kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۲۵۴
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹

تجمع گسترده مردم ترکیه علیه حمایت‌های اردوغان از گروه‌های تروریستی تکفیری

مردم ترکیه با برگزاری تظاهراتی گسترده در آنکارا، علیه حمایت‌های دولت تركيه از گروه‌های تروريستي تکفیری در کشورهای همسایه شعار دادند.



سیاست‌های منطقه‌ای ترکیه و حمایت از گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه باعث شده تا مردم این کشور نسبت تبعات خطرناک چنین سیاست‌هایی حساس شوند. به گزارش العالم، هزاران نفر از مردم تركيه در آنكارا پايتخت اين كشور در اعتراض به سياست هاي داخلي و خارجي دولت تظاهرات كردند. تظاهركنندگان از ادامه وضعیت «فوق‌العاده» در تركيه انتقاد کرده و آن را «ابزار دولت برای سركوب مخالفان» توصیف كردند. شركت‌كنندگان در اين تظاهرات همچنين دولت «بن‌علی‌ايلدريم» را به اتخاذ سياست خصمانه ضد كشورهاي همسايه و حمايت از گروه‌هاي مسلح تروريست در اين كشورها متهم كردند.
تظاهركنندگان اعلام كردند ادامه وضعیت فوق‌العاده در تركيه «غيرقانوني» است و به منافع تركيه آسيب مي‌رساند، و از آن به عنوان بهانه‌اي براي سركوب مخالفان دولت استفاده مي‌شود. تظاهركنندگان تاكيد كردند دولت به اين علت موضع تهاجمي در برابر مخالفان اتخاذ كرده است كه در حال فروپاشي است و بدون تحميل حالت فوق‌العاده، نمي تواند كشور را كنترل كند. شهروندان معترض تركيه‌اي سياست هاي دولت اين كشور در صحنه خارجي را «شکست خورده» توصیف کرده و اعلام کردند سال‌ها حمايت از گروه‌هاي تروريستي مسلح در كشورهاي همسايه هيچ سودي براي آنكارا نداشته است. تظاهركنندگان همچنین تاكيد كردند راه‌حل اين شرايط، بازنگري در سياست هاي خصمانه و همكاري مشترك با دولت‌هاي قانوني اين كشورها و در راس آنها سوريه است.