kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۰۹۸
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
رئیس‌انجمن کارفرمایی واردکنندگان خودرو:

تولید مشترک خودرو با خارجی‌ها در حد حرف باقی مانده است

رئیس ‌انجمن کارفرمایی واردکنندگان خودرو، گفت: با رویه فعلی تردیدی نداریم که همکاری با خودروسازان خارجی در آینده‌ای نه چندان دور ایران را به بزرگترین مونتاژکار خودرو در منطقه تبدیل خواهد کرد.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، میثم رضایی با اشاره به تولید مشترک خودرو در قراردادهای جدید خودرویی اظهار کرد: در حال حاضر چیزی به عنوان سی‌کی‌دی وجود ندارد و بعضاً این محصولات به صورت فول از خارج وارد کشور می‌شوند و حتی به میزان پنج درصد هم ساخت برای آنها رخ نداده است.
وی با بیان اینکه در تولید مشترک باید براساس قانون داخلی‌سازی هر محصول از 40 درصد آغاز و به 60 تا 80 درصد برسد، گفت: اتفاقی که در مشارکت با خارجی‌ها در حد حرف باقی ماند و مشکلات تولید از یک طرف و سود واردات از سوی دیگر باعث شد تا خودروساز داخلی را ترغیب کرده تا واردات را جایگزین تولید کند.
رئیس ‌انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه از کاهش درآمدهای دولت و آسیب رساندن بر تولید و اشتغال در واردات خودرو توسط خودروسازان خبر داد و افزود: برای فول وارد کردن یک خودرو در کشور 40 تا 45 درصد حقوق عوارض گمرکی به دولت پرداخت می‌شود در حالی که وقتی سی‌کی‌دی و ساخت مشترک برای خودرو صورت می‌گیرد عوارضی که به دولت پرداخت می‌شود تنها سه تا چهار درصد است؛ این رفتار اقتصادی، درآمدهای دولت را نیز به شدت کاهش می‌دهد.رضایی تاکید کرد: ادامه روند واردات خودروهای ساخته شده از سوی خودروسازان داخلی آسیب جدی به توانمندی تولید داخل وارد می‌کند و در آینده‌ای نه چندان دور ایران به بزرگترین مونتاژکار خودرو در منطقه تبدیل خواهد شد.
رئیس ‌انجمن واردکنندگان خودرو گفت: به عنوان نمونه زمانی که شرکت پژو ایران را در دوران تحریم ترک کرد خط تولید پژو 206 عملا خوابید، این درحالی بود که این خودرو سال‌ها در ایران تولید می‌شد و این بیانگر وابستگی عمده تولید این خودرو در ایران بود حالا چگونه است که طی مدت کوتاهی بدون اینکه پلت فرم خاصی در کشور ایجاد شود به یکباره برندهای مختلف فرانسوی در داخل تولید می‌شود.