kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۵۱۶
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰

کوتاه از سراسر جهان


مصر
جماران: دادگاه عالی مصر «محمد مرسی» رئیس جمهور برکنار و زندانی شده این کشور را این بار در فهرست تروریست‌ها قرار داد. «محمد بدیع» رهبر «اخوان‌المسلمین مصر» و 24 تن از دیگر اعضای این گروه نیز در فهرست تروریست‌ها قرار گرفتند. این در حالی است که دادگاه مصر «حسنی مبارک» دیکتاتور سابق و محبوس این کشور را تبرئه و آزاد کرد!
آمریکا
ایسنا: «جی. براین کومی» پدر «جیمز کومی» رئیس برکنار شده «اف.بی.آی» به خبرنگاران گفته، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، تا سر حد مرگ از پسرش می‌ترسید. ترامپ اخیراً جیمز کومی را از ریاست اف.بی.آی برکنار کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا می‌ترسید کومی در مورد وجود ارتباط میان ترامپ و روسیه، دست به افشاگری بزند.
فلسطین
صفا: «فاطمه جبریل عاید طقاطقه» دختر 15 ساله فلسطینی ساکن جنوب «بیت‌لحم» در کرانه باختری، براثر جراحاتی که دو ماه قبل دیده بود، به شهادت رسید. نظامیان صهیونیست دو ماه قبل وی را با گلوله هفت تیر هدف قرار داده بودند.
یونان
خبرگزاری صدا و سیما: پارلمان یونان با اجرای یک مرحله دیگر از طرح‌های ریاضت اقتصادی در این کشور موافقت کرده است. یونان امیدوار است با تحمل ریاضت جدید اقتصادی، از نهادهای مالی بین‌المللی وام دریافت کند. این ریاضت شامل افزایش مالیات‌ها و کاهش دستمزدها می‌شود. مردم یونان سال‌هاست در اعتراض به چنین سیاست‌هایی تظاهرات می‌کنند.
چین
خبرگزاری جمهوری اسلامی: رئیس‌جمهور فیلیپین ادعا کرده که دولت چین فیلیپین را به جنگ در دریای چین جنوبی تهدید کرده است. طی دهه‌های اخیر اختلافات مرزی میان چین و همسایگان این کشور، به طور محسوسی افزایش یافته است. کارشناسان می‌گویند، آمریکا پشت این ماجرا قرار دارد.
افغانستان
تسنیم: عناصر طالبان با حمله به نیروهای پلیس در استان «زابل»، 20 سرباز را کشته و چهار سرباز را نیز زخمی کردند. کاروان نظامیان پلیس زمانی هدف حمله قرار گرفت که در بزرگراه قندهار- کابل در حرکت بود. طی ماه‌های اخیر حملات تروریست‌های طالبان در افغانستان، گسترده‌تر شده است.
عراق
فارس: با افزایش فشار بر عناصر تکفیری در بخش غربی شهر موصل، 16 سرکرده داعش از این منطقه گریختند.
مقامات عراقی اعلام کرده‌اند که موصل طی روزهای آینده به طور کامل از لوث عناصر تروریستی پاکسازی می‌شود. این شهر خرداد 1393 به اشغال داعش درآمده است.