kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۹۲۰
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰

زمینه‌های ظهور(پرسش و پاسخ)


پرسش:
با توجه به اینکه امام زمان(عج) زمانی ظهور خواهند کرد که شرایط و زمینه پذیرش آن حضرت در میان مردم و جوامع بشری وجود داشته باشد، حال چگونه می‌توان این شرایط و زمینه پذیرش را فراهم کرد؟
پاسخ:
در بخش نخست پاسخ به این سوال به دو تحول بزرگ در جوامع بشری شامل: تحول فکری و شناخت حق و باطل و تحول روحی و اخلاقی به عنوان بستر و زمینه پذیرش امام مهدی(عج) اشاره کردیم. اینک در بخش پایانی دنباله مطلب را پی می‌گیریم.
3- انتظار سازنده
قال رسول‌الله(ص): «افضل اعمال امتی انتظارالفرج» برترین اعمال امت من امید و انتظار گشایش(کارها و گرفتاری‌ها به دست باکفایت حضرت مهدی(عج) است. (کمال‌الدین و تمام النعمه، ج2، ص 357)
انتظار سازنده و صحیح، مکتب انسان‌سازی و تغییر و تحول درونی و انقلاب است. انتظاری که برترین اعمال امت پیامبر شمرده شده است، ریشه و اساس خودسازی افراد و ساختن
جامعه است.
 تا امید و انتظار و در نتیجه صبر و تحمل مشکلات نباشد، انسان‌ قادر به خودسازی و دیگرسازی نیست.
 انتظار سازنده به انسان، امید و عشق می‌بخشد، توان و حوصله و حرکت و تلاش می‌دهد، در نتیجه افراد را امیدوار، شاداب، پرتلاش و هدفمند بار می‌آورد، یعنی همان چیزی که لازمه فراهم آوردن مقدمات انقلاب بزرگ و جهانی حضرت مهدی(عج) است.
مکتب تشیع همواره یک آرزوی مقدسی را در قلب پیروان خود می‌پروراند، و آن آرزوی ظهور منجی عالم بشریت و ریشه‌کن کردن ظلم و ستم و سیطره عدل و داد بر این جهان است.
آرزو اساسی‌ترین محرک یک انسان در فعالیت‌های روزمره او است. انسانی که آرزو و طلب و خواسته‌ای نداشته باشد، یک مرده متحرک است. افراد آرزوهای مختلفی دارند.
 مکتب تشیع به انسان‌ها و پیروان خود تعلیم می‌دهد که آرزوی اصلی و اساسی آنان ظهور حضرت حجت امام مهدی(عج) باشد، چرا که اگر او ظهور کند، همه مشکلات رفع می‌گردد، تمام مشکلات و بحران‌ها وقتی حل می‌شود که مدینه فاضله آن حضرت به دست مبارک و باکفایت آن حضرت پیاده شود.
4- برپایی قیام‌ها و انقلاب‌های ظلم‌ستیز و عدالت‌خواهانه
از اموری که باعث تسریع در انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) شده و موجب بیداری و آگاهی جامعه جهانی و در نتیجه فراهم آمدن زمینه ظهور آن حضرت می‌گردد، قیام‌ها و انقلاب‌های اسلامی و بیدارگرایانه است.
یکی از این انقلاب‌ها که تاثیر بسزایی در این رابطه داشته و موجب مطرح شدن اسلام و فرهنگ تشیع و اهل بیت(ع) در میان مردم جهان گردیده، انقلاب اسلامی بزرگ ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره) است.
 بنابراین یکی از مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های ما این است که از این انقلاب پاسداری نموده و در ترویج و پربارتر کردن آن بکوشیم، اهداف آن را زنده و در راه تحقق آنها تلاش کنیم تا ان‌شاءالله با آگاه ساختن مردم جهان، از ظلم و ستم مستکبران و آشنایی هرچه بیشتر آنان با فرهنگ اسلام ناب و آموزه‌های اهل بیت(ع)، زمینه ظهور حضرت قائم آل محمد، امام مهدی(عج) را فراهم آوریم.