kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۷۵۵
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۱
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

حامیان حقوق‌های نجومی افزایش یارانه اقشار ضعیف را کلاهبرداری سیاسی دانستند!


سرویس سیاسی-
روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «دروغگویی یا کلاهبرداری سیاسی» نوشت: «يكي از مسائلي كه در اولين مناظره كانديداهاي رياست ‌جمهوري مطرح شد در رابطه با افزايش يارانه سه‌دهك نخست درآمدي بود. دولت هم‌اكنون هم به‌زحمت اين ٤٥ هزار و ٥٠٠ تومان را به افراد موجود در فهرست مي‌پردازد... سه‌ برابركردن يارانه سه ‌دهك اول، حتي اگر ٧٠ درصد يارانه مردم را حذف كنيد، مثل همان است كه به همه همان ٤٥ هزار و ٥٠٠ تومان را بپردازيم... سخن از سه ‌برابركردن يارانه‌ها فراتر از افراد كم‌بضاعت و به سه ‌دهك، قدري گزافه‌گويي است... همچنين وعده افزايش اشتغال در اين مناظره دوباره مطرح شد... اگر كانديداهايي كه اين مسائل را مطرح مي‌كنند، معناي اين موضوعات را نفهمند، بر آنها حرجي نيست، اما اگر مي‌فهمند و دروغ بگويند، اين يك كلاهبرداري سياسي است».
روزنامه‌های زنجیره‌ای در سال 92 حرف‌های روحانی و وعده‌های اقتصادی او را با آب و تاب منعکس می‌کردند اما اکنون در یک بام و دو هوایی آشکار، به وعده‌هایی که نامزدهای رقیب روحانی می‌دهند، می‌تازند. این آشکارترین رسوایی و مردم‌فریبی است و اگر مصداقی واقعی برای پوپولیسم می‌جوییم، اتفاقا همین رفتار رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلبان است نه فی‌المثل شعارهای مردمی فلانی یا دیگری.
روزنامه زنجیره‌ای شرق از افزایش یارانه اقشار ضعیف خشمگین شده و آن را مصداق کلاهبرداری سیاسی معرفی می‌کند و درعین‌حال تاکید می‌کند که همین الان دولت به زحمت یارانه‌ها را پرداخت می‌کند. این در حالی است که همین روزنامه‌ها در واکنش به مخالفت افکار عمومی با حقوق‌های نجومی در دولت یازدهم با حمایت از حقوق‌های نامشروع مدعی شدند که پرداخت حقوق‌های نجومی به نورچشمی‌ها موجب کاهش مفاسد اقتصادی و همین‌طور ممانعت از فرار مغزها ! می‌شود. روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات سابقه دفاع از مفسدان اقتصادی و استیو جابز نامیدن آنها را نیز در کارنامه خود دارند.

دولت یازدهم، رکورددار توهین به منتقدان و شکایت از رسانه‌ها
مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور در مصاحبه با آرمان گفت: «آقای دکتر روحانی در این سه سال و چند ماهی که از دوران ریاست ‌جمهوری یازدهم می‌گذرد، همواره مورد هجمه، تخریب و تهمت و همیشه مورد نامهربانی قرار داشت. تلاش‌ها و دستاوردهایی را که برای مردم انجام داده بود تخریب کردند و در مسیر نیل به اهداف دولت همیشه با مانع‌تراشی‌های متعددی مواجه بود، اما با بزرگ‌منشی، صبر و تدبیر برخورد کرد و خود را با چنین حاشیه‌هایی درگیر و وقت دولت را برای این‌گونه امور تلف نکرد».
این ادعا در حالی است که دولت یازدهم رکورددار توهین به منتقدان و شکایت از رسانه‌ها است. «بی‌سواد، بی‌شناسنامه، مزدور، کاسب تحریم، کودک‌صفت، حسود، بزدل، ترسو، جیب‌بر، بی‌قانون، مستضعف فکری، بیکار، متوهم، غوطه‌ور در فساد، سوءاستفاده‌گر، خرابکار، عقب‌مانده، تازه به دوران رسیده، عصر حجری، هوچی‌باز، منفی‌باف، یأس‌آفرین، ناشکر، باید به جهنم بروند، انقلابیون نفهم، یک مشت لات و...!» تنها بخشی از ناسزاها و توهین‌هایی است که به منتقدان نسبت داده شده است. علاوه بر این بررسی عملکرد دولت یازدهم نسبت به مطالب منتشر شده در ۱۲ رسانه شناخته شده کشور نشان می‌دهد که معاونت حقوقی و دیگر مجموعه‌ها و دستگاه‌‌های دولتی بیش از ۱۰۲ بار از این رسانه‌ها شکایت کرده‌اند.
آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه چندی پیش در واکنش به سخنان روحانی در نمایشگاه مطبوعات گفته بود: «برادر بزرگوار شما خودتان شفاهاً یا کتباً با واسطه یا بی‌واسطه بارها گفته‌اید که چرا با فلان روزنامه یا فلان سایت برخورد نمی‌کنید یا نزد مقام معظم رهبری گلایه می‌کنید که چرا دستگاه قضایی با فلان روزنامه برخورد نکرده است. اما وقتی در بین اهالی مطبوعات و رسانه حضور می‌یابید ندای آزادی مطبوعات سر می‌دهید و اینکه قلم‌ها را نشکنید و دهان‌ها را نبندید!».

زبان جهانگيري، كار شمشير مالك اشتر را كرد!
روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «ملاحظات دور اول مناظره رياست‌جمهوري» نوشت: «آقای جهانگيري در عين وفاداري به ارزش‌هاي برآمده از انقلاب اسلامي نشان داد مالك اشتر روحاني است. در مناظره رياست‌ جمهوري زبان جهانگيري كار شمشير مالك اشتر را كرد»!.
نکته جالب توجه اینجاست که در همین یادداشت آمده است: «شعارهاي پوپوليستي در انتخابات رياست‌ جمهوري ديگر آخرين نفس‌هاي خود را مي‌كشد». روزنامه‌های زنجیره‌ای در روزهای اخیر در مطالب متعدد رقبای روحانی را به سوء استفاده از شعائر دینی و مذهبی متهم کرده‌اند. این در حالی است که این جماعت برای توجیه خسارت محض برجام و سیاست‌های منفعلانه خود، دست به بزرگ‌ترین و سخیف‌ترین تحریف تاریخ زدند و از قیام عاشورا درس مذاکره گرفتند، سیاست‌های منفعلانه خود را به سیره اهل بیت(ع) نسبت دادند و تصاویر اعضای مذاکره‌کننده هسته‌ای با لباس خادمی امام هشتم(ع) را به صورت انبوه در فضای مجازی منتشر کردند.
علاوه بر این، مدعیان اصلاحات در حالی که تا دیروز اسحاق جهانگیری را نامزد پوششی و ضربه‌گیر روحانی می‌خواندند، پس از مناظره روز جمعه، وی را در قامت نامزد اصلی متصور شده و به صراحت با جهانگیری، از روحانی عبور کرده و برای ماندن تا انتهای مسیر با نامزد اختصاصی خود وسوسه شده‌اند.

تلاش بی‌کارنامه‌ها برای ایجاد تفرقه در میان رقبای روحانی
روزنامه‌های زنجیره‌ای که این روزها  عملکرد قابل قبول و قابل دفاعی در کارنامه روحانی نمی‌بینند تا در تبلیغات انتخاباتی از آن بهره ببرند تلاش می‌کنند تا با مقابل هم قرار دادن نامزدهای جناح رقیب به زعم خودشان در میان طرفداران این جریان تفرقه و انشقاق ایجاد کنند.
روزنامه زنجیره‌ای بهار در یادداشتی با عنوان «هزینه‌های بازی در نقش مخالف اصلی» از هیچ تهمت و ناروایی برای تخریب قالیباف فروگذار نکرده و در بخشی از آن نوشت: «نقد طرافداران رئیسی و جلیلی را نمی‌توان در نوع حمله‌های قالیباف و بروز عصبانیت‌های دنباله‌دار وی نادیده گرفت. عملکرد شهردار تهران در دوره مدیریت او در شهرداری تهران نقدهای جدی را به همراه داشته است. نیروهای سیاسی که به گفته‌های عدالت‌خواهانه جلیلی همدلی نشان داده و ساعت‌های قابل توجه مقابل درب وزارت کشور چشم انتظار ثبت‌نام وی ایستادند، نمی‌توانند با سیاست‌ها و کارنامه قالیباف در شهرداری همراهی نشان دهند. نیروهای عدالت‌خواه و کسانی که همچنان در پی اجرایی شدن سیاست‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی و جامه عمل پوشاندن به آن شعارها هستند ...»
این روزنامه‌ها که بعد از توافقات ژنو بیشترین موضع‌گیری را علیه جلیلی و عملکردش به راه انداختند و شعارهای متعددی را علیه وی سر دادند و تا دیروز  هم از هیچ نسبت ناروایی برای تخریب سعید جلیلی فروگذار نکرده بودند و تفکرات وی را امتداد تفکرات رئیس دولت‌های نهم و دهم قلمداد می‌کردند، چه شده که یک‌باره در نظرشان جلیلی و طیف طرفدارش به نیروهای عدالت‌خواه مبدل شده است‌؟

انکار وعده‌ها و توهین به شعور مردم
روزنامه اعتماد در مطلبی به پاسخ‌های اینستاگرامی حسن روحانی به قالیباف پرداخته است. این روزنامه از قول صفحه روحانی نوشته است: «در اينجا لازم مي‌دانم موارد كذبي كه در مناظره مطرح شد را جهت اطلاع عموم به اختصار شرح دهم: ارايه برنامه كوتاه‌مدت سه‌ ماهه يا ۱۰۰ روزه و برنامه‌هاي بلندمدت يك‌ساله و چهارساله توسط نامزدهاي انتخاباتي امري معمول است. بنده نيز درخصوص برنامه كوتاه‌مدت و بلندمدت خود در برنامه‌هاي تبليغاتي سال ۹۲ كه از رسانه ملي پخش شد، توضيح دادم و بعد از برعهده گرفتن مسئوليت، همانطور كه قول داده بودم در پايان ۱۰۰ روز اول، اقدامات دولت تدبير و اميد را در يك گفت‌وگوي زنده تلويزيوني براي مردم عزيز شرح دادم. اما ادعاي حل تمام مشكلات اقتصادي در عرض ۱۰۰ روز، غيرواقعي و غيرعقلاني است.»
اما عین جمله حسن روحانی در سال 92 این است: «راه‌حل‌های کوتاه‌مدت یک ماهه و 100روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و امید پیش‌بینی شده است که با این برنامه ما می‌توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی! باشیم.» آیا معنای «ما می‌توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم» ارائه گزارش است؟!
اما روزنامه اعتماد در ادامه از قول صفحه روحانی نوشته است: «در انتخابات سال ۹۲ در برنامه تلويزيوني «با دوربين» اشاره كردم كه «ما سه ميليون و ۳۰۰ هزار بيكار در كشور داريم. اگر ۱۰ميليون توريست سالانه وارد كشور شود، 13/6 ميليارد درآمد ارزي و ۴ ميليون شغل ايجاد مي‌شود.»
این در حالی بیان می‌شود که در مناظره ابتدا رئیس‌جمهور به کل این موضوع را رد کرد اما پس از آنکه سند ارائه شد رسانه‌های حامی رئیس‌جمهور از دل آن یک «اگر» بیرون کشیده و به توجیه آن پرداختند. جالب آن است که روحانی 20 خرداد سال 92 در ارومیه گفته بود: «در دولت آینده 3/5 میلیون بیکار و 867 هزار دانشجوی فارغ‌التحصیل بدون شغل نخواهیم داشت. وی در ادامه گفته بود دولت وی دولت شعور خواهد بود و نه شعار!»

دست خالی تخریبگران
وقتی دست تخریبگران حتی از کوچکترین چیزی خالی شود دیگر به راحتی قابل تشخیص هستند چرا که  نقاب از چهره آنها می‌افتد و هدف آنها نمایان می‌شود.
روزنامه مردم‌سالاری در گزارش دیروز خود به موضوع انتخابات ریاست جمهوری پرداخته بود. این گزارش که سیدابراهیم رئیسی را هدف قرار داده و رعایت اخلاق و تلاش برای وارد نشدن در حاشیه‌ها را نقطه ضعف! رئیسی دانسته است. در حالی که برای تمام نامزدها وقت معینی تعیین شده بود و هر کدام در حدود همان زمان به ایراد سخن پرداختند چگونه رئیسی را ساکت دیده که نوشته بود: «رئیسی در نخستین مناظره جمعی نامزدهای ریاست جمهوری بسیار ساکت و بی‌برنامه در پیشگاه مردم حاضر شد!» اما نکته قابل توجه این است که این روزنامه دلیل دیگر خود را عدم ارائه برنامه توسط رئیسی در مناظره عنوان کرده است. مناظره‌ای را که به صورت زنده تمام مردم ایران دیدند. سوال اینجاست که نویسندگان این روزنامه حامی دولت کدام نامزد را در مناظره نخست در حال بیان برنامه‌هایش دیدند؟!

با وجود شبکه‌های اجتماعی، نمی‌توان به مردم وعده دروغ داد
روزنامه قانون در یادداشتی نوشت: «هنگامي‌كه فصل دشوار انتخابات فرا می‌رسد وکاندیداها به صف می‌شوند،20 روز عجیب نیز برای رای‌دهندگان آغاز می‌شود. رای‌دهندگانی که باید از میان کاندیداها دست به انتخاب بزنند، با وعده‌ها و قول‌های بسیاری رو‌به‌رو می‌شوند. فرقی نمی‌کند که رقابت برای شورای شهر باشد یا ریاست جمهوری... بازار وعده و وعید داغ است و حرف‌هایی که زده می‌شود، گاهي بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و بسیاری از کاندیداها نيز پس از چندی آن را از یاد می‌برند. این اتفاق امروزه به وفور در حال رخ دادن است. ازکاندیداهای شورای شهر...تا کاندیداهای ریاست جمهوری که وعده‌های ایجاد اشتغال چهار و پنج میلیون نفری می‌دهند، شاید بخشی از آسیب‌ها وعده‌های خطای انتخاباتی باشد».
در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «کاندیداها باید یک بار برای همیشه بدانند و یاد بگیرند که موج‌سواری روی افکار عمومی مردم با استفاده از دروغ به نقطه پایان خود نزدیک می‌شود. امروز شبکه‌های اجتماعی و پیوندهای مجازی، سدی در برابر دروغگویی‌ها، جوسازی‌ها و پروپاگانداهای کاندیداهایی شده است که می‌خواهند با وعده و وعید، آراي مردمي را، راهی سبد رای خود کنند».
گفتنی است انکار وعده 100 روزه توسط روحانی در نشست خبری و سپس انکار وعده ایجاد 4 میلیون شغل در مناظره انتخاباتی بازتاب بسیار وسیعی در شبکه‌های مجازی داشت و این شبکه‌ها در کوتاهترین زمان، فایل ویدئویی وعده‌های روحانی را جهت یادآوری منتشر کردند.