سونامی بازنشستگی معلمان در راه است
نیاز به جذب ۳۰۰ هزار معلم تا سال ۹۹
رئیسمرکز برنامه ریزی نیروی انسانی وزارت آموزشوپرورش گفت: از امسال تا سال ۱۳۹۹، ۳۲۰ هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد.
به گزارش تسنیم، اسفندیار چهاربند در نشست خبری به مناسبت هفته معلم در رابطه با مشکلات تربیت معلم در آموزش و پرورش گفت: متأسفانه نهاد 100 ساله تربیت معلم را کنده و به جای آن دانشگاه فرهنگیان را تأسیس کردیم که تنها پنج سال از عمر آن میگذرد. در حقیقت با این کار روشهای 100 ساله تربیت معلم را در دانشگاه تربیت معلم جا گذاشتیم و دانشگاه فرهنگیان را از صفر ایجاد کردیم که هیچ کدام از زیرساختهای تربیت معلم به این دانشگاه منتقل نشد.چهاربند افزود: پیشنهاد دادهایم تا شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و دولت فکری کنند تا بتوانیم مجدد از ظرفیت دانشگاه تربیت معلم استفاده کنیم چرا که امکان ندارد در طول 20 سال آینده به 7 درصد از ظرفیت دانشگاه تربیت معلم برسیم و به لحاظ زیرساختها، هیئت علمی و تجارب 100 سال گذشته در حوزه تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان قابل مقایسه با دانشگاه تربیت معلم سابق نیست.
وی ادامه داد: در طول دو دهه اخیر یعنی از سال 80 تا سال1399 حدود 640 هزار نفر معلم بازنشسته در آموزش و پرورش خواهیم داشت که تا به الان 320 هزار نفر بازنشسته شدهاند و از سال 96 تا سال 1399، 320 هزار نفر دیگر بازنشسته خواهند شد و براین اساس به 300 هزار معلم نیاز خواهیم داشت.
رئیسمرکز برنامه ریزی نیروی انسانی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینکه در چهار سال آینده به اندازه 15 سال گذشته بازنشسته در آموزش و پرورش خواهیم داشت، گفت: از سال 1380 تا سال 1399، 92 هزار نفر توسط روشهای تربیت معلم در آموزش و پرورش جمع شدهاند و مابقی از مسیرهای دیگر از جمله استخدام مانند حق التدریسها و مربیان پیش دبستانی بدون گذراندن برای احراز صلاحیت وارد آموزش و پرورش شدهاند.
چهاربند افزود: 24 درصد از نیروهای وارد شده به آموزش و پرورش از طریق تربیت معلم و 76 درصد از مسیر غیر از تربیت معلم هستند و این نشان میدهد که نهاد تربیت معلم در کشور دچار چالش شده است. سؤال این است که چرا فقط باید 92 هزار نفر از مسیر تربیت معلم وارد آموزش و پرورش شوند؟
وی تصریح کرد: نیازهای انبوه آموزش و پرورش به معلم را با توجه به سونامی خروج نیرو باید با روشهای منطقی و مناسب پاسخ دهیم و هر لحظه ممکن است سیل استخدام از مسیرهای غیر از تربیت معلم مجدد فعال شود که این مقوله موجب میشود فارغالتحصیلان مناسب دانشگاهها از فرصت حضور در آموزش و پرورش محروم بمانند.