kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۵۸۲
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
پس از گذشت 4 سال

وعده آخوندی درباره آزادراه تهران - شمال عملی نشد

در حالی اخیرا وزیر راه و شهرسازی به انتقاد یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره طولانی شدن ساخت آزادراه تهران - شمال واکنش نشان داده که وی طی چهار سال اخیر خلف‌وعده‌های فراوانی در رابطه با این پروژه داده است.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، چند روزی است وزیر راه و شهرسازی در شبکه اجتماعی تلگرام فعال شده و کانالی را با عنوان «عباس آخوندی» راه‌اندازی کرده است. وزیر حقوق شهروندی در این کانال به مسائل مختلف روز جامعه به ویژه موضوع انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری می‌پردازد.
مرور گذرا بر سخنان و وعده‌های وزیر راه و شهرسازی در خصوص پروژه‌های حمل و نقلی از جمله آزادراه تهران - شمال نشان می‌دهد که ضد و نقیض‌های فراوانی در اظهارات وی وجود دارد.
وزیر راه و شهرسازی روزی که رسما در ساختمان دادمان جانشین علی نیکزاد شد وعده داد آزادراه تهران - شمال را تا پایان دولت یازدهم به اتمام برساند. آخوندی دو هفته بعد (8 شهریور 92) در بازدید از این آزادراه وعده‌ای دیگر داد و گفت: مشکل آزادراه تهران - شمال مسائل مالی و حقوقی است و تا 21 روز آینده تصویر روشنی از این پروژه را ارائه خواهد کرد.
وی افزود: این گزارش را به رئیس‌جمهوری ارائه می‌کند و پس از آن برای وضعیت آزادراه تهران - شمال تصمیم‌گیری خواهد شد.
اما نیمه فروردین سال بعد (93) وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از محور هراز درباره آزادراه تهران - شمال گفته بود: تکمیل این آزادراه در اولویت وزارت راه و شهرسازی نیست.
آخوندی با بیان این که آزادراه تهران - شمال که از سال‌های گذشته در کشور ساخت آن آغاز شده هنوز به سرانجام نهایی نرسیده است، افزود: به دلیل پیچیدگی‌هایی که در نحوه اجرا و تعیین پیمانکاران این پروژه صورت گرفته، اجرای این طرح فعلا در دستور وزارت راه و شهرسازی نیست.
سوم اردیبهشت همان سال (93) قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم تنکابن در مجلس دهم طی نشستی خبری گفته بود: وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در نامه‌ای عنوان کرده که طرح آزادراه تهران - شمال در زمره طرح‌های اولویت‌دار این وزارتخانه قرار گرفته است!
تا اینجای کار به طور واضح مشخص است که آقای وزیر درباره آزادراه تهران - شمال سیاست مشخصی طی چهار سال اخیر نداشته است. حال در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آخوندی روی بهره‌برداری از تنها یک قطعه آزادراه افسانه‌ای یعنی قطعه یک مانور می‌دهد. گویا وی فراموش کرده روز معارفه‌ای به عنوان دومین وزیر راه و شهرسازی چه وعده‌هایی داده است. اظهاراتی که پس از چهار سال مشخص شده مشحون از خلف وعده است.
وزیر راه و شهرسازی اوایل تیرماه سال گذشته در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره آزادراه تهران - شمال گفته بود: در هر 250 متر از این پروژه 120 کیلومتری، یک کارگاه مستقر است. در قطعه اول این پروژه (یعنی 32 کیلومتر اول) کار بسیار دشوار بود چرا که در این مسیر پلی به درازای 300 متر تعبیه شده است که اجرای آن با دشواری‌های زیادی همراه است.
آخوندی با اعلام اینکه وزارت راه و شهرسازی تمایل دارد امکان بازدید مردم از روند اجرای این جاده‌ها را فراهم کند، افزود: با توجه به اینکه پیمانکاران این پروژه کاملا ایرانی هستند، بهتر است تا مردم از این دستاورد بومی دیدن کنند.
وی تاکید کرد: سراسر این پروژه به‌گونه‌ای طراحی شده که هیچ کجای جاده سنگریزه‌ای از دیوار‌ه‌ها سرازیر نشود و دیواره‌ها کاملا تثبیت شده باشند.
وی با بیان این که برای فاز سوم این پروژه مذاکراتی با کره‌ای‌ها در جایگاه فاینانسور انجام شده و احتمالا بخش هزارچم این جاده را کره‌ای‌ها تکمیل خواهند کرد، گفت: فاز 2 این پروژه در سال 98 و باقی مراحل در دست هم تا پایان سال 99 (دولت دوازدهم) به اتمام خواهد رسید.