kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۵۵۰
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۷
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

خانه‌دار شدن اقشار ضعیف به اقتصاد کشور ضربه زد!

روزنامه‌های حامی دولت با تاکید بر اینکه وضعیت اقتصادی کشور مطلوب نبوده و نامزدها در اعتراض به این وضعیت حق دارند، تاکید کردند: روحانی در صورت پیروزی مجدد باید مدیران ناکارآمد دولت یازدهم را عوض کند.

سرویس سیاسی -

عبدالله ناصری از فعالان سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با روزنامه آرمان درباره حضور جهانگیری به عنوان کاندیدای پوششی در کنار روحانی اظهار داشت: متاسفانه برخی در فضای رسانه‌ای روی این مسئله مانور دادند که ثبت‌نام آقای جهانگیری در انتخابات با توصیه بزرگان اصلاحات صورت گرفته است. این در حالی است که این مسئله کذب محض است و به هیچ‌عنوان چنین توصیه‌ای به آقای جهانگیری نکرده‌اند. البته در پاسخ به کسانی که به دنبال کاندیداتوری آقای جهانگیری بودند عنوان شده بود که حضور آقای جهانگیری باید به صورت مشروط و با رضایت کامل آقای روحانی صورت بگیرد. وی در ادامه به این مسئله نیز پرداخت که اصلاح طلبان از ابتدا موافق حضور روحانی نبودند‌؛ ناصری گفت «‌بخش‌هایی از جریان اصلاحات از ابتدا به دنبال این بودند که آقای روحانی در انتخابات شرکت نکند و به جای ایشان آقای جهانگیری که یک چهره اصلاح‌طلب است به عنوان کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان معرفی شود. استدلال این افراد نیز این بود که ممکن است مسئله عدم احراز پیش بیاید یا حتی ممکن است که خود آقای روحانی به دلیل بروز برخی مشکلات حاضر نشود در انتخابات شرکت کند. در نتیجه ‌بخش‌هایی از جریان اصلاحات روی آقای جهانگیری فکر می‌کردند و در حال مطالعه پیامدهای حضور ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری بودند.»
با اینکه ناصری در این گفت و گو خواسته است که حضور جهانگیری در انتخابات را امر شخصی و غیرمرتبط با بزرگان اصلاحات بخواند در ادامه اظهار می‌دارد « اصلاح‌طلبان جز آقای جهانگیری دو عضو دیگر کابینه آقای روحانی را نیز در نظر گرفته بودند. آقای روحانی ... به‌رغم میل باطنی خود، برای ثبت‌نام آقای جهانگیری در نهایت تابع نظر جمعی اصلاح‌طلبان شد و در این زمینه تصمیم فردی اتخاذ نکرد. به نظر من اقدام آقای روحانی در تمکین از نظرات جمعی بسیار ارزشمند و قابل تامل است.»
ناصری همچنین به دیدار روحانی با بزرگان اصلاحات نیز پرداخت و با اشاره به انتقادات آنان از مدیران دولت یازدهم گفت: بزرگان اصلاحات در این دیدار با گوشزد کردن برخی مشکلات دولت آقای روحانی در چهار سال گذشته از ایشان خواسته‌اند که در انتخاب مدیران و کارآمدی دولت دقت نظر بیشتری داشته باشند تا دولتی قوی‌تر از دولت گذشته شکل بگیرد. بدون شک اگر آقای روحانی در انتخاب مدیران خود در ابتدای شکل‌گیری دولت دقت بیشتری می‌کردند و برخی از مدیران ناهمسو را در دولت به کار نمی‌گرفتند امروز کارنامه درخشان‌تری به مردم ارائه می‌کردند که می‌توانست برگ برنده ایشان در انتخابات آینده باشد.

اقشار آسیب پذیر پاشنه آشیل دولت
روزنامه حامی دولت «آرمان» در گزارشی اقشار آسیب پذیر را پاشنه آشیل دولت خوانده و نوشت: رئیسی از افزایش سه برابری سهم طبقات آسیب‌پذیر در پرداخت یارانه سخن به میان می‌آورد که البته این مهم نباید از نگاه تحلیلگران و ستاد انتخاباتی روحانی پنهان بماند، زیرا واقعیت آن است که فقر گسترده در برخی از مناطق کشور و چنین وعده‌هایی می‌تواند در جذب آرای طبقات پایین جامعه اثرگذار باشد.
آرمان در گزارش خود با اذعان به اینکه عدم توجه به توده‌ها درد مشترک اصلاح طلبان و اعتدالیون است افزوده است: اگرچه وضعیت رأی روحانی در تهران وکلانشهرها قابل توجه و امیدوارکننده است، اما در شهرستان‌های دور و برخی از استان‌ها نیاز به کار جدی توسط ستادهای روحانی به شدت احساس می‌گردد.  کاستی‌‌ای که بعضا در ادبیات و گفتمان اصلاحات در گذشته وجود داشت.
آرمان در ادامه با اذعان به اینکه کشور تنها تهران نیست افزوده است: اگرچه وضعیت رأی روحانی در تهران وکلانشهرها قابل توجه و امیدوارکننده است، اما در شهرستان‌های دور و برخی از استان‌ها نیاز به کار جدی توسط ستادهای روحانی به شدت احساس می‌گردد. روحانی باید ظرف چند روز آینده موجی از امیدواری را در سراسر کشور ایجاد کند. مسئله‌ای که می‌تواند پاشنه آشیل دولت در این مرحله باشد، نوعی احساس خلأاز وقت‌گذاری رئیس‌جمهور برای ارتباط مستقیم و رودررو با مردم است.

تلاش برای اختلاف نمایی در جبهه انقلاب
روزنامه‌های زنجیره‌ای این روزها در نبود کارنامه مطلوب برای دفاع از آن در تبلیغات انتخاباتی حمله به رقیب و تخریب او را به عنوان راهکار مناسب برگزیده‌اند، اختلاف نمایی میان اصولگرایان نیز در این راستا در روزنامه‌های زنجیره‌ای پیگیری می‌شود.
روزنامه زنجیره‌ای آرمان در شماره روز پنجشنبه خود در این رابطه به شرکت نکردن جلیلی در انتخابات پرداخت و ضمن تلاش برای اختلاف نمایی میان رئیسی، قالیباف و جلیلی نوشت: از روزهای ابتدایی حضور آقای رئیسی در صحنه انتخابات، سعید جلیلی به‌طور محسوسی از وی حمایت کرده است... پرسش اینجاست که آیا جلیلی تمامی این تلاش‌ها را برای یک دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری حسن روحانی انجام می‌دهد یا افکار دیگری نیز در سر دارد؟
در ادامه این گزارش آمده است: جلیلی دل خوشی نیز از قالیباف ندارد از این رو می‌توان حدس زد که وی از یک سو می‌خواهد روحانی را از صحنه رقابت کنار بزند و از سوی دیگر با هر عملی قالیباف را از رسیدن به پاستور باز دارد، باید دید در روزهای آینده چه اتفاقاتی در سپهر سیاست ایران رخ خواهد داد.
به خوبی اضطراب و نگرانی مدعیان اصلاحات را می‌توان از تلاش‌های آنان برای ایجاد اختلاف و یا اختلاف نمایی در جبهه انقلاب مشاهده کرد.

نگرانی از مناظره‌ها
نگرانی دولت از مناظره‌های انتخاباتی و سخنان نامزدها در این مناظره‌ها به روزنامه‌های زنجیره‌ای نیز تسری پیدا کرده است، آرمان در شماره پنجشنبه خود در یادداشتی به استقبال مناظره‌ها رفته و سخنان برخی نامزدهای انتخاباتی را تشویش اذهان عمومی خواند!
در بخشی از این یادداشت آمده است: باید به وعده‌های انتخاباتی در مناظره‌ها از منظرحقوقی نگاه کرد. آیا وعده‌هایی از این دست بارحقوقی دارد یا خیر؟ و اگر باعث تشویش اذهان می‌شود، چه کسی باید به کاندیداها تذکر دهد که به افکار عمومی احترام بگذارند و برای جلب و جذب آرا به مردم و افکار آنان توهین نشود؟
آرمان به این سوال اشاره‌ای نکرده و پاسخی نداد که آیا وعده‌های محقق نشده روحانی در مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی سال 92 نیز تشویش اذهان عمومی بود یا نه؟

وضعیت خوب نیست نامزدها حق دارند
روزنامه زنجیره‌ای آرمان در گزارشی به وعده‌های معیشتی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: وضعیت خوب نیست و نامزدها حق دارند.
در بخشی از این گزارش آمده است: انتخاباتی در این ملک نبوده برگزار شود و نامزدی وعده معیشتی نداده باشد.طبیعی هم است.به هرحال به دلیل ضعف‌های مدیریتی و ساختاری درآمد سالیانه سرانه مردم به شدت پایین است و علیرغم در آمد‌های سرشار نفتی و سایر منابع خدادادی اما معیشت مردم در شان و جایگاه آنان نیست.
در ادامه تصریح شده است:  گواه این مدعا آمار بانک جهانی از درآمد سالیانه سرانه در کشورهای جهان است که نشان می‌دهد، ایران از میان 173 کشور مورد اشاره در این رتبه بندی، در رده 96 قرار دارد.فی المثل اگر بخواهیم کشورهای همسایه خود را مدنظر قرار دهیم عمان با درآمد سالیانه سرانه 18620 دلار وبحرین با درآمد سالیانه سرانه 17730 دلار در رتبه بالاتری از کشورمان قرار دارند.این در حالیست که در آمد سالیانه در ایران تنها 4520 دلار است و شرایط‌اش با کشوری جنگ زده و نابسامان همچون سوریه تفاوت چندانی ندارد.

مسکن مهر خواسته مردم ضعیف بوده و خوب نیست!
روزنامه حامی دولت آفتاب یزد در گزارشی ضمن حمله به مسکن مهر نوشت: مسکن مهر، طرح اشتباه دولت گذشته بود که به دولت یازدهم تحمیل شد و دولت یازدهم ناگزیر تنها به دلیل درخواست‌های مردمی‌این مسیر را تا اتمام طرح‌های نیمه‌تمام ادامه داد. ‌مسکن مهر رویای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف جامعه با حداقل پس‌انداز بود که صدمات غیرقابل جبرانی به اقتصاد کلان کشور وارد کرد. کارشناسان در این باره معتقدند: مسکن مهر نه تنها آسایشی برای ساکنان نداشته بلکه کشور را در بُعد اقتصادی ضعیف و در بُعد اجتماعی آسیب‌پذیر کرده است.
آفتاب یزد به این سوال پاسخ نداد که دولت یازدهم برای خانه‌دار کردن اقشار ضعیف و کم‌درآمد در چهار سال گذشته چه کرده است؟ اگر مسکن مهر طرح اشتباهی بوده است دولت یازدهم کدامین طرح درست و مطلوب را اجرایی کرده است؟!

گمراه کردن مردم بزرگ‌ترین گناه سیاستمداران
عباس آخوندی وزیر راه‌ و شهرسازی در یادداشتی که روزنامه شرق آن را منتشر کرد گمراه ساختن مردم را بزرگترین گناه سیاستمداران خوانده و نوشت: بی‌گمان آگاهی و آزادی برترین فضیلت‌هاي اجتماعی هستند. در برابر آنها، گمراه‌کردن مردم بدترین رذیلت است که به‌مراتب از دروغ‌گویی پلیدتر است. چراکه اظهارات گمراه‌کننده افزون بر دروغ‌‌بودن، آگاهانه مردمان را به‌چاه‌انداختن است. در دنیای سیاست، بزرگ‌ترین گناه سیاست‌مداران در دنیای امروز گمراه‌كردن آگاهانه مردم است. آخوندی در ادامه یادداشت خود به دولت‌های پیشین حمله و از سیاست‌های اقتصادی دولت دفاع کرده و نوشت: به‌نظر می‌رسد در انتخابات سال ١٣٩٦ هرچند بخشی از گمراه‌کنندگان مردم عجالتا از سیاست ایران حذف شدند، اما آرایش ستادهای انتخاباتی نشان از آن دارد که بخشی از باقی‌مانده آنان در بعضی ستادها گرد آمده‌اند و همچنان صحنه تبلیغات انتخابات صحنه نبرد آگاهی در برابر گمراهی است.
آگاه خواندن دولت و در برابر آن گمراه خطاب کردن منتقدین و نامزدهای رقیب دولت، اولین و آخرین برخورد توهین آمیز آخوندی در چهار سال گذشته نبوده و نیست، توهین آخوندی به یک خبرنگار در پاستور، ادبیات توهین آمیز وی در حادثه کشته شدن تعدادی از هم وطنان در برخورد دو قطار، برخورد ناشایست با یک شهروند خانم در فرودگاه مهرآباد از جمله اقدامات وزیر راه در چهار سال گذشته است و به نظر می‌رسد ادبیات توهین و تبختر آمیز مدیران در برخورد با منتقدین در دولت یازدهم تبدیل به یک عرف و عادت رایج شده است.
نکته دیگر اینکه اگر شعارها و برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها گمراه کردن مردم است آیا رئیس جمهور در قامت نامزد انتخابات در سال 92 با دادن وعده‌هایی که عملی نشدند در جهت گمراه ساختن مخاطبین خود گام برنداشته بود؟!

اگر بازی رسانه‌ای بود چرا آشنا عذرخواهی کرد؟!
روزنامه زنجیره‌ای بهار ضمن حمایت از توهین حسام الدین آشنا به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که گفته بود نامزدهای انتخابات باید مثل سگ از مجری بترسند به واکنش‌های صورت گرفته به این هتاکی پرداخت و نوشت: اقدام غیراخلاقی یک رسانه خاص در پی انتشار گزینشی و بخش‌های غیرمرتبط از یک بحث تخصصی حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهوری و سعی در القاء توهین وی به کاندیداهای ریاست جمهوری یکی از جدید‌ترین نمونه‌ها از تلاش رقبای روحانی برای تخریب او به واسطه اطرافیانش است.
حمایت روزنامه زنجیره‌ای بهار از این هتاکی در حالی است که حسام الدین آشنا در صفحه شخصی خود نوشت: انتشار چند دقیقه فایل صوتی کارگاه مناظره‌ها این امکان را فراهم کرد تا متن کامل سخنرانی بنده منتشر شود. حال با کسب اجازه از ریاست محترم دانشگاه صدا و سیما فایل کامل تصویری آن سخنرانی را منتشر می‌کنم. من به 1303 ثانیه آن افتخار و بابت 10 ثانیه آن عذرخواهی می‌کنم.
سوال این جا است که اگر آشنا توهین نکرده بود و این ادبیات ادبیات شایسته و بایسته‌ای بوده است چرا عذرخواهی کرد و اگر از عذرخواهی آشنا بگذریم دلیل حمایت بهار از وی چیست؟!