kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۴۸۲
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳
با اعتراف مدیرعامل هما و تأیید بوئینگ

تحویل زودتر از موعد بوئینگ به ایران منتفی شد

بعد از مدت‌ها جوسازی دولت و برخی رسانه‌ها مبنی بر ورود اولین هواپیمای بوئینگ در سال جاری، مدیرعامل هما از عملی نشدن این وعده خبر داد و سخنگوی بوئینگ هم این موضوع را تأیید کرد.


مدیرعامل هما در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: بوئینگ اخیرا پیشنهاد خرید یک فروند هواپیمایی را که شرکت (ترکیش ایرلاینز) از خرید آن انصراف داده بود به ایران مطرح کرد و ما ضمن استقبال از پیشنهاد بوئینگ بررسی‌های فنی و تخصصی را انجام دادیم، اما پس از بررسی‌های فنی و اقتصادی و درست زمانی که ۹۰ درصد موافق خرید این هواپیما بودیم دیگر این هواپیما موجود نبود!پس از آنکه فرهاد پرورش، از موجود نبودن بوئینگ 777 درخواستی ایران که قرار بود زودتر از موعد تحویل شود سخن گفت، طرف آمریکایی هم بدون توضیح دلائل این خلف وعده، یادآور شد که در همه موارد از دستورالعمل‌های دولتش پیروی می‌کند.
به گزارش فارس، ماجرا از آن قرار است که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) چندی پیش اعلام کرده بود یک فروند بوئینگ 777 سفارشی خطوط هوایی ترکیه را که مرجوع شده بود، به جای هواپیماهایی که بناست در سال‌های آینده از بوئینگ تحویل دهد، تحویل می‌گیرد.
اما چند روز پیش مدیرعامل این شرکت به ناگاه گفت که آمریکایی‌ها از موجود نبودن این هواپیما برای ایران سخن گفته‌اند؛ مدیر ایرانی از مجموعه تحت امر خود دفاع کرد و گفت که کنسل شدن این تحویل زودتر از موعد، به دلیل بی‌پولی هما نیست.
تبعیت از خط قرمزهای آمریکا
یکی از سخنگوهای بوئینگ که نامش برده نشده، در این خصوص با رویترز مصاحبه کرده و بدون توضیح در خصوص علت این بدعهدی، گفته که بوئینگ به قراردادی که پائیز سال گذشته در تهران امضا کرده، پایبند است.سخنگوی بوئینگ به رویترز گفته: «بوئینگ و ایران‌ایر به کار خود برای اجرای قرارداد فروش هواپیماهای تجاری که در دسامبر 2016 امضاء شد، ادامه می‌دهند؛ در آنجا ما گفته بودیم که اولین پرنده‌ها در سال 2018 به ایران می‌رسند.»سخنگو که احتمالاً از موضع دولت جدید آمریکا در قبال برجام اطلاع دارد، در ادامه با لحنی که می‌توان آن را برای طرف ایرانی اخطارآمیز تلقی کرد، گفته: «در همه قراردادها با ایرلاین‌های تأیید شده ایرانی، از خط و خطوط ترسیم شده توسط دولت آمریکا تبعیت خواهیم کرد».
وعده انتخاباتی پرید!
تسنیم هم در گزارشی به عکس‌العمل مسئولان وزارت راه در قبال عملی نشدن وعده ورود اولین هواپیمای بوئینگ نو در سال جاری میلادی پرداخت. بر اساس این گزارش، ماجرای ورود اولین بوئینگ نو ناوگان هوایی کشور ماه‌هاست به دستاویزی برای تبلیغات زودهنگام انتخاباتی مسئولان و مدیران وزارت راه و شهرسازی تبدیل شده است. هواپیمایی که به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل هما، هواپیمایی ترکیه از تحویل گرفتن آن انصراف داده بود. مرجوعی، انصرافی و اخیرا هم «دم سفید» نام‌هایی بوده که برای بوئینگ 777 ترکیش‌لاین به کار رفته است.
اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی 20 فروردین ماه امسال درباره این هواپیما گفته بود: «هواپیمای بوئینگ 777 در نوبت تحویل ترکیش بوده که این شرکت به دلایلی از تحویل آن منصرف شده است. هواپیماسازی بوئینگ نیز پیشنهاد تحویل این هواپیما را به ایران ایر داد که قرار است تا یک ماه آینده تحویل شود.»
آقای وزیر واقعیت را
خواهد گفت؟
پیگیری‌های تسنیم حاکی از آن است که اتفاقات پشت‌پرده‌ای در کار بوده تا مانع تحویل بوئینگ ترکیش‌ایرلاین به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شود. در واقع مشکل عدم ورود این هواپیما نه از مشکل مالی ایران‌ایر بوده و نه از تعلل بانک مرکزی . حقیقت ماجرا همان چیزی است که وزارت راه و شهرسازی حاضر نیست درباره آن اطلاع‌رسانی شفافی انجام دهد. وزارتخانه‌ای که وزیر آن یکی از شعارهای همیشگی‌اش ضرورت دسترسی آزاد مردم به اطلاعات بوده است.حال باید منتظر ماند و دید که آقای وزیر دلیل واقعی منتفی شدن هواپیما دُم سفید سابق را اعلام می‌کند یا خیر. آیا وی در حاشیه یک برنامه راهی یا مسکنی حاضر می‌شود در این رابطه واقعیت‌ها را بگوید؟
هر چند خیلی نباید به برخورد شایسته عباس آخوندی در این رابطه امیدوار بود، چرا که چندی قبل در خلال استفاده تبلیغاتی از ورود بوئینگ ترکیش،‌ اتفاق عجیبی افتاد. وزیر راه و شهرسازی در حاشیه یکی از جلسات هیئت دولت در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این‌که آیا ایرباس سوم (330) وارد شده به ایران مرجوعی کشور کلمبیا است، گفته بود: «مرجوعی یعنی چی، این حرف‌های عجیبی است. خبرنگار باید یک جُو عقل داشته باشد. شما حرفه‌ای نیستید و از خبرنگاری سر در نمی‌آورید، بروید بابا».