پشت پرده تغییرات عمده لیگ جهانی والیبال چیست؟!
پای پول در میان است
فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) برای تغییرات عمده خود در لیگ جهانی چهار دلیل اصلی عنوان کرده است.
لیگ جهانی والیبال در سال 1990 به عنوان بخشی از یک برنامه بازاریابی در این رشته ورزشی راهاندازی شد تا نشان متمایزی از فعالیتهای فدراسیون جهانی در اواخر قرن بیستم باشد.فدراسیون جهانی والیبال برای برگزاری بیست و نهمین دوره این رقابتها (سال 2018) تغییرات عمدهای لحاظ کرده است که چهار دلیل اصلی برای این اقدام عنوان کرده است.
میزان قرارداد پوشش تلویزیونی لیگ جهانی در سالهای اخیر هیچ پیشرفتی نداشته است که این موضوع یکی از دلایل تغییرات عمده لیگ جهانی است. از سوی دیگر درآمد حامیان مالی لیگ جهانی ناچیز است که این موضوع نیز نگرانیهایی را برای ادامه حمایت آنان بوجود آورده است.
یکی دیگر از نگرانیها نبود درآمد برای میزبانهای لیگ جهانی است و کشورهای برگزارکننده لیگ جهانی اجازه فروش محصولات حامیان را نداشتند. در سالهای اخیر روش برگزاری و تقویم لیگ جهانی نیز با تغییراتی روبرو شد که برنامهریزی را برای تیمها، کشورها و حامیان مالی سخت کرده بود و این نکات از ضعفهای این رقابتها بود که فدراسیون جهانی برای برطرف کردن این مشکلات، تغییرات عمده برای سال 2018 را برنامهریزی کرد.
فدراسیون جهانی والیبال در سالهای اخیر برای برطرف کردن این مشکلات مجبور به تزریق پول به این رقابتها در قالب پاداش و هزینه سفر تیمها بود که در برنامهریزی جدید به دنبال هزینه کمتر است. این فدراسیون در سری جدید لیگ جهانی به دنبال ایجاد توازن بین ورزش و مسایل مالی است تا همانند تیمهای برتر دنیا، حامیان مالی معروف نیز جذب این رقابتها شوند.
قرار است لیگ جهانی والیبال از سال 2018 در فرمتهایی برگزار شود که قابل درک برای عموم باشد و آنان به راحتی این رقابتها را دنبال کنند. همچنین علاوه بر بحث ورزش، این رقابتها تفریح نیز داشته باشد تا مخاطبان بیشتری جذب شوند. بنابر این باید تولیدات تلویزیونی با ثبات محتوی ارائه شود که به دل مخاطبان بنشیند که سبک گزارشنویسی و ارائه محصولات خبری نیز از جمله راههای نیل به این مهم محسوب میشود.
بر این اساس، امکانات مالی و تجهیزات سالن برگزاری مسابقات از سوی فدراسیون جهانی و کشور میزبان به صورت مساوی (هر کدام 50 درصد) تامین میشود. همچنین کشور میزبان میتواند از 100 درصد درآمدها و کمکهای دریافتی استفاده کند و درصدی به فدراسیون جهانی تعلق نمیگیرد. در مجموع بسته حمایتی خاص به میزبانها تعلق میگیرد و حامیان مالی نیز حق پخش تلویزیونی دریافت میکنند.
بر این اساس و در مقایسه با دورههای گذشته لیگ جهانی، قبلا میزبانها برای شرکت در مسابقات باید هزینه پرداخت میکردند که در بسته جدید نیاز به پرداخت این ورودی نیست. در روش جدید تنها شش تیم برتر پاداش دریافت میکنند و همچنین درصدی از درآمد به آنان تعلق میگیرد.
لیگ جهانی از سال 2018 در شش هفته پیگیری میشود که پنج هفته برای مرحله گروهی و یک هفته برای مرحله نهایی است. روش برگزاری مرحله گروهی به نام «مارپیچی» است و هر تیم با 15 تیم دیگر مسابقه میدهد. دور مقدماتی در چهار گروه چهار تیمی متغیر پیگیری میشود و هر تیم 15 بازی میکند که در مجموع 130 مسابقه برگزار میشود. پنج تیم برتر به اضافه میزبان به مرحله نهایی صعود میکنند.
برای استقبال بیشتر تماشاگران از مسابقات، فدراسیون جهانی برنامههای متنوعی برنامه ریزی کرده است، برنامه آموزشی از سوی بازیکنان از جمله این برنامهریزیهاست تا جذابیت مسابقات افزایش یابد. میزبانی خوب بر اساس معیارهایی از جمله سرگرمی، تعداد تماشاگران، رعایت استانداردهای فدراسیون جهانی و حضور خانوادهها ارزیابی میشود و کشورهایی که امتیاز بهتری کسب کنند، برای میزبانی سالهای آینده در اولویت قرار میگیرند.