پس از ۱۵ ماه نمایش اجرای پروژه
دولت مجدداً مدعی انعقاد قرارداد قطار برقی تهران- مشهد شد
در حالی در بهمنماه ۱۳۹۴ رئیسجمهور و همراهانش آغاز عملیات اجرایی برقیکردن خطآهن تهران-مشهد را جشن گرفتند که هنوز فاینانس آن تأمین نشده است و امروز در آستانه انتخابات، دوباره دم از آغاز پروژه میزنند.
به گزارش فارس، یکی از پروژههای مهم برقیکردن خطوط ریلی که تکمیل آن نظیر پروژه آزادراه تهران-شمال اما کمتر از آن به طول انجامیده است، پروژه برقیکردن خطآهن تهران-مشهد است.
در ابتدای این دولت بود که عباس آخوندی، وزیر فعلی راه و شهرسازی، زمانی که به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی مطرح شد، در جلسه رأی اعتماد در مجلس شورای اسلامی، یکی از اولویتهای خود را اجرای پروژه برقیکردن راهآهن تهران-مشهد عنوان کرد؛ پروژهای که تکمیل آن به این دولت هم نرسید و وعده دولتمردان در حد حرف ماند.
فروردین 1393 بود که مدیرعامل وقت راهآهن در دولت یازدهم، در اینباره گفت: با امضای قرارداد فاینانس برقی شدن محور ریلی تهران-مشهد، سعی میکنیم این پروژه تا پایان دولت به اتمام برسد.
محسن پورسیدآقایی با بیان اینکه برقی کردن محور تهران - مشهد با سرعت سیر 200 کیلومتر در ساعت از پروژههای مهم سال جاری (سال 93) است به انعقاد قرارداد فاینانس برقی کردن محور تهران-مشهد در هفته آخر اسفند 92 اشاره کرد و وزیر راه و شهرسازی هم که پروژه برقیکردن راهآهن تهران-مشهد را از اولویتهای کاری خود عنوان کرده بود، در اسفند 93 در حاشیه مراسم تکمیل آزادراه قم-گرمسار گفت که به زودی اجرای پروژه برقیکردن قطار تهران- مشهد را به طول یکهزار کیلومتر (که قرارداد آن بسته شده است) آغاز خواهیم کرد. اینبار حدود هفت ماه بعد و در تاریخ 14 مهرماه 94 بود که معاون وقت مسافری راهآهن، از بهرهبرداری قطار برقی مشهد-تهران تا پایان دولت یازدهم خبر داد.
بنا به ادعای راشدی، قطار برقی مشهد-تهران با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت تا پایان دولت یازدهم به بهرهبرداری میرسد و ظرفیت مسافر این خط را چهار برابر خواهد کرد.
حدود سه ماه بعد روز 16 دیماه 94 بود که مدیرعامل وقت راهآهن و نماینده زیمنس، درباره پروژه برقی کردن خط ریلی تهران–مشهد تفاهمنامه همکاری مشترک امضاء کردند.
پس از این اتفاقات روز یکشنبه چهارم بهمن 1394 بود که استاندار خراسان رضوی از قطعی شدن قرارداد برقیکردن قطار مشهد- تهران در سفر رئیسجمهور چین خبر داد و پس از آن روز شنبه 17 بهمن 94 بود که ظاهراً عملیات اجرایی برقیسازی راهآهن مشهد-تهران با حضور رئیسجمهور آغاز شد.
قرارداد با پیمانکار چینی
۱۵ ماه بعد از نمایش اجرای پروژه
بنابراین گزارش در حالی روز 17 بهمن 94، تکمیل پروژه برقیکردن راهآهن تهران-مشهد به 42 ماه بعد یعنی در مردادماه و تابستان 1398 (دولت دوازدهم) موکول شد که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، وعده تکمیل یا حداقل اجرای بخش اعظمی از این پروژه را در دولت یازدهم داده بود.پس از آغاز عملیات اجرایی این پروژه، روز 29 خرداد 1395 بود که معاون سابق فنی و زیربنایی شرکت راهآهن که امروز مدیرعاملی این شرکت را بر عهده دارد، گفت: این پروژه در سال 1399 به پایان میرسد.بنا به گفته سعید محمدزاده دو میلیارد دلار اعتبار مالی طرح برقیکردن راهآهن تهران - مشهد از طریق فاینانس تأمین شده و امید است پیش از نوروز 96، خبر خوش آغاز اجرای پروژه به زائران حضرت رضا(ع) اعلام شود این در حالی است که پیش از این در سال 94، با حضور رئیسجمهور، آغاز عملیات اجرایی این پروژه در ظاهر کلید خورده بود.
با این حال به نظر نمیرسید پروژه برقیکردن راهآهن تهران-مشهد در روزهای پایانی سال 95 هم کلید بخورد؛ سال 96 هم آغاز شد اما خبری از آغاز پروژه برقیکردن راهآهن تهران-مشهد نیست، روز 20 فروردینماه 96 بود که مدیرعامل راهآهن مجدداً از آغاز عملیات اجرایی برقیکردن راه آهن تهران-مشهد در سال جاری خبر داد و 10 روز بعد هم یعنی در تاریخ 30 فروردینماه امسال، وزیر راه و شهرسازی در اینباره مدعی شد که قرارداد با شرکتهای چینی برای برقیکردن قطار تهران - مشهد منعقد شده است یعنی حدود 15 ماه پس از آغاز عملیات اجرایی پروژه به ادعای دولت؛ اما هنوز از پیشرفت فیزیکی این پروژه خبری نیست و ظاهراً دولت با این حرکت پوپولیستی فقط به فکر ارائه آمار و اطلاعات غلط به مردم و البته تبلیغات انتخاباتی برای کسب رأی بیشتر است.