kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۷۷۶
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲
دیپلماسی عزتمدار و دولتی مقتدر ضرورت جامعه امروز ایران اسلامی – بخش پایانی

تحقق اقتصاد مقاومتی و جبران برجام با انتخاب رئیس دولتی انقلابی


 گروه گزارش

 سال 96 قطعا رویدادهای سیاسی مهمی را از پس خود خواهد گذراند که از جمله مهمترین آن می‌توان به انتخابات ریاست جمهوری در این سال و پیگیری مباحث داخلی که مربوط به موضوعات اقتصادی و توسعه می‌شود، اشاره کرد.
با پیروزی انقلاب اسلامی هرکجا که مردم به صحنه آمدند به عنوان حماسه حضور و زمانی ویژه در تاریخ کشورمان ثبت شده است.
 به عنوان مثال حماسه حضور پای صندوق‌های رای از رویدادهای سیاسی مهمی است که تاریخ کشورمان همواره به آن می‌بالد.
این حماسه‌های حضور پیام‌های مختلفی دربر دارند که اتفاقا چشم دشمنان انقلاب اسلامی نیز پیش از آنکه به دنبال نتیجه آرا باشد دنبال همین حضور مردم پای صندوق‌ها است.
پرهیز از چندقطبی کردن فضای سیاسی کشور
موضوعاتی چون چند قطبی کردن کشور تنها موجبات خشنودی دشمنان را فراهم آورده و فضا را برای مردم غبارآلود می‌کند، از سوی دیگر اجرای انتخابات سالم که مجری آن دولت می‌باشد نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.
رهبر معظم انقلاب دربار 15 توصیه خود در دیدار با اعضای هیئت دولت(5/06/93) درباره دوقطبی کردن جامعه تاکید می‌کنند: «جناح‌بندی‌های سیاسی اشکالی ندارد اما نباید جامعه را به دو قطب تبدیل کرد زیرا این کار موجب دل زدگی و خستگی مردم و شکننده شدن محیط جامعه می‌شود.»
در فتنه سال 88، تجربه‌ای تلخ به دست آمد، چرا که دشمن در ورای فضای دوقطبی ممکن است با برنامه‌های خاص اصل حاکمیت را نشانه رود، در همین رابطه حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا توانست با حربه زیر سوال بردن حاکمیت این کشور، رای لازم را جمع آوری کند، در نتیجه ممکن است برخی به غلط الگو‌برداری کرده و بخواهند از چنین شیوه‌ای استفاده کنند که باید با هوشیاری نسبت به این مسائل به استقبال انتخابات رفت.»
وی ادامه می‌دهد: «مشارکت سیاسی مردم و گروه‌ها، تجلی وحدت، اقتدار و انسجام نظام بوده و می‌دانیم که پشتوانه کشور، رای مردم است به همین جهت قطعا دشمن وحدت ما را مورد تهدید قرار خواهد داد و تلاش خواهد کرد تا به هر طریق ممکن آن را خدشه‌دار کند.»
دکتر لاله افتخاری نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی درباره مجری بودن دولت در برابر فراهم کردن انتخابات سالم در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «انتظار می‌رود دولت با بی‌طرفی به عنوان مجری انتخابات در آن شرکت کند و از فضاهایی که به نحوی چراغ‌سبز به دشمن نشان می‌دهد جلوگیری کند.»
جبران برجام در سال جدید
افتخاری با اشاره به مباحث مربوط به برجام و سرنوشت آن در سال 96 می‌افزاید: «ما صداقت خود را به تاریخ و دنیا نشان دادیم و طرف مقابل هم عدم صداقت خود را نشان داده است.»
وی ادامه می‌دهد: «برجام تجربه‌ای شد برای مسئولان ما که دیگر به دشمن اعتماد نکند چرا که آنها هیچ گاه به عنوان دوست تلقی نخواهند شد و آمریکا هیچ‌گاه قابل اعتماد نیست در نتیجه باید از هم اکنون به فکر جبران آن باشند چراکه برجام برای ما چک بدون امضایی بود که آنها دادند و چک سفید امضایی بود که ما دادیم و باید شفاف‌سازی‌های لازم درباره برجام برای مردم صورت بگیرد.»
کارشناسان سیاسی معتقدند دولت یازدهم با از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با گروه موسوم به 1+5 و دست یابی به توافقی به نام «برجام» تلاش کرد تا به نوعی گره گشایی مشکلات اقتصادی مردم را در ورای این توافق ببیند و با شعار «سانتریفیوژهاباید بچرخد، چرخ زندگی مردم هم باید بچرخد» به پیش رفت اما اکنون که بیش از یک سال و خرده‌ای از اجرای این توافق می‌گذرد چرخش چرخ زندگی مردم آنچنان تعریفی نداشته و مشخص شد برجام هم کلید قفل مشکلات اقتصادی نیست.
آنچه در برنامه جامع اقدام مشترک موجب انتقاد بسیار می‌شود بحث بدعهدی طرف مقابل و عدم واکنش مناسب بود، چراکه با نبود دیپلماسی مقتدرانه دشمن فرصت این را پیدا می‌کند تا اقدامات خصمانه و شیطنت‌های خود را بدون ترس و شرمندگی ادامه دهد.
برخی از کارشناسان معتقدند در موضوعات هسته‌ای به منظور پاسخ درخور باید در بحث هسته‌ای به مانند گذشته فعال‌تر شویم و براساس منافع و عزت کشور حرکت کنیم.
در این مدت کوتاه طرف آمریکایی هنور جوهر امضای توافق خشک نشده سناریوی بدعهدی‌های خود را آغاز کرد و حتی در نیمه‌های راه پا را فراتر گذاشته وکارشکنی‌هایی را نیز در امور تحریمی و بانکی صورت داد.
در نهایت می‌توان گفت جبران توجه بیش از حد به برجام و غافل شدن از زندگی مردم می‌تواند راه‌حلی مثبت در جهت ترمیم تصمیمات نادرست و بهبود معیشت ملت شریف ایران باشد.
اقتصاد مقاومتی شاهرگ حیاتی اقتصاد
در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم‌های چند جانبه غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران، واژه جدید «اقتصاد مقاومتی» به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.
 این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح گردید.
 در همین دیدار، رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برای جهش» را معرفی نمودند.
  برای مفهوم «اقتصاد مقاومتی» در همین مدت زمان کم، تعاریف متفاوتی ارائه شده که هر کدام از جنبه‌ای به این موضوع نگاه کرده‌اند.
 در این میان، تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر فرزانه انقلاب ارائه داده‌اند. ایشان در دیدار با دانشجویان فرمودند: «اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌تواند تعیین‌کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.(16/5/1391)»
در نهایت مقام معظم رهبری با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» تاکید کردند که اقتصاد مقاومتی خواهد توانست الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش‌آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.
 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» براساس بند «1» اصل 110 قانون اساسی که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، تأکید کردند: پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقب‌نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.
غلامرضا کاتب عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «در برنامه ششم توسعه تلاش کردیم تا سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی تعبیه شود تا برمباحثی چون تورم فائق آییم و رشد اقتصادی حاصل شود.»
وی ادامه می‌دهد: «امیدواریم دولتی که روی کار می‌آید در اجرای برنامه ششم توسعه کوشا باشد و اقتصاد مقاومتی را در دستور کار تمام وزارتخانه‌های خود قرار دهد از سوی دیگر در جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، اشتغال نیز باید فعال باشد تا به رونق اقتصادی بینجامد.»
وزارت اقتصاد مقاومتی
همچنین یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با کیهان می‌گوید: «اگر دولت و اعضای کابینه آن مرفه و لیبرال باشند طبیعی است که اقتصاد مقاومتی عملیاتی نخواهد شد، برجام با اینکه فضای جدیدی را  بین ایران و کشورهای غربی ایجاد کرده اما دستاوردی برای وضع اقتصاد ایران به همراه نداشت و شاهد ناپایداری در این زمینه هستیم.»
وی ادامه می‌دهد: «باید در اندیشه تقویت اقتصاد مقاومتی باشیم حتی تشکیل وزارتخانه‌ای تحت عنوان وزارت «اقتصاد مقاومتی» می‌تواند ضروری باشد و باید توجه داشت اندیشه دل‌بستن به طرف غربی تنها وضع تحریم‌های جدید را به همراه خواهد داشت و به هیچ عنوان کارساز نخواهد بود.»
آنچه که مقام معظم رهبری تحت عنوان «گله‌مند» بودن مردم از وضعیت معیشتشان یاد می‌کنند گویای این مطلب خواهد بود که اقتصاد مقاومتی تنها با شعار دادن محقق نخواهد شد بلکه نیازمند کار عملیاتی است.
درون زایی اقتصاد از موضوعاتی است که مانند یک زنجیره، قوه محرکی برای تمام بنگاه‌های اقتصادی کشور خواهد شد و به عقیده‌ای لمس اقتصاد مقاومتی نیازمند تغییر نگرش مدیریتی است.
به طور کلی سال 96 دارای رویداد‌های سیاسی داخلی و خارجی بسیاری است که همگی همت عالی مسئولان و تصمیمات درست انقلابی را می‌طلبد. در مسائل داخلی نیاز است تا با وحدت هرچه بیشتر انتخابات تاریخی رقم زده شود و مردم با حضور حداکثری خود لنز دوربین‌های جهان را که بر انتخابات تمرکز کرده‌اند را بار دیگر شگفت زده کنند.
در کنار مباحث انتخاباتی نباید خواسته‌های مردم و توجه به آن تنها در شعار‌های انتخاباتی متبلور شود بلکه در پایان سال 96 هردولتی که تحت لوای نظام به خدمت به مردم می‌پردازد باید پاسخگوی مردم باشد و در شفافیت گام‌هایی را که در جهت پیشرفت چرخه اقتصادی و معیشت مردم برداشته است بازگو کند.
دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران
 در سال پیش رو
محورهایی چون تحولات منطقه، ارتباط با اروپا و آمریکا، دیپلماسی در شرق و هم گام شدن با مسائل روز جهان موضوعی است که در تمامی ادوار چالش‌هایی را پیش روی مسئولان اجرایی قرار داده است که در صورت اتخاذ دیپلماسی غلط این چالش‌ها تبدیل به بحران خواهد شد.
یک استاد دانشگاه ضمن اشاره به چالش‌های پیش روی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در سال 96 می‌گوید: «تحولات منطقه‌ای اولین چالش دستگاه دیپلماسی خواهد بود، چرا که غرب و هم پیمانانش با اتخاذ سیاست‌های تند و جنایتکارانه همچنان دچار شکست‌های سنگین شده‌اند، درنتیجه با وجود عینک سیاهی که به چشم زده و ندیدن واقعیات همچنان بر سیاست‌های استکباری خود بیش از گذشته پافشاری خواهند کرد، اما شاید با تشدید بحران‌ها به ظاهر اعمال قدرت کنند، اما تنها باعث خواهند شد تا مقاومتی که خط فکری آن را جمهوری اسلامی ایران پایه ریزی کرده قوی‌تر شود.»
وی ادامه می‌دهد: «غرب آشوب‌های منطقه‌ای را بنا کرد تا ضربات کاری به ایران وارد کند تا هرگز جمهوری اسلامی به عنوان قدرت منطقه‌ای شناخته نشود در حالی که با آغاز آشوب‌ها نه تنها ایران اسلامی به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شد بلکه جریان مقاومت نیز در کنار آن شکل گرفت، در نتیجه لازم است تا با هوشیاری تمام و انقلابی‌ترین دیپلماسی به مقابله با این توطئه‌ها و دسیسه‌ها رفت.»
این استاد دانشگاه می‌افزاید: «چالش‌های دیگر مربوط به ارتباط با غرب خواهد بود که متاسفانه نباید با رفتارهای نادرست به آنها این‌گونه القا شود جمهوری اسلامی ایران حیات اقتصادی خود را از آنها می‌گیرد بلکه باید عزتمندانه بر سر سفره دیپلماسی نشست. از سوی دیگر ایالات متحده یا آمریکای بدون روتوش دیگر جای بحثی را باقی نمی‌گذارد که باید مقابل آن چه کرد و چه نکرد بلکه آنقدر نیات و هدف آنها به وسیله رئیس‌جمهور جدیدشان واضح است که به راحتی با چارچوب‌های انقلاب می‌توان پاسخ آن را داد.»