kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۷۱۱
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸
وزیر خارجه کشورمان راهی آسیای میانه شد

رایزنی ظریف با رئیس‌جمهور ترکمنستان درباره مسائل دو کشور

وزیر خارجه ایران در دیدار با رئیس‌جمهور ترکمنستان ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه تهران و عشق‌آباد را مورد گفت‌وگو قرار داد.


«محمدجواد ظریف» در رأس یک هیئت سیاسی و اقتصادی غروب یکشنبه (27فروردین) وارد «عشق‌آباد» پایتخت ترکمنستان شد و در بدو ورود مقامات ارشد ترکمنستان به همراه سفیر جمهوری اسلامی در عشق‌آباد از ظریف استقبال کردند.
سفر وزیر خارجه ایران به ترکمنستان و پس از آن به گرجستان و قرقیزستان بنا به دعوت وزرای خارجه کشورهای مذکور صورت گرفته است.
وزیر امور خارجه کشورمان صبح دیروز (دوشنبه) با «قربانقلی بردی محمد اف» رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در این دیدار صمیمانه در خصوص مسائل دو‌جانبه، منطقه‌اى و بین‌المللى گفت‌وگو و تبادل نظر صورت گرفت.
طرفین همچنین با تاکید بر حسن همجوارى، مشترکات تاریخى، سیاسى و فرهنگی دو کشور بر روابط مستحکم ٢٥ سال گذشته و گسترش هر چه بیشتر در آینده بر اساس منافع دو کشور و مصالح منطقه‌اى تأکید کردند.
گسترش و تعمیق همکارى‌ها در خصوص حمل و نقل، ترانزیت ریلى، هوایى، زمینى، انتقال انرژى و سوآپ گاز، مسائل امنیتى، فرهنگى و اقتصادى نیز از دیگر محورهای گفت‌وگوها بود.
به گزارش فارس، در این سفر یک هیئت اقتصادی از بخش دولتی و خصوصی وزیر امور خارجه ایران را همراهی می‌کنند.
این سفر به دلیل برگزاری مراسم بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و این کشورها از اهمیت خاصی برخوردار است. ایران از اولین کشورهایی بود که استقلال این کشورها را به‌رسمیت شناخت و متعاقبا بعد از برقراری روابط سیاسی با آنها، نسبت به تاسیس سفارت در این کشورها اقدام کرد.
وزیر خارجه ایران در اولین مقصد سفرش به سه کشور آسیای میانه و قفقاز غروب یکشنبه (27فروردین) وارد عشق‌آباد شد و در ادامه این سفر به گرجستان و از آنجا به قزاقستان سفر خواهد کرد.