آغاز عملیات اجرایی قطعه اول آزادراه تبریز- بازرگان
قطعه اول آزادراه تبریز- بازرگان در حد فاصل تبریز- مرند به طول ۶۳ کیلومتر و عرض 34 متر با حضور وزیر راه و شهرسازی، آغاز شد.
تبریز- خبرنگار کیهان:
قطعه نخست آزادراه تبریز- بازرگان در حد فاصل تبریز- مرند دوخطه است و در هر خط سه باند دارد و در طراحی و اجرای آن دو تونل و 18 دستگاه پل بزرگ در نظر گرفته شده است. هزینه کل اجرای قطعه اول آزادراه تبریز-بازرگان 9 هزار و 366 میلیارد ریال، مدت اجرای آن 36 ماه و مدت بهرهبرداری از آن توسط مشارکتکننده داخلی 15 سال تعریف شده است.
وزیر راه و شهرسازی در آیین آغاز عملیات اجرایی این طرح در جمع خبرنگاران گفت: این طرح از مصوبات سفر رئیسجمهوری به آذربایجان شرقی و مصوبه هیئت وزیران است و مقرر بود سرمایهگذار خارجی آن را اجرا کند، اما در عمل سرمایهگذاری خارجی آنطور که باید به تعهداتش عمل نکرد، لذا مجبور شدیم مجدد در پی جلب سرمایهگذار داخلی باشیم و کنسرسیومی از شرکتهای ایرانی اجرای طرح را به عهده گرفتند.
عباس آخوندی افزود: هم اکنون طرح به شکل جدی آغاز شده و یکی دو ماهی است که عملیات آمادهسازی کارگاهها و تملک مسیر انجام شده است.
وی تاکید کرد: این طرح با سرعت خوبی پیش میرود و هماکنون دو کیلومتر از آن زیرسازی شده تا یکی از آرزوهای اصلی مردم آذربایجان محقق شود.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: آزادراه تبریز- بازرگان طرح بسیار مهمی است که کریدور اصلی شرق به غرب و شمال به جنوب ایران از این طریق به اروپا و آسیای میانه وصل میشود و در جنوب کشور هم این طرح کوتاهترین مسیر خلیج فارس به اروپا و از این جهت بسیار حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: این طرح به صورت دو خط رفت و برگشت و هر خط سه باند است که به شکل قطعه قطعه اجرا میشود و بقیه قطعات سال به سال اجرا میشود.
آزاد راه تبریز- مرند بخشی از آزاد راه سراسری تهران - بازرگان است که در قالب جاده ابریشم و برای افزایش ظرفیت یکی از راههای پرتردد سفرهای تجاری و تفریحی منطقه احداث میشود.
بخشی از این مسیر که کوتاهترین مسیر اتصال پایتخت به مرز بازرگان نیز است از تهران تا تبریز احداث شده و در حال بهره برداری است. با بهرهبرداری کامل از آزادراه تهران- بازرگان، راه دسترسی از تهران به مرز ترکیه به طول حدود 900 کیلومتر به شکل آزادراه خواهد بود.