kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۹۸۱۲
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۹

خودروهای بی‌کیفیت متهم ردیف اول ناترازی سوخت و آلودگی هوا!

 
 
تردد خودروهای بی‌کیفیت و فرسوده نه تنها یکی از عوامل ناترازی سوخت است بلکه آلودگی هوا را نیز تشدید می‌کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، در سال ۱۳۹۸ مصرف بنزین میانگین 
۹۵ میلیون لیتر در روز بود و امروز این رقم به میانگین ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده است؛ یعنی طی چهار سال، مصرف بنزین بیش از ۲۰ میلیون لیتر بیشتر شده است. به بیان دیگر هر سال بین پنج تا شش میلیون لیتر به مصرف روزانه بنزین افزوده شده است. 
نکته قابل توجه آنکه در سال ۱۳۹۰ میزان مصرف روزانه بنزین بین ۵۷ تا ۵۹ میلیون لیتر در روز بود؛ یعنی در طول ۱۲ سال مصرف این سوخت بیش از دو برابر شده است. 
به گفته کارشناسان، خودروهای خارجی در هر 100 کیلومتر سه تا چهار لیتر و خودروهای داخلی  ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف بنزینشان است که اگر خودروهای داخلی، استاندارد بود هم اکنون مصرف بنزین در کشور
۶۰ میلیون لیتر در روز بود و می‌توانستیم بیش از ۵۰ میلیون لیتر در روز، بنزین صادر کنیم.
«رضا پدیدار»؛ رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی تهران گفت: «سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصد مصرف سوخت مایع است اگر بخواهیم این میزان را هم در مصرف سوخت کشور محاسبه کنیم متوجه می‌شویم در سال ۱۴۰۲ به نسبت ۱۴۰۱ روند افزایش مصرف بنزین را داشته‌ایم که مهم‌ترین عامل آن کیفیت پایین خودروهای داخلی است؛ خودروهای خارجی در هر ۱۰۰ کیلومتر سه تا چهار لیتر و خودروهای ایرانی ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف دارند.»
نکته دیگر آنکه مصرف بنزین در خودروهای فرسوده بیشتر است به شکلی که هر یک از خودروهای فرسوده نسبت به یک خودروی غیرفرسوده 14 و سه دهم درصد مصرف بنزین بیشتری دارد.
در این بین حتی اگر بر مصرف بنزین بالای خودروهای جدید چشم ببندیم برای چشم پوشی از تردد روزانه بالغ بر هفت تا 10 میلیون وسیله متحرک فرسوده هیچ بهانه‌ای نداریم‌. اگر دولت واقعاً دغدغه کاهش مصرف سوخت را دارد باید فکری به حال و روز کیفیت خودروهای داخلی، افزایش واردات خودرو و البته خروج خودروهای فرسوده از سطح شهر کند.
ابزار آلودگی هوا و سوءاستفاده
ضمن اینکه بر اساس آمارها، در مجموع سالانه حدود ۷۰۱ هزار تن آلودگی در تهران منتشر می‌شود که حدود ۵۷۸ هزار تن از آن مربوط به «منابع متحرک آلاینده» است؛ در واقع، منابع متحرک بیش از ۶۰ درصد ذرات معلق و ۸۲ درصد گازهای آلاینده را تولید می‌کنند. 
گفتنی است وقتی دولت‌ها، فکری به حال خروج خودروسازی از انحصار و واردات خودرو نمی‌کنند؛ سوءاستفاده‌ها هم شروع می‌شود. در حالی‌که همین حالا، قیمت خودروهای داخلی، چند برابر نمونه خارجی با کیفیت‌تر برای مردم تمام می‌شود؛ با این حال احمد نعمت بخش  دبیر انجمن خودروسازان اواخر ماه گذشته نامه‌ای به محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور نوشته و مدعی شده، به دلیل افزایش ندادن طولانی مدت قیمت‌ها و افزایش قیمت مواد اولیه، اگر به قیمت برخی از خودروهای ایران خودرو 70 الی 80 درصد اضافه کنیم تازه به قیمت تمام شده می‌رسیم(!)