kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۴۷۰۸
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۷
مدیرعامل اتحادیه مرغداران اعلام کرد

صادرات تخم‌مرغ به 10 کشور با افزایش تولید

 
 
 
مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن ضمن اشاره به اینکه در دو سال اخیر تخم مرغ ایرانی را به ۱۰ کشور صادر کردیم، افزود: با افزایش تولید به سمت توسعه بازارهای صادراتی حرکت کردیم.
به گزارش ایسنا به نقل از صداوسیما، محمد مرادی درباره وضعیت تولید و بازار تخم مرغ گفت: در حال حاضر سه کشور در حوزه خلیج‌فارس، عراق، افغانستان، دو کشور در حوزه آسیای میانه و قفقاز (CIS) و دو کشور در آفریقا خریدار تخم‌مرغ ایرانی هستند و به زودی عمان نیز به کشورهای صادراتی تخم مرغ اضافه می‌شود.
وی افزود: امیدواریم امسال تولید تخم مرغ در کشورمان به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن برسد. از این میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن مصرف داخلی بوده و ۲۰۰ هزار تن را می‌توانیم صادر کنیم. البته تخم مرغ صادراتی متناسب با کشورهای هدف تولید می‌شود. 
مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن ادامه داد: ما غیر از صادرات تخم مرغ؛ جوجه یکروزه، تخم مرغ نطفه دار و پولت تخم گذار (مرحله اول پرورش مرغ‌های تخم گذار که تولیدشان برای مصرف انسانی مدنظر گرفته می‌شود و طول این دوره از یک روزگی تا قبل از بلوغ است) را هم به کشورهای هدف صادر می‌کنیم.
مرادی خاطر نشان کرد: در سنوات قبل از سال ۱۴۰۰ صادرات تخم مرغ به شکل محدود و مقطعی انجام می‌شد اما از سال ۱۴۰۰ با آسیب شناسی، برنامه‌ریزی و کمک دولت توانستیم از سال ۱۴۰۰ صادرات مستمری داشته باشیم.
او با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای صادرات تخم مرغ، گفت: طبق برنامه‌های پنجم و ششم توسعه سه شاخص افزایش جمعیت، سرانه مصرف و موضوع بازارهای هدف صادراتی مورد تاکید قرار گرفته بود. اتحادیه مرغداران تخم‌گذار این سه شاخص را در دستور کار قرار داد و بر اساس این سه شاخص شروع به برنامه‌ریزی کرد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن افزود: اولا با حمایت دولت در تامین نهاده‌ها و سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان توانستیم تولید را بر اساس مصرف داخل افزایش داده و از تولید ۹۲۰ هزار تن تخم‌مرغ در سال  ۱۳۹۹ به یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن تخم مرغ در سال گذشته برسیم؛ یعنی افزایش ۴۰۰ هزار تنی در تولید.
مرادی درباره برنامه‌ریزی برای افزایش سرانه مصرف تخم مرغ در کشور هم گفت: بر اساس فعالیت‌های رسانه‌ای و فرهنگی که درباره معرفی تخم مرغ انجام شد؛ سرانه مصرف این محصول نیز از حدود ۱۱ و نیم کیلوگرم در سال ۱۳۹۹ به ۱۴ و نیم کیلوگرم در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت. با افزایش دو شاخص تولید و سرانه مصرف به سمت شاخص سوم یعنی توسعه بازارهای صادراتی حرکت کردیم.
او افزود: برای شاخص سوم، یعنی توسعه بازارهای صادراتی، هم با کمک دولت توانستیم صادرات را از پیله وری خارج کرده و به سمت قراردادهای تضمینی ببریم و خیال خریدار خارجی را در جهت مستمر بودن و کیفیت آسوده کردیم.