در سکوت وزارت صمت صورت میگیرد
ادامه حادثهآفرینی خودروهای داخلی بیکیفیت
حادثه اخیر برای خودرو X55 پرو مدیران خودرو نشان داد در نبود نظارت متولیان و سکوت یا حمایت وزارت صمت، اغلب مونتاژکاران و خودروسازان داخلی فقط به فکر تیراژ تولید و افزایش قیمت هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس انتشار فیلمی از شکستن ناگهانی اکسل (محور) عقب و واژگونی یک دستگاهام ویام ایکس 55 پرو شرکت مدیران خودرو در محور قم به کاشان با واکنشهای زیادی از سوی مردم همراه شد و دوباره بحث عدم کیفیت خودروهای مونتاژی تولید داخل که توسط مونتاژکاران داخلی در کشور سرهمبندی و عرضه میشود بر سر زبانها افتاد.
البته در اینباره متولیان و حاکمیت صنعت خودرو کشور (وزارت صمت) پس از این حادثه هولناک، هیچ واکنش خاصی از خود نشان ندادند در حالی که وزارت صمت متولی نظارت بر کیفیت خودروسازان است. ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی در مورد این حادثه مربوط به هفتم اردیبهشت 1403 در محور قم- کاشان است.
کاهش کیفیت و افزایش قیمت مدام خودروسازان
سالهاست که موضوع کیفیت خودروهای تولید داخلی به یکی از دغدغههای جدی مردم تبدیل شده و متاسفانه خودروسازان داخلی و مونتاژکاران هیچگاه رضایت مردم و پاسخگویی در این زمینه را اولویت خود نمیدانند اما در مقابل دائما در بازار انحصاری خودرو اقدام به افزایش قیمت با توجیهاتی نظیر افزایش قیمت ارز یا تورم و غیره میکنند. پس از توقف فعالیت سامانه یکپارچه ثبتنام خودرو داخلی و بیتفاوتی وزیر صمت نسبت به این سامانه، چندی است که مونتاژکاران خودروهای خود را به سبدگردانها سپرده و در بازار با قیمتهایی بالاتر از قیمت مصوب عرضه میکنند.
عامل 34 درصد کشتههای تصادفات
همین چند وقت پیش بود که در فضای مجازی، فیلمی منتشر شد با این مضمون که فردی با فشار انگشتان دست خود بر روی سقف یک خودروی تولید داخل که متاسفانه مشتریان زیادی هم دارد، ضعف بدنه آن را به نمایش گذاشت.
پیشتر نیز کمال هادیانفر؛ رئیس پلیس سابق راهنمایی و رانندگی و معاون فعلی حملونقل وزیر
راه و شهرسازی گفته بود: «کیفیت پایین خودروها و ناایمن بودن آنها عامل 34 درصد کشتههای تصادفات است. بسیاری از خودروهای داخلی از همان زمان خروج از کارخانه خراب هستند در موارد زیادی در تصادفات خودروی داخلی تا وسط جمع میشود در حالی که به خودروی با کیفیت خارجی فقط خط افتاده است.»
همچنین براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، کیفیت نامطلوب محصولات خودروسازی کشور معلول عوامل متعددی از جمله ماهیت سیاسی- اقتصادی، ساختار مالکیتی و مدیریتی، عدم ارتباط مستمر و مستقیم با زنجیره مناسب جهانی تأمین قطعات و ضعف در نظام تنظیمگری فنی و اقتصادی (قیمتگذاری، تعرفه، استاندارد و...) در این صنعت است.
سکوت وزارت صمت
سپهر زنگنه؛ کارشناس خودرو درباره حادثه اخیر خودرو X55 PRO مدیران خودرو و در پاسخ به این سؤال که خودروساز، وزارت صمت و... درخصوص این حادثه چه وظایفی به عهده دارند؟ گفت: پیرو حادثه واژگونی یک دستگاه امویام ایکس 55 پرو شرکت مدیران خودرو، متاسفانه سازمانهای مسئول هیچ واکنشی نداشتهاند و به نظر میرسد در صنعت خودروسازی ایران یک نهاد و ارگان که حامی مصرفکننده باشد وجود ندارد. انتظار میرفت سازمانهای مربوط با حقوق مصرفکنندگان واکنش نشان دهند. او افزود: واقعا مصرفکننده داخلی چه گناهی دارد که هم ماشین را با دو برابر قیمت واقعی خریداری کند؛ هم خدمات ضعیفی به وی ارائه شود و هم برای پیدا کردن قطعه دچار مشکل شود و هم در زمان بروز حوادث رانندگی دچار خسارت مالی و خسارت جانی شود.
ورود سازمان ملی استاندارد
بررسیها نشان میدهد به دنبال انتشار فیلم جداشدن محور یک دستگاه خودرو مربوط به مدیران خودرو، بالاخره مدیرکل استاندارد کرمان به همراه کارشناسان و بازرسان این سازمان روز دوشنبه هفته جاری (10 روز پس از حادثه) با هدف بازرسی از خطوط این شرکت در بم حضور یافتند و موضوع مشکل خودرو یاد شده را مورد بررسی کارشناسی قرار دادند اما هنوز نتیجه این بررسی اعلام نشده است.
سازمان ملی استاندارد ایران هم اعلام کرد که به علت وجود نقص فنی در برخی از خودروهای مدل ایکس ۵۵ پرو تولیدی شرکت مدیران خودرو، تا اطلاع ثانوی شمارهگذاری این خودرو متوقف میشود. این در حالی است که اغلب خودروهای داخلی و مونتاژی بیکیفیت هستند و سازمان استاندارد باید جلوی تولید آنها را
بگیرد.
شرکت مدیران خودرو هم در اطلاعیهای به دارندگان خودرو امویام ایکس 55 پرو اعلام کرده جهت بازدید دقیق اکسل خودرو مذکور با نظارت فنی شرکت از طریق پذیرش در شبکه خدمات پس از فروش در سراسر کشور اقدام کنند. سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نیز در اطلاعیهای، بدون اعتراض به خودروساز، صرفاً، قانون تعویض خودروی آسیب دیده با نو را یادآوری کرد!
مردم کجایند وزیر کجا
گفتنی است حوادث مختلفی برای خودروهای سبک و سنگین تولید داخل که اغلب بیکیفیت بوده، در طول پنجاه و چند سال اخیر رخ داده است. خودروهای بیکیفیت داخلی عامل اصلی 20 هزار کشته تصادفات در سال است. همچنین تعداد اتوبوسهای بین شهری در سالهای اخیر از 14 هزار به هفت هزار دستگاه کاهش یافته و بلیت اتوبوس به سختی یافت میشود و با توجه به تجربیات گذشته از تولید اتوبوس در داخل، کشور شدیدا نیازمند واردات اتوبوس است.
در چنین شرایطی وزیر صمت با حمایت از خودروسازان انحصارگر داخلی، به کسانی که برای شکستن انحصارات، نجات جان مردم و پایان محدودیتهای بلیت، به دنبال واردات- آن هم در حد نیاز و برای ایجاد رقابت و ارتقای کیفیت تولید داخل- هستند انگ منفعتطلبی
میزند! جدا شدن اکسل، ضعف بدنه خودروها، آتشسوزی پژوها و اتوبوسهای تولید داخل با کشتههای بسیار، کشتههای بسیار اتوبوسهای 457 در تصادفات، همه محصول خودروسازان داخلی است و همان رویهها با تولیدات جدید ادامه دارد. با اینحال برخی مدیران خودروسازی با سوءاستفاده از شعار سال، به دنبال ادامه روند فعلی هستند حال آنکه همه از مواضع معترضانه رهبری نسبت به خودروسازان خبر دارند.