زاکانی: عدهای میخواهند قرارداد گرهگشای ناوگان عمومی را منحل کنند، ولی نمیتوانند
پاسخهای مستند شهردار تهران به ابهامات قرارداد توسعه حملونقل عمومی با چین
شهردار تهران گفت: نمیتوانیم تمام مفاد قرارداد برقیسازی ناوگان عمومی پایتخت را جار بزنیم؛ ایران هزار و یک دشمن دارد. اگرچه عدهای میخواهند قرارداد را منحل کنند، ولی نمیتوانند.
به گزارش پایگاه خبری شهر، علیرضا زاکانی شامگاه سهشنبه ۱۱ اردیبهشتماه در گفتوگوی تلویزیونی درخصوص قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی، اظهار داشت: تردد در تهران به صورت ۶۶ درصد استفاده از وسایل شخصی و ۴۴ درصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی است و علت آن هم عقب افتادگی تاریخی در نوسازی زیرساختهاست.
افزایش حدود ۱۴۰۰ تایی اتوبوسهای پایتخت
در ۳۲ ماه اخیر
زاکانی با بیان اینکه در کشور هر ظرفیتی داشتیم دنبال کردیم تا خریدها از داخل صورت بگیرد، بهطوری که قرارداد سه هزار دستگاه اتوبوس منعقد شد، افزود: طبق مستندات تهران ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. ۳۲ ماه پیش روز معرفی بنده به عنوان شهردار، هزار و ۸۸۰ اتوبوس تحویل گرفتیم که ۸۸۰ دستگاه آن فعال بود. امروز سه هزار و ۲۰۰ اتوبوس داریم که دو هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط فعال هستند و تا چند روز آینده به سه هزار و ۴۰۰ دستگاه میرسد.
وی با بیان اینکه ۶ هزار ون تهران مربوط به ۱۷ سال قبل بود و ۷۲ هزار تاکسی در تهران نیز وجود داشت که بخش قابل توجهی از آن با فرسودگی روبه رو بودند، ادامه داد: پیش از سفر به چین برای اجلاس «یک کمربند یک جاده» قرارداد سه هزار دستگاه اتوبوس شامل دو هزار دستگاه دیزلی و هزار دستگاه برقی منعقد شد. پس از حضور در اجلاس پیگیریهایی برای انعقاد قرارداد مترو داشتیم.
شهردار تهران بیان داشت: در سال ۱۳۹۶ قراردادی برای ۶۹۱ دستگاه واگن مطرح شده بود و تا سال گذشته این طرح باقی مانده بود. پیش از سفر ما وزارت کشور در سفری این قرارداد را عملیاتی کرد. پس از ۶ سال عقب افتادگی که مقصر آن دولت قبلی بود، دولت انقلابی و جهادی اقدام کرد.
زاکانی یادآور شد: هشت رام قطار مترو به صورت کامل، ۱۰ رام قطعات و مابقی به صورت انتقال تکنولوژی وارد میشود. ما در چین با شرکت مربوطه اقدام به مذاکره کردیم و با پشتیبان مالی طرح نیز هماهنگیها را انجام دادیم و قرارداد ۲۴ تا ۲۷ ماهه به ۱۲ تا ۱۴ ماه کاهش یافت و یک سال به نفع ایران شد. سهم اولیه ما دریافت شده بود و به همین دلیل یک سال به نفع ایران تمام شد. با مذاکره با چینیها ۷.۵ میلیون یورو تکنولوژی ساخت بوژی (سامانه حرکتی واگن) را به ما دادند و مکلف شدند توسعه واگن سازی را برای ما انجام دهند.
در قرارداد چین ۲۵ میلیون یورو به نفع ایران
عمل کردیم
وی با بیان اینکه این اقدام یک جهش برای داخل است، افزود: میزان ساخت بوژی را برای کشور جلو انداختیم و ۲۵ میلیون یورو به نفع ایران تمام شد و فضای جدیدی برای خدمت در کشور فراهم شد. ۶۳۰ دستگاه نیز به ۷۹۱ دستگاه واگن رسید. نمونه کامل یک به یک خردادماه ساخته و در اواخر سال واگنها وارد کشور خواهد شد. ما به دنبال داخلی سازی بهترین قطعات هستیم و به سمت تزیینات نرفتهایم. بنده آمدهام که مردم را خوشحال کنم و با وجود صداهایی که شنیده میشود، ما توجهی به آن نداریم و مردم باید بدانند چه اتفاقات بزرگی در کشور رخ میدهد.
شهردار تهران با اعلام اینکه اولین رام داخلی با همکاری مپنا، جهاد دانشگاهی و شرکت واگنسازی به صورت ۸۵ درصد داخلی سازی در حال تکمیل و یک افتخار برای کشور است، خاطرنشان کرد: ما خطوط را راهاندازی کردهایم. مردم سالها در مترو با زحمت روبهرو بودند چون کسی به فکر آنها نبود.
ما به ازای ۲۵ سال گذشته در ۴سال آینده
واگن وارد کشور خواهد شد
زاکانی با بیان اینکه ساخت خط ۸ و ۱۰ سال قبل آغاز شد و خط ۹ هفته آینده آغاز خواهد شد، گفت: تمام خطوط مترو غیر از خطوط ۹ و ۱۰ فعال هستند و یک انقلاب در مترو به عنوان زیرساخت ایجاد خواهد شد. ما به ازای ۲۵ سال قبل در سه تا چهار سال آینده، واگن وارد کشور خواهد شد. اورهال(بازسازی کامل) واگنها نیز قابل مقایسه با گذشته نیست.
قیمتهای طرف چینی ارزانتر و کیفیت بالاتر بود
وی با اشاره به حضور خود در چین به دعوت شهردار پکن، بیان داشت: موضوع حملونقل، هوشمندسازی، زیست محیطی و پسماند از موضوعات بحث ما در چین بودند. امروز انقلابی در چین در این بخشها صورت گرفته و این مباحث برای آنها دیگر موضوعیت ندارد. ما سعی کردیم هدفگذاری مالی در این سفر داشته باشیم. قیمتهایی که در ایران به ما داده شده بود با چین قابل مقایسه نبود. قیمتهای چین ارزانتر و کیفیت بالاتر بود.
شهردار تهران ادامه داد: سه هزار دستگاه اتوبوس داخلی خریداری شده بود و طرف داخلی به ما گفتند یک تا دو سال زمان میبرد که اتوبوسها را به ما تحویل دهند. ما گفتیم تولیدکنندگان با ما شریک شوند و در تکنولوژی و شراکت و ایجاد زمینه جدید وارد عمل شوند. هویت شهرداری و پول و امکانات قدرت آن است و آنها این شراکت را قبول کردند. قیمت داخل ایران ۳۴۷ هزار یورو اعلام شده بود و صورت جلسه ۳۲۲ هزار یورو و در نهایت ۳۱۶ هزار یورو بوده است. برای ۵۰۰ دستگاه با قیمت
۳۱۶ هزار یورو قرارداد بستیم و در چین دیدیم قیمتها این چنین نیست.
زاکانی یادآور شد: چین حاضر شد با عددی کمتر از توافق با دولتها با شهرداری تهران یوزانس (خرید با پرداخت مدتدار) کند. رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که این اتفاق برای اولین بار صورت گرفت. در داخل کشور ۲۵ درصد نقد، ۲۵ درصد ملک و ۵۰ درصد تسهیلات میپردازیم. ما وقتی وارد مذاکره شدیم این گام را برداشتیم که با ما تفاهم یوزانس داشته باشند و یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورو یوزانس برای اتوبوس، ون و تاکسی برقی یوزانس انجام شد. در آن زمان ما برای مجاب کردن چینیها جهت یوزانس مذاکره میکردیم.
یوزانس یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورویی با چین
وی با اعلام اینکه بانک شهر عامل ما بود و مسائل را دنبال میکرد، گفت: چینیها با سفر به ایران قیمتهای خود را اعلام کردند و یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو به تعداد دو هزار دستگاه اتوبوس، ۱۰ هزار دستگاه ون، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی و ۱۵۰ هزار دستگاه موتور برقی یوزانس شد. به دنبال آن تیم کارشناسی ما به چین اعزام شدند تا ببینند کدام شرکت کیفیت بهتری دارد و کیفیت بالا در چین متعلق به ۶ یا ۷ شرکت است.
شرکتهای سازنده اتوبوسهای
مطابق با استانداردهای ایران معرفی شدند
شهردار تهران افزود: تیم ما مباحث را به صورت کارشناسی بررسی کرد و شرکتهای سازنده اتوبوسهای مطابق با استانداردهای ما در ایران را معرفی کردند. برای مثال قابلیت باتری و دیگر بخشها مورد بررسی قرار گرفت. ما با دستاوردهایی که از بررسی کسب کرده بودیم خود به چین سفر کردیم و بنده با تکتک کارخانهها صحبت کردم و در رقابت، بهترین کیفیت و کمترین قیمت را توافق کردیم.
شرکتی که مطرح شده تأمینکننده مالی است
زاکانی با بیان اینکه شرکتی که مطرح شده تأمینکننده مالی است و تأمینکننده خطوط مترو یک شرکت نظامی چینی است، ادامه داد: شرکتهایی که قرارداد بستیم از شرکتهای معتبر به شمار میروند و بانک مرکزی به ما گفت امکان ندارد یکی از همین شرکتها به ما خودرو بدهد. قرار شد چینیها در ایران کارخانه بسازند، انتقال تکنولوژی انجام دهند، با شهرداری شریک شوند و یوزانس سه ساله بگیرند که این موضوع یک شیرینی و حلاوت دارد.
ضمانتنامههای پایدار شدن قرارداد اتوبوسها آمده است
وی اظهارداشت: اگر این قرارداد پایدار شود (که ضمانت نامههای آن برای پایدار شدن آمده است) تمام خودروهایی که قرارداد آن منعقد شده وارد شهر خواهد شد. ما تنها عامل پیگیری هستیم و دیگر دستگاهها نیز دخیل هستند. ما اتوبوس را به قیمت ۲۲۰ هزار یورو خریداری کردیم و با احتساب ورود آن به شهر ۲۴۵ هزار یورو خواهد بود و باید ببینیم چه میزان اختلاف با رقم داخلی وجود دارد.
همه بخشهای مرتبط
در جریان قرارداد با چین هستند
شهردار تهران بیان داشت: ما قرارداد را به آقای چمران به آقای تشکری و خانم سلیمانی(رئیس و اعضای شورای شهر) تحویل دادیم که البته آقای تشکری در صحن شورا گفتند که تحویل نگرفتند و در تماسی که با ایشان گرفته شد گفتند که شاید به دستشان رسیده و یادشان نبوده است و سند آن موجود است. قرارداد را به وزارت اقتصاد، وزارت امور خارجه و بانک مرکزی دادیم. مابهازای آن را دولت به ما میدهد. امکان ندارد این قرارداد منتشر شود و به صلاح کشور نیست. همه بخشها در جریان قرارداد هستند.
زاکانی تأکید کرد: قرارداد آن چیزی نیست که بتوان آن را جار زد. ایران هزار و یک دشمن دارد. یک عده نمیخواهند اتفاقی بیفتد. مردم بدانند این افتخار برای این دولت و شهرداری است که دست به دست هم دادند تا گره از مشکلات مردم باز کنند.
وی با بیان اینکه عدهای همت کردند که اجازه ندهند، کار انجام شود، گفت: این کارها بر ضد امنیت کشور است و میخواهند این قرارداد را منحل کنند اما خوشبختانه نمیتوانند. این را به مردم
نوید میدهیم.