با حضور شهردار و رئیس شورای شهر تهران
عملیات احداث و تکمیل ۲۳ تقاطع غیرهمسطح در ۱۴ منطقه پایتخت آغاز شد
شهردار تهران گفت: احداث و تکمیل تقاطعهای غیر همسطح در شهر تهران باعث کاهش طول مسیر و جلوگیری از هدر رفت وقت شهروندان میشود.
زاکانی: با تکمیل این طرحها مصرف روزانه بنزین ۶۰۰ هزار لیتر کاهش مییابد
به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در آئین آغاز عملیات احداث و تکمیل ۲۳ تقاطع غیر همسطح در نوزدهمین «شنبه افتخار و امید»، با اشاره به تلاش برای ایجاد افق مطلوب و تسهیلگری در مسیر تردد مردم، اظهارداشت: خدا لطف کرد احداث یک آزادراه و دو بزرگراه را آغاز کردیم. آزادراه شهید شوشتری به طول ۱۶.۵ کیلومتر در دستور کار قرار گرفته و بزرگراه شهید بروجردی و ادامه یال غربی بزرگراه یادگار امام به طول ۹.۵ کیلومتر امکانی را فراهم کرد که نزدیک به ۲۵ کیلومتر کار با عدد 9 هزار میلیارد تومان قیمت تمام شده به نرخ قیمت امروز دنبال شود.
زاکانی ادامه داد: بخش اول شهید بروجردی امسال و بخش دوم آن در نیمه نخست سال آینده، بخش اول شهید شوشتری در نیمه اول سال آینده، یادگار امام در یک سال و نیم آینده و شهید شوشتری تا دو سال و نیم آینده به اتمام میرسد که حجم ریالی آنها نیز حدود 9 هزار میلیارد تومان است. امر مغفول در این میان اصلاح تقاطعها در بزرگراهها بود که به آن پرداخته شد و کار معطلی بود که موجب میشد مردم کیلومترها راه را دور بزنند. ۹۸ اصلاح تقاطع و ساخت شرایطی که سرجمع ۲۰۰ کیلومتر زیرسازی و توسعه نیاز داشت، در دستور کار قرار گرفت و ۱۲ هزار میلیارد تومان حجم ریالی مورد نیاز آن بود.
وی افزود: اولین حاصل این امر مهم این بود که مردم به جای اینکه ۷۸۵ کیلومتر راه بروند ۵۷ کیلومتر راه میروند و روزانه ۶۰۰ هزار لیتر بنزین مصرفش کاهش پیدا میکند و وقت مردم در بزرگراهها هدر نمیرود و از تضییع حقوق آنها جلوگیری میشود. این در حالیاست که کل بزرگراههای شهر تهران بیش از ۶۰۰ کیلومتر است. شهردار تهران تاکید کرد: تا امروز قریب به ۷۰۰ میلیارد و با این ۲۳ پروژه دو هزار میلیارد تومان عملیاتی شده و سال آینده ۱۸۵ کیلومتر راه مردم را کوتاهتر میکنیم. بیتردید موضوع ما آلودگی هوا، ترافیک و غیر قابل تحمل شدن شهر از بعد مسائل ترافیکی است که وقت مردم را هدر میدهد و حقالناس است، لذا ضروری میدانیم گامهای بلندی در این مسیر برداریم.
زاکانی ابراز امیدواری کرد؛ معطل امکان نخواهیم شد و ۶۰ تقاطع را اصلاح خواهیم کرد و 9 هزار میلیارد تومان هزینهای که در بر دارد را تامین خواهیم کرد و گامهای بلندی در مسیر حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک برخواهیم داشت. قطعا این دو معضل نیاز به همت دارد و این همت عالی در متن جامعه و مدیران کشور وجود دارد.
معاون عمرانی شهردار تهران هم گفت: بر اساس احصایی که در سه ماه نخست مدیریت شهری جدید انجام شد ۹۸ تقاطع بود که باید اصلاح آنها انجام میشد و انجام این مهم موجب کاهش مسیر و مصرف بنزین میشد. در حقیقت در بازه ۱۰ سالهای، اصلاح این مسیرها موجب صرفهجویی دو میلیارد لیتری بنزین در کشور میشد که خود توجیه انجام این پروژهها بود. عباس شعبانی ادامه داد: اولویت را بر تکمیل و پس از آن احداث تقاطعها گذاشتیم. در همین راستا هفت تقاطع افتتاح شد، هشت تقاطع در حال اجراست که چیزی بیش از ۶۰ کیلومتر کاهش مسیر را به همراه خواهد داشت. امروز نیز عملیات اجرایی ۲۳ تقاطع آغاز میشود. امیدواریم بتوانیم تا پایان سال آینده احداث این تقاطعها را به اتمام برسانیم. ۱۴ منطقه درگیر این ۲۳ پروژه خواهند بود.
لزوم تکمیل ۹۸ بزرگراه و پل تهران
رئیسشورای شهر تهران نیز در آیین آغاز عملیات احداث و تکمیل ۲۳ تقاطع غیرهمسطح گفت: پروژههای امروز باقیمانده تکمیل بزرگراهها و پلهای شهر تهران است؛ بزرگراهها از گذشته در یک مدت زمان مناسبی اجرا شد ولی به رمپ و لوپ و تکمیل نیاز داشت، ضمن اینکه امتداد بزرگراه یادگار امام، شهید بروجردی و شهید شوشتری نیز در دست اقدام است که به بزرگراههای شهر اضافه میشود.
مهدی چمران با بیان اینکه حدود ۹۸ پروژه در حوزه بزرگراهها و پلها باید تکمیل شود، افزود: امیدواریم تا دو سال دیگر این پروژهها تکمیل شوند، چرا که اگر هزینه احداث این پروژهها را حتی قرض کنیم باز هم به نفع ما است و علاوهبر بنزین و دود، آسایش برای مردم به ارمغان میآورد و کاهش مسیر و زمانی که مردم برای تردد میگذارند، بسیار مهم است. چمران تاکید کرد: ظرفیت این بزرگراه و خیابانها با این میزان اتومبیلی که وارد میشود، کم است و باید به طرق مختلف از حرکت خودروها بکاهیم که یکی از آنها این کارهای عمرانی است و راه دیگر هوشمندسازی است.