مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش مطرح کرد
قرارداد عجیب صادرات بنزین در دولت قبل با نرخ ثابت
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش توضیحات جدیدی درباره امضای قرارداد صادرات بنزین در دولت قبل با نرخ ثابت داد.
جلیل سالاری در گفتوگو با خبرگزاری فارس با اشاره به وضعیت میزان صادرات و قیمت بنزین صادراتی عنوان کرد: متاسفانه دولت قبل بدون توجه به ظرفیتهای تولید در پالایشگاههای کشور، برنامههای دستوری را برای صادرات بنزین تعریف کرده بود.
وی افزود: مثلا اگر به این برنامهها در سال 99 مراجعه کنیم، میبینیم که خوراک پالایشگاه ستاره خلیجفارس کمی بیش از چهارصد هزار بشکه در روز تعریف شده است و مرتبا هم این برنامهها به دلیل غیرواقعی بودن، اصلاح شده است و واقعا سابقه نداشته که طی یک سال سه مرتبه بر یک برنامه اصلاحیه زده شود.
سالاری یادآور شد: در این برنامهها، میزان تولید بنزین خیلی غیرعادی و غیرواقعی تعیین شده و عددها در برخی ماهها بالای 109 میلیون لیتر در روز است. بر اساس این برنامه، وزیر نفت وقت، یک تکلیف صادرات بنزین را ایجاد کرده است. بر این اساس در 4 ماه پایانی سال 99 صادرات 26 میلیون لیتر در روز بنزین دیده شده است.
ایجاد تعهد صادراتی برای دولت سیزدهم
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش ادامه داد: اما با وجود اینکه تولید بنزین از برنامه انحراف داشت، بخش بازرگانی برای صادرات بنزین بدون توجه به تراز تولید و مصرف و وضعیت موجودی اقدام کرد و قراردادها امضا شد. بسیاری از شرکتها نیز با این افق دید که صادرات بنزین ایران افزایشی خواهد بود، شروع به امضای قرارداد با بخش بازرگانی و پرداخت نقدی بهای بنزین کردند.
سالاری بیان کرد: وقتی دولت سیزدهم بر سر کار آمد، دیدیم که حجم قابل توجه تعهدات صادرات بنزین باقی مانده است و انجام تعهدات به دولت فعلی واگذار شده است. تعهدات دولت قبل برای صادرات بنزین در حوزه دریایی 12 میلیون بشکه و در حوزه زمینی هم 200 میلیون لیتر بود.
وی گفت: دقت کنید که در دولت قبل، خرید این محمولههای بنزین انجام شده و پول پرداخته شده بود و در خزانه رفته و مصرف شده بود و ما مجبور بودیم این تعهدات را به صورت تدریجی انجام دهیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش عنوان کرد: در بندی از قرارداد هم این شرایط در نظر گرفته شده بود که اگر در یک بازه زمانی ما سوخت نداشته باشیم، میتوانیم در اسرع وقت این محمولهها را به صورت تدریجی تحویل دهیم.
امضای قراردادهای صادرات با قیمت ثابت
سالاری تصریح کرد: تعهدات صادرات بنزین از دولت قبل در سالهای 1399 و حتی 1400 ایجاد شده بود که طبیعتا قیمت بنزین در آن دورهها متفاوت از وضعیت فعلی است، مثلا در آن زمان محمولههایی با قیمت تنی 235 دلار فروخته شده بود که خب عدد پایینی نسبت به وضعیت فعلی قیمت بنزین است.
وی گفت: توجه داشته باشید که در این قراردادها، قیمت ثابت و نه شناور در نظر گرفته شده بود و به صورت نقدی هم در همان زمان پرداخت شده بود. این موضوع باعث شد که ما مجبور باشیم در این دولت بنزین را در قیمتهای 200 تا 400 دلاری تحویل بدهیم درحالی که قیمت فعلی تنی 800 دلار بود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش اظهار داشت: در نتیجه تسویه کردن قراردادهای قبلی و تحویل بنزین در آمار گمرک هم تاثیرگذار بوده است و باعث شده میانگین قیمت افت پیدا کند نه اینکه ارزانفروشی شده باشد.
سالاری گفت: ما مجبور بودیم که محمولهها را تدریجا تحویل دهیم زیرا با روی کار آمدن دولت سیزدهم و واردات واکسن، شیوع کرونا فروکش کرد و محدودیتهای کرونایی برداشته شد در نتیجه فنر مصرف بنزین رها شد و به میزان تولید نزدیک شد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در پایان گفت: از طرفی ما باید برنامهریزی میکردیم که بنزین مورد نیاز در تعطیلات نوروز 1401 را ذخیره و تامین کنیم و اولویت ما این موضوع بود و تدریجا هم تعهدات صادراتی را انجام میدادیم.