زاکانی در مراسم آغاز به کار عملیات ادامه بزرگراه یادگار امام(ره):
پس از افتتاح هفتگی پروژههای شهری، از ۱۲ بهمن تا عید هر روز افتتاح طرح خواهیم داشت
عملیات اجرایی شاخه غربی بزرگراه یادگار امام(ره) با حضور شهردار و رئیسشورای شهر تهران آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، شهردار تهران در مراسم آغاز به کار عملیات ادامه بزرگراه یادگار امام اظهار داشت: شنبهای دیگر رسید و خبری از یک پروژه بزرگ در شهر تهران شد.
علیرضا زاکانی افزود: به لطف الهی با تلاشهای شبانهروزی در شورا و شهرداری از هفته پیش هر هفته تا ۱۲ بهمن افتتاحهایی در قالب پروژههای شهری و گاهی ملی را خواهیم داشت که عمده آنها خاتمه کار است و از ۱۲ بهمن تا عید بالغ بر ۴۰ پروژه را هر روز افتتاح خواهیم کرد. جدول این پروژهها استخراج و زمانبندی آن معلوم است. لذا تحت عنوان «شنبههای امید و افتخار» از آن یاد کردیم.
زاکانی ادامه داد: آنچه که امروز تحت عنوان پروژه ادامه یادگار امام(ره)و آغاز این کار از میدان جی تا فتح و در ادامه تا میدان بهار و بزرگراه شهید بروجردی ادامه خواهد یافت پروژه بزرگی است که بخشهایی از آن را آغاز کردیم. در بدو ورود به مدیریت شهری با این معضل مواجه بودیم که پروژههای بزرگ شهر خوابیده بودند.
با اصلاح تقاطعها ۷۸۰ کیلومتر راه شهروندان
به ۵۷ کیلومتر تبدیل میشود
وی بیان داشت: بنابراین در حوزه فنی و عمرانی
۶ پروژه را هدف گذاری کردیم؛ نخست، پروژهای که در ظاهر کوچک مقیاس بود اما سرجمع آن یک پروژه ملی بزرگ بود. ۹۸ تقاطع را در بزرگراهها اصلاح میکنیم که ۷۸۰ کیلومتر راه شهروندان را به ۵۷ کیلومتر تبدیل میکند؛ برای این ۹۸ پروژه یک بازه سه ساله تعیین شد و امسال سه تقاطع را افتتاح کردیم البته نه به صورت رسمی، بلکه عملا مورد استفاده قرار گرفت، ۱۸ تقاطع دیگر امسال بازگشایی خواهد شد و سال بعد بالغ بر ۵۰ و سال بعد از آن این پرونده بسته میشود.
اگر مثل شهرداری سابق عمل میکردیم
افتتاح پایانه اکباتان ۴۰ سال طول میکشید
شهردار تهران همچنین در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی شاخه غربی بزرگراه یادگار امام(ره) در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در کل پروژه از میدان شهیدان جی تا فتح و پس از آن نیز بلوار بهار و بعد از آن بزرگراه شهید بروجردی و در نهایت بزرگراه آزادگان و جاده ساوه ۹.۲ کیلومتر کار بزرگراهی اجرا میشود.
زاکانی با بیان اینکه بخش اول این پروژه که
۴.۷ کیلومتر است، امسال تحت عنوان پروژه شهید بروجردی اجرا و به بهرهبرداری میرسد، یادآور شد: پنج کیلومتر دیگر آن نیز از بزرگراه فتح تا بلوار دریا در طول مدت ۲۴ ماه اجرا میشود.
وی بیان داشت: همچنین گروه کاری نیز تشکیل میشود تا بال جنوبی بزرگراه یادگار امام(ره)را بررسی کنند؛ به دلیل وجود معارضان ریزدانه زیادی که در این محدوده وجود دارد، باید بتوانیم ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) تا پل شهید کاظمی و اتصال آن به آزادراه تهران- قم را با تملک املاک اجرا کنیم.
شهردار تهران با اشاره به تاثیرات ترافیکی اجرای این پروژه گفت: گشایش بزرگی در غرب تهران ایجاد میشود؛ در شرق تهران و بزرگراه شهید شوشتری این گشایش ترافیکی ایجاد خواهد شد که عملیات عمرانی این بزرگراه نیز ماه گذشته آغاز شد که ۹.۵ کیلومتر آن نیمه اول سال آینده افتتاح میشود و فاز دوم آن نیز سه سال به طول میانجامد.
زاکانی تاکید کرد: بزرگراه امام علی(ع) و شهید صیاد و تونل شهید متوسلیان بار ترافیکی میانه شهر را کاهش میدهد؛ اقدام کاملا منطقی و دقیق که انشاءالله با اقدامات بزرگی که انجام میشود در غرب، شرق و جنوب تهران اتفاق خواهد افتاد.
وی ادامه داد: اساس کار شهرداری تهران به سمت گسترش حملونقل عمومی است تا بتوانیم شهری بر مدار حملونقل عمومی و پیاده راهها داشته باشیم تا بتواند کیفیت زندگی مردم را ارتقا دهد.این رویکرد حد کف کار ماست و شهر به توسعه بزرگراهی به عنوان حداقل کاری که میتوان برای رفع نیاز شهروندان انجام دهد؛ نگاه میکند. همزمان سرمایهگذاری اصلی را در حوزه توسعه مترو و اتوبوسرانی انجام میدهیم امسال هدفگذاری ما این است که ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس را به ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس تبدیل کنیم تا مردم یک گشایش بزرگی را در حوزه حملونقل عمومی ببینند.
شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که هفته پیش که پایانه اکباتان افتتاح شد انتقاداتی از سوی شورای دوره گذشته مبنی بر اینکه ۹۰ درصد در دوره گذشته انجام شد و همچنین درباره اینکه در بحث تجهیزات متحرک از جمله قطار اقدامی انجام نشده، گفت: پایانه اکباتان سالها تعطیل شده بود و عقل سلیم حکم میکرد که کارهای نیمه کاره را تکمیل کنیم لذا هم در جهت کارهای جدید گام برداشتیم و هم اولویتی به تکمیل پروژههایی که به حال خود رها شده بود دادیم. کار شبانهروزی برای تکمیل پایانه انجام شد و بنده نیز همیشه تاکید میکنم که برای کارهای خوبی که در گذشته انجام شده تشکر میکنیم از جمله پایانهای که از ۱۴ سال پیش شروع شده و ما بخش آخر آن که حدود ۱۰ درصد بود را انجام دادیم اما اگر قرار بود این ۱۰ درصد به منوال ۴ سال گذشته پیش برود ۴۰ سال طول میکشید.
630 دستگاه واگن را از طریق فاینانس چین
تأمین میکنیم
وی افزود: در بحث قطار نیز تعهدی سال ۹۵ دولت داده بود که یک هزار و ۵۰ واگن را برای شهر تهران اختصاص دهد که به آن عمل نشده بود و امسال دولت در حال عمل کردن به تعهداتش است. مجوزها را صادر کرده و ۶۳۰ دستگاه واگن را از طریق فاینانس چین تامین میکنیم. البته ورود واگنها از یک تا یک سال و نیم آینده خواهد بود و تامین ۴۲۰ دستگاه را نیز ناظر به تولید داخل دنبال میکنیم که قرارداد ۱۱۳ دستگاه را با مجموعه قطارملی میبندیم و الباقی را با سایر تولیدکنندگان دنبال میکنیم.
شهردار تهران با بیان اینکه مسئله مهم دیگر بحث سرمایهگذاری جدی در بازسازی کلی ناوگان موجود بود، ادامه داد: ۸۰۰ میلیارد تومان را برای بازسازی در یک مرحله دنبال میکنیم و در کنار آن از طریق وزارت کشور برای ۲ هزار میلیارد تومان دنبال میکنیم که قطعات وارد شود تا ناوگان موجود را بازسازی کنیم.
کاهش بار ترافیکی غرب تهران
با تکمیل پروژه بزرگراه یادگار امام (ره)
رئیسشورای شهر تهران هم دیروز در مراسم آغاز به کار عملیات اجرایی ادامه بزرگراه یادگار امام(ره)گفت: اگر در ساخت بزرگراه یادگار امام وقفهای ایجاد نمیشد الان زمان بهرهبرداری از این پروژه بود و امیدواریم در ساخت و بهرهبرداری از این پروژه به نحو احسن اقدام شود تا مردم بتوانند از آن منتفع شوند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شورای شهر تهران، مهدی چمران با بیان اینکه با احداث بزرگراه یادگار امام(ره) میتوانیم یک تحرک اقتصادی هم ایجاد کنیم، افزود: همچنین در این مسیر با توجه به اینکه ساختمانهای ناایمن و فرسوده زیادی نیز وجود دارد با احداث بزرگراه میتوانیم بخشی از ساختمانهای فرسوده این مسیر را نیز نوسازی کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بزرگراه امام علی(ع) بار ترافیکی سنگین شمال- جنوب را تحمل میکند، با احداث بزرگراه یادگار امام(ره) نیز بار ترافیکی این مسیر کاهش قابل توجهای خواهد داشت.