لاستیک خودرو در خارج از سامانه تایر فروخته نمیشود
محمد علی امامی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکلات بازار لاستیک گفت: عرضه حواله به لاستیکهایی مربوط است که با ارز دولتی وارد کشور میشدند و حدود یک سال و نیم است که ارز دولتی یا همان ۴۲۰۰ تومان به واردات لاستیک تخصیص داده نمیشود. عدهای از واردکنندگان در زمان حذف ارز دولتی لاستیک، ارز دریافت کرده بودند، اما لاستیکی وارد کشور نکرده بودند. با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی به جای اخذ مابهالتفاوت آنها را وادار به واردات کنید.
رئیس اداره لجستیک و زیرساختهای تجاری وزارت صمت ادامه داد: مدت زمان مشخصی به واردکنندگان مذکور فرصت داده شد تا به ازای ارزی که دریافت کرده بودند لاستیک وارد کشور کنند. با توجه به حجم کمی از لاستیک که وارد کشور شد میتوانیم بگوییم تا پایان سال گذشته تمام لاستیکهای فوقالذکر وارد کشور شده و با شرایط مشخصی بین مصرفکنندگان توزیع شد.
امامی افزود: از حدود یک سال و نیم پیش ارز مورد نیاز واردکنندگان برای واردات لاستیک از ارز دولتی به ارز نیمایی تغییر پیدا کرد، در حال حاضر واردکنندگان با ارز ۲۴ تا ۲۵ هزار تومانی اقدام به واردات لاستیک میکنند. این اختلاف نرخ ارز باعث ایجاد تفاوت چشمگیر قیمت برای راننده شده است و حق دارد این تفاوت قیمت را به صورت ناگهانی نپذیرد. در برخی از انواع لاستیک قیمت فروش چند برابر
شده است.
او درباره ساز و کار عرضه لاستیک گفت: از آنجایی که لاستیک، کالای اساسی محسوب میشود چه وارداتی باشد یا تولید داخلی باید در سامانه تخصیص و توزیع تایر توزیع شود و هر مرحله فروش آن به عمده یا خردهفروش باید در این سامانه به ثبت برسد. هیچ لاستیکی که به صورت رسمی وارد یا در کشور تولید شده باشد خارج از سامانه عرضه نخواهد شد.
رئیس اداره لجستیک و زیرساختهای تجاری وزارت صمت گفت: لاستیکهای نیمایی امروز این وضعیت را دارند و مرحله به مرحله در سامانه پیگیری میشوند، اما زمانی که لاستیک با ارز دولتی وارد کشور میشد، اختیار مرحله آخر را به سازمان راهداری میدادیم تا با دارندگان خودروهای سنگین با حواله و معرفی نامه سازمان راهداری قادر به دریافت لاستیک باشند. امروز فرایند اداره حواله حذف شده و تنها باید با مراجعه به سامانه، موجودی لاستیک عوامل توزیع را بررسی کرده و بعد از ثبت درخواست لاستیک مورد نیاز خود را دریافت کند.