راه میانبر برای رفع بیتوجهی دولتی که به تعهدات خود عمل نمیکند
درخواست شهردار تهران برای تأمین منابع مالی خرید واگن و اتوبوس از صندوق توسعه ملی
شهردار تهران در نامهای به دفتر رهبر انقلاب درخواست کرد که منابع مالی خرید اتوبوس و واگن مترو از محل بازگشت منابع صندوق توسعه ملی پرداخت شود.
سرویس اجتماعی-
ایسنا گزارش داد: روز پنجشنبه، پیروز حناچی در نامهای به حجتالاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و همچنین نوبخت معاون رئیسجمهور و نهاوندیان دبیر شورای عالی هماهنگی امور اقتصادی نوشت: «همانطور که مستحضرید سامانههای مترو و اتوبوسرانی که وظیفه بخش قابل توجهی از جابهجاییهای روزانه در کلانشهر تهران را برعهده دارند، با کمبودها و چالشهای قابل ملاحظهای روبهرو هستند. به نحوی که در حال حاضر بیش از 70 درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده بوده و در سامانه مترو نیز بیش از 50 درصد قطارها از مرز تعمیرات اساسی عبور کردهاند و این در حالی است که شهر تهران با کمبود حدود سه هزار دستگاه اتوبوس و هزار و 500 دستگاه واگن مترو نیز مواجه میباشد.»
حناچی در ادامه نامه خود به دفتر رهبری و دو مقام دولتی نوشت: «این مهم در شرایط کنونی با توجه به شیوع ویروس کرونا و الزامات ناشی از مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی بر رعایت فاصلهگذاری اجتماعی، بیش از پیش نمود یافته و عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تبعات اجتماعی و امنیتی بسیار خطرناکی را در شرایط اقتصادی کنونی به دنبال خواهد داشت. با توجه به مراتب مذکور، شهرداری تهران به منظور رفع بخشی از معضلات مطروحه در نظر دارد نسبت به خرید هزار دستگاه اتوبوس به مبلغ 30 هزار میلیارد ریال و 210 دستگاه واگن مترو به مبلغ 50 هزار میلیارد ریال اقدام کند، لذا با توجه به محدودیتهای مضاعف مالی ناشی از شیوع بیماری کرونا و عدم امکان تامین منابع مالی از سوی این شهرداری، خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به اخذ مجوز استفاده از بازگشت منابع صندوق توسعه ملی برای تامین مالی خرید اتوبوسها و واگنهای مذکور به مبلغ 80 هزار میلیارد ریال اقدام لازم مبذول نمایند.»
دولتی که به وظیفه عمل نمیکند
پیش از این نیز گزارشات متعددی در روزنامه کیهان با موضوع عدم تعهد دولت به پرداخت معوقات چندین ساله به بخش حمل و نقل عمومی پایتخت اشاره شده بود. مسئولان مختلف شهری از جمله رئیس شورای شهر تهران، مدیرعامل مترو و مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی تهران و همچنین برخی اعضای شورای شهر نیز تاکنون بارها به انتقاد از عملکرد دولت در عمل به تعهداتش نسبت به حمل و نقل عمومی پرداختهاند.
به عنوان نمونه، آذر ماه سال گذشته، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مصوبات متعدد اجرا نشده در حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت به دلیل کمبود بودجه، گفت: در طول ۷ سالی که از عمر دولت میگذرد حتی یک اتوبوس هم به ناوگان شهری افزوده نشده است.
محسن هاشمی گفته بود: طرح مناسبی برای تأمین 19 هزار اتوبوس و 40 هزار مینیبوس برای کل کشور در خرداد 97 تصویب شد اما بعد از گذشت یکسال و 9 ماه به دلیل عدم هماهنگی بین دستگاههای اجرایی از جمله وزارت کشور، وزارت صمت، وزارت راه، وزارت نفت، بانک مرکزی، بانکهای عامل، سازمان برنامه و بودجه و صندوق ذخیره ارزی این مصوبه همچنان بلااستفاده باقی مانده است و با وجود افزایش قیمت سوخت به تعداد ناوگان شهرها افزوده نمیشود. با گذشت حدود هفت سال از عمر دولت در این مدت حتی یک اتوبوس به ناوگان شهری کشور تزریق نشده و عمر ناوگان از حداقل پنج و متوسط به 11 سال رسیده است.
وی با اشاره به اینکه مصوبات و قوانین بسیاری در زمینه حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا و مدیریت مصرف سوخت وجود دارد اما اجرا نشدهاند، افزوده بود: بخش عمدهای از منابع هدفمندی یارانهها باید به بخش حمل و نقل عمومی تخصیص پیدا میکرد اما تخصیص پیدا نکرده است.
یا در موردی دیگر مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی چندی پیش با اشاره به عدم انجام وعده های دولت برای کمک به اتوبوسرانی تهران با توجه به شرایط ویژه کرونا و لزوم حفظ فاصله فیزیکی، اظهار داشت: بیش از 62 درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده است و تا 6 سال آینده تمامی اتوبوس های فعال در پایتخت به فرسودگی کامل می رسد.
ناامید از دولت، امیدوار به راه میانبر
حال خبر می رسد که شهرداری تهران برای خرید واگن مترو و اتوبوس دست به دامان صندوق توسعه ملی شده است.
به نظر می رسد پس از کش و قوسهای فراوان برای دریافت مطالبات معوق چندین و چند ساله مدیریت شهری از دولت تدبیر و امید و نامهنگاریهای فراوان به دولت برای سرو سامان دادن به اوضاع نامناسب وسائل حمل و نقل عمومی پایتخت با وجود تعهد و وظیفه قانونی دولت، آب پاکی بر روی دستان شهرداری تهران ریخته شده است.
اواخر سال گذشته بود که رئیس شورای شهر تهران پس از ماهها پیگیری از موفقیت در برگزاری جلسه مشترک برخی وزرا (صنعت، نفت، بانک مرکزی و معاون اول دولت) با شهردار تهران برای تعیین تکلیف پرداخت معوقات بودجه حمل و نقل عمومی خبرداد و پس از آن جلسه و قول مساعد معاون اول رئیسجمهور، وظیفه پیگیری مطالبات بر عهده شهردار تهران که در آن زمان اجازه شرکت در جلسات هیئت دولت را داشت، گذاشته شد.
اما مدتی است که پس از اقدام قانونی شهرداری تهران در تخریب اضافه بنای ملک مربوط به نهاد ریاست جمهوری در جماران که دلخوری دولت را در پی داشت، شهردار تهران مجوز حضور در جلسه هیئت دولت را ندارد این موضوع احتمال پیگیری مطالبات عقب مانده شهرداری از دولت توسط شهردار تهران را نیز کاهش داده است.
حال مثل موارد دیگر که برخی بیتدبیریها و ضعف در برنامهریزی و تامین منابع در کنار شرایطی همچون مشکلات ناشی از شیوع کرونا باعث شده تا دولتمردان و مسئولان اجرایی چشم امید به منابع ارزشمند صندوق توسعه ملی بدوزند، شهردار تهران که ظاهرا نسبت به انجام وظیفه دولت در تامین منابع توسعه حمل و نقل عمومی ناامید شده در اقدامی قابل تامل به سراغ برداشت از این ذخیره استراتژیک برود.
در این بین انتظار می رود دستگاه های اجرایی و خدماتی بیش از گذشته بر توانایی و پتانسیل ذاتی خود تمرکز کرده و به جای عمل به وظایف سراغ میانبری همچون صندوق توسعه ملی نروند.