آمار اردیبهشت ماه نشان داد
احتمال افزایش تورم به بالای 30 درصد
براساس آمارهای منتشر شده اردیبهشتماه، احتمال افزایش تورم کل که رقمی در حدود 30 درصد میباشد، وجود دارد.
مرکز آمار ایران طی گزارشی از وضع تورم در کشور در اردیبهشت ماه امسال خبر داد و آمار و ارقام مربوط به آن را با جزئیات منتشر کرد.
برهمین اساس، نرخ تورم کل یا سالانه (دوازده ماهه منتهی به اردیبهشتماه ١٣٩٨)معادل 34 درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه (میزان افزایش قیمتها در یک ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل) معادل 52.1 درصد بوده است.
به عبارت دیگر، سطح عمومی قیمت در طول یکسال گذشته بیش از 52 درصد به طور میانگین افزایش داشته که در نوع خود رقم بزرگی محسوب
می شود. در این میان، افزایش قیمت کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در اردیبهشتماه نسبت به مدت مشابه پارسال ۸۲.۶ درصد بوده، اما این رقم برای کالاهای غیرخوراکی و خدمات ۳۹.۹ درصد بوده است.
همانطور که اشاره شد، ارقام تورم به صورت میانگین تهیه شده و تورم کالاها با هم متفاوت است؛ چنانچه قیمت انواع گوشت طی ماه گذشته نسبت به اردیبهشت پارسال بیش از دو برابر شده، قیمت میوه و سبزیجات بیش از ۱۱۲ تا ۱۳۶ درصد افزایش داشته و قیمت قند و شکر نیز ۸۵ درصد رشد داشته است.
با توجه به اینکه تورم نقطه به نقطه به نوعی بیان کننده روند تورم کل میباشد، میتوان گفت به احتمال زیاد حرکت تورم کل (که 34 درصد است) به سمت تورم نقطه به نقطه (که 52 درصد است) موجب افزایش تورم کل خواهد شد. بنابراین سطح کل تورم در ماههای آینده بیشتر از 34 درصد خواهد بود.
لازم به ذکر است، تورم کل به صورت یکپارچه به مردم فشار نمیآورد و بر هر قشری از اقشار جامعه به یک میزان میباشد، مثلا ممکن است در برخی مناطق ثروتمند افزایش قیمت بیشتری نسبت به نقاط کم برخوردار رخ دهد.
بر همین اساس، نرخ تورم کل کشور در اردیبهشتماه ١٣٩٨ برابر ٣٤,٢ درصد است که در دهکهای مختلف هزینهای در بازه ٣٣.٧ درصد برای دهک اول تا ٣٦.٦ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» بین ٤٧.٣ درصد برای دهک اول تا ٥٢.٤ درصد برای دهک دهم است.
به گزارش تسنیم، هم چنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» بین 23 درصد برای دهک اول تا ٣٣.٢ درصد برای دهک دهم است. به سخن دیگر، تورم در نقاط برخوردارتر بیشتر از نقاط دیگر بوده که میتواند دلایلی مانند کشش بیشتر این نقاط در افزایش قیمت را نشان دهد.