اخبار ویژه
دلار بدون قطعنامه 3300 تومان با قطعنامه 18 هزار تومان!
رویکرد روحانی برای تعریف شدن ذیل شورای امنیت و قطعنامههای آن، عملا به خسارت برای ایران منتهی شده است.
آقای روحانی در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل، به قطعنامه 2231 که برجام ذیل آن تعریف شده، استناد کرد و نقض قطعنامه توسط آمریکا را مورد نکوهش قرار داد. اما یک روز بود آمریکا - همان ناقض قطعنامه - در نشست شورای امنیت، موضوع ایران را پیش کشید و اتهامها و تهدیدهایی را متوجه ایران کرد. در این نشست رئیسجمهور فرانسه نیز خواستار تمهیداتی برای مهار موشکی ایران شد اما کسی که جانانه از کشورمان دفاع کرد، اوو مورالس رئیسجمهور بولیوی بود.
جالب اینکه سایت دولتی خبرآنلاین مدعی شده نماینده ایران در این جلسه حضور نداشت، چون در عنوان جلسه اشارهای به ایران نشده بود.
درواقع شورای امنیت و قطعنامه آن عملا به شکل قانونمند، دست و پای ما را میبندد و تعهداتی را متوجه ما میکند، بیآنکه کمترین مواخذهای نسبت به آمریکا داشته باشد.
جالب است توجه داشته باشیم در روزگاری که قطعنامههای شورای امنیت را با منافع ملی خود و موازین عدالت میسنجیدیم و با قعطنامههای ضدمنافع ملی مخالفت میکردیم، قیمت دلار 3300 تومان بود اما اکنون که روحانی با احترام از شورای امنیت یاد میکند، نرخ دلار به 18هزار تومان صعود کرده است. در آن دوره، چرخ اقتصاد ما با رونق میچرخید - هرچند که آزارهای تحریمها هم بود - اما اکنون با رکود تورمی بیسابقه مواجه هستیم.
آقای روحانی درحالی ذیل شورای امنیت و قطعنامه آن سخنرانی کرد که هیچ شکایت و اعتراض رسمی نسبت به نقض قطعنامه 2231 انجام نشده وخود شورای امنیت به خاطر بیمبالاتی در این زمینه مورد اعتراض قرار نگرفته است. اما درمقابل، آمریکای ناقض قطعنامه مشغول یکهتازی است.
شورای امنیت بارها قطعنامههای تحریمی علیه ما صادر کرد اما هنگامی که پای مذاکره رفتیم و توافقی خسارتآمیز را پذیرفتیم که مورد تایید شورا قرار گرفت و به اجرا گذاشتیم، طرف مقابل زیر آن زد و شورا فقط تماشاچی بوده است.
گفتنی است ترامپ در شورای امنیت مدعی شد ایران به دنبال صدور خشونت و هرجومرج و حامی اصلی تروریسم در منطقه خاورمیانه است.
وکیل ترامپ: دنبال براندازی هستیم نه تغییر رفتار ایران
یک نشریه آمریکایی نوشت دولت ترامپ برخلاف ادعا، دنبال براندازی در ایران است نه تغییر رفتار آن.
نشنال اینترست نوشت: «رودی جولیانی» وکیل «دونالد ترامپ» بر این باور است میان ضرورت تغییر رژیم ایران و سیاست دولت ترامپ که هدفش تغییر رفتار رژیم است، هیچ تفاوتی وجود ندارد.
«رودی جولیانی» شهردار پیشین نیویورک و وکیل «دونالد ترامپ» رئیسجمهوری آمریکا، در آخر هفته گفت تغییر رژیم ایران اساساً سیاست کنونی ایالات متحده است و باید هم باشد.
جولیانی در این مصاحبه توضیح داد که هیچگونه تفاوتی میان تغییر رژیم و تغییر رفتار آن نمیبیند.
100 میلیارد تومان خسارت روزانه حذف سهمیهبندی بنزین
خسارت روزانه قاچاق بنزین 100 میلیارد تومان است؛ موضوعی که کارت سوخت و سهمیهبندی تا همین چند سال پیش، مانع از آن بود.
روزنامه جام جم در گزارشی با همین موضوع مینویسد: در سال جاری با وجود افزایش قابل توجه ظرفیت تولید بنزین در داخل کشور، مصرف این کالای استراتژیک به طرز عجیبی بالا رفته است که بررسیها نشان میدهد دلیلی جز رونق گرفتن قاچاق ندارد.
براساس گزارش شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، مصرف بنزین کل کشور در روز 31 تیر ماه با ثبت رکوردی بیسابقه به 121 میلیون و 800 هزار لیتر رسید. هر چند پس از بالا رفتن حساسیتها نسبت به رشد بیرویه مصرف بنزین، وزارت نفت در دو ماه اخیر آمار مصرف را سانسور کرده، اما با توجه به اظهارات مطرح شده در دیدار اخیر هیئت دولت با رهبر انقلاب، مصرف بنزین کشور به 105 میلیون لیتر رسیده است. قطعاً دلیل افزایش مصرف بنزین، اضافه شدن خودروهای جدید نیست.
اگر مصرف بنزین در سال جاری مطابق با روال پنج سال اخیر یعنی کمتر از 5 درصد رشد پیدا کرده بود، باید به حدود 85 میلیون لیتر میرسید، اما همانطور که گفته شد به 105 میلیون لیتر هم رسیده است که قطعاً این فاصله 20 میلیون لیتری، ناشی از قاچاق بنزین است؛ یعنی روزانه 20 میلیارد تومان ضرر اقتصاد ایران از قاچاق بنزین و حذف کارت سوخت به عنوان مهمترین مانع قاچاق سوخت است.
در صورت محاسبه قیمت بنزین به نرخ فوب خلیج فارس با دلار آزاد 12000 تومانی هر لیتر بنزین حدود 5000 تومان برآورد میشود. اگر به جای قاچاق 20 میلیون لیتری بنزین، این حجم فرآورده توسط دولت صادر میشد روزانه درآمدی حدوداً 100 میلیارد تومانی نصیب کشور میشد که متأسفانه در شرایط فعلی با عدم النفع 100 میلیارد تومانی به علت قاچاق بنزین روبهرو هستیم.
با گذشت بیش از یک دهه از اجرای طرح سهمیهبندی سوخت، توقف اجرای این پروژه به عنوان ابزاری کارآمد در مدیریت مصرف و عدم استفاده کامل از ظرفیتهای کارت هوشمند عامل مهم در جهش مصرف (قاچاق) بنزین محسوب میشود.
آمارهای استخراج شده از اجرای طرح سهمیهبندی سوخت در سال 1385 و استمرار اجرای این طرح مدیریت سوخت نشان میدهد با اجرای سهمیهبندی و عرضه کارتی بنزین، متوسط مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی بالغ بر 10 درصد کاهش یافت. در شرایط فعلی نیز استفاده بهینه از ظرفیتهای کارتهای هوشمند سوخت میتواند نقشی تأثیرگذار در مدیریت مصرف فرآوردههای نفتی و بویژه بنزین در کشور داشته باشد. اجرای این طرح در کنار افزایش استفاده از سی-ان.جی در طول هشت سال بالغ بر 70 میلیارد دلار صرفهجویی در اقتصاد ملی ایجاد کرده است.
اعتماد: مشکل از وعدههای اروپاست نه تصویب FATF
یک روزنامه حامی دولت تصریح کرد کار نکردن بانکهای اروپایی با ایران ارتباطی با FATF ندارد.
درحالیکه برخی محافل رسانهای و سیاسی ادعا میکنند همکاری با FATF موجب همکاری بانکهای اروپایی با ایران و فقدان آن موجب قطع این همکاریها میشود، روزنامه اعتماد از قول احمد حاتمی یزد کارشناس اقتصادی نوشت: وعدههای اروپا برای حفظ برجام و تدوین برنامه برای جلوگیری از ضرر ایران در برابر تحریمها، تا به امروز به جایی نرسیده و برای نهایی شدنش، وقت لازم دارند. تا کی فرصت میخواهند؟ 4 ماه از اعلام خروج آمریکا از برجام میگذرد ولی همچنان بستههای حمایتی به سرانجام نرسیده است. دوره تعارفات سیاسی و بینالمللی به سر رسیده است.
وی با اشاره به سخنرانی رئیس کل اسبق بانک مرکزی در نشست صندوق بینالمللی پول گفت: زمانی جناب سیف در نشست شورای روابط خارجی آمریکا که در سال 95 برگزار شد، اشارهای به تحولات اقتصادی و مالی ایران در پساتحریم کردند. جمله ایشان «تقریبا هیچ چیز از برجام نصیب ما نشد»، بود و به صراحت از عملکرد طرف برجام درقبال ایران میگوید. شرایط فعلی نیز به مانند همان جمله دو سال پیش جناب سیف است. باید به صورت واضح و دقیق برنامههای حمایتی طرف متعهد به برجام اعلام شود. برنامه حمایتی یعنی به صورت واضح و شفاف عنوان شود که کشورهای طرف تجاری ایران به چه صورتی میتوانند برای بانک مرکزی در کشورشان حساب باز کنند. در حال حاضر مسئله اصلی ایران، نقل و انتقال آسان وجوه است نه کمک مالی یا وام.
حاتمی یزد میافزاید: به طور مثال اگر نفت در چین به فروش برسد، نمیتوان از پول آن برای خرید کالا از آلمان استفاده کرد چراکه بانکها از بیم تنبیههایی که درصورت همکاری با ایران نصیبشان میشود، فعالیت مالی نمیکنند و به همین خاطر بخشی از داراییهایمان در بانکهای بینالمللی بلوکه شده است.
حاتمی یزد درخصوص تصویب لایحه FATF و تاثیرش بر نقل و انتقال پول گفت: مسئله اساسی متعهدین به برجام تصویب یا عدم تصویب FATF نیست. همکاری بانکهای جهانی با کشور باید به دور از ترس از تنبیههای سیاسی و بینالمللی صورت بگیرد.
گزارش همشهری از خسارت هنگفت حذف کارت سوخت
یک روزنامه حامی دولت تصریح کرد چاره مهار مصرف و قاچاق بیرویه بنزین کارت سوخت است و حذف آن در دولت روحانی اشتباه و پرخسارت بوده است.
روزنامه همشهری در سرمقاله خود به قلم احمد قلعهبانی نوشت: رشد قاچاق سوخت و جستوجوی سازوکارهای مقابله با این پدیده، استفاده از کارت هوشمندسوخت را ضروری کرده است. واقعیت آن است که استفاده از زیرساخت کارت هوشمند سوخت در شرایط کنونی بهترین راهکار برای مقابله با افزایش مصرف و قاچاق سوخت است.
اگرچه باید اعتراف کنیم این سامانه هیچگاه نمیتواند به طور کامل از قاچاق سوخت جلوگیری کند اما با رصد میزان مصرف خودروها، میتواند دست کم تاثیری 50 درصدی بر کاهش قاچاق بنزین و گازوئیل داشته باشد و از هدرروی منابع ملی جلوگیری کند. در شرایطی که حداکثر مصرف واقعی روزانه بنزین در ایران بین 90 تا 100 میلیلیتر است، تازهترین آمارهای پالایش و پخش از عرضه روزانه 120 میلیون لیتر بنزین در سطح کشور حکایت دارد که این خود گواهی بر افزایش حجم قاچاق این فرآورده است. این تحلیل درمورد تولید و مصرف سایر فرآوردههای نفتی مانند گازوئیل، نفت کوره، مازوت و نظایر آن نیز مصداق دارد. به نظر میرسد با این روند روزانه حداقل 40 میلیون لیتر سوخت به خارج از کشور قاچاق میشود.
رشد 3 برابری نرخ ارز و افزایش شکاف قیمتی بین نرخ سوخت در ایران و کشورهای همسایه عملا شرایطی را رقم زده که صرفه اقتصادی قاچاق فرآوردههای نفتی تا 300 درصد افزایش یافته ودرمقابل قدرت تحمل ریسک تامین و انتقال سوخت قاچاق برای قاچاقچیان بیشتر شده است.
در چنین شرایطی باید هرچه سریعتر سامانه کارت هوشمند سوخت را فعال کنیم زیرا احیای کارت سوخت از یک سو زمینه فرهنگسازی در حوزه اصلاح الگوی مصرف را فراهم میسازد و از سوی دیگر با استفاده از این سامانه میتوانیم تعرفهها و مالیاتهای تشویقی و تنبیهی را متناسب با میزان مصرف سوخت و آلایندگی خودروها برای کممصرفها و پرمصرفها لحاظ کنیم.
قرار گرفتن در شرایط جنگ اقتصادی ضرورتهای مصرف بهینه ومقابله با قاچاق سوخت را دوچندان میسازد.
همشهری همچنین در گزارشی از قول محمدرضا محمدخانی، معاون سابق زیربنایی و امور تولید مرکز پژوهشهای مجلس نوشت: مشکلات کنونی عرضه مانند رواج قاچاق سوخت میتوانست با اعمال سیاستی درست در اجرای کارت هوشمند سوخت کنترل شود. فلسفه کارت هوشمند سوخت تنها به کنترل مصرف سوخت محدود نمیشد بلکه میتوانست در کنترل آلایندگی هوا و قاچاق سوخت نیز موثر باشد.
محمدخانی با اشاره به اینکه اگر سوخت براساس سهمیهبندی و با کارت هوشمند سوخت ارائه شود، امکان رصد مصرف و مقابله با قاچاق فراهم میشود، افزود: برخلاف انتقادهایی که برخی نسبت به مفاسد ناشی از اجرای کارت هوشمند سوخت مطرح کردند، تکنولوژی این سامانه باید به مرور زمان ارتقا مییافت. محمدخانی افزود: براساس آمارهای قبلی 44 درصد مصرف بنزین به حملونقل عمومی (تاکسیها و وانتبارها)، 10 درصد به موتورسیکلتها و بقیه به خودروهای شخصی و دولتی مربوط است. با این پراکندگی مصرف امکان کنترل قاچاق سوخت بدون استفاده از سهمیهبندی و کارت هوشمند
وجود ندارد.
همشهری تصریح کرد: عبور روزانه 40 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل قاچاق از مرزها شرایطی را رقم زده که سیاستگذاران بخش انرژی بر احیا و استفاده از ظرفیت کارتهای هوشمند سوخت برای رصد و پایش میزان مصرف و مقابله با قاچاق سوخت تاکید کنند.
جلیل سالاری، مدیرعامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در گفتوگو با همشهری اعلام کرد: با اجرای نظام سهمیهبندی و کارت هوشمند از چرخه توزیع سوخت، عملا تراکنشهای مصرف بنزین و گازوئیل دیگر قابل کنترل نیست و این امر زمینه رشد مصرف و قاچاق سوخت را فراهم کرده است. با ارائه آدرسی غلط اعلام کردند دیگر به استفاده از سامانه کارت هوشمند سوخت احتیاجی نیست.
سالاری افزود: در سال 84 با اجرای سهمیهبندی و کارت هوشمند سوخت میزان مصرف بنزین 75 میلیون لیتر به ترتیب به 59، 61، 63 و درنهایت 64 میلیون لیتر رسید و یک باره به 90میلیون لیتر افزایش یافت که این امر نشان میدهد رشد غیرمتعارف آمارهای مصرف بنزین، بیانگر غفلت در استفاده از بستر کارت هوشمند سوخت است.
سیلی قیمت نفت در گوش ترامپ صدا کرد
همزمان با اوجگیری قیمت جهانی نفت، رئیسجمهور آمریکا نسبت به این افزایش ابراز نگرانی کرد.
دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: تحمل قیمت بالای نفت را نداریم.
وی گفت: اوپک و کشورهایی مانند اوپک در حال تیغزدن کشورهای جهان است و من از آن راضی نیستم. ما از کشورهای مجانی حمایت میکنیم اما آنها قیمتها را افزایش میدهند. این کشورها باید قیمتها را پایین آورده و به شکل فزایندهای هزینه نظامی حمایت از خود را تأمین کنند.
یادآور میشود قیمت نفت به بشکهای 81 دلار رسید.
به نظر میرسد مقامات دولت به ویژه وزارت نفت اگر با قاطعیت و طراحی وارد فضاهای رسانهای و تبلیغاتی شوند، میتوانند از این حربه راهبردی به نفع کشور بهرهبرداری کنند.
دولت ترامپ مدعی تحریمهای نفتی ایران است و کشورها را به خاطر خرید نفت کشورمان تهدید میکند.
رویکرد روحانی برای تعریف شدن ذیل شورای امنیت و قطعنامههای آن، عملا به خسارت برای ایران منتهی شده است.
آقای روحانی در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل، به قطعنامه 2231 که برجام ذیل آن تعریف شده، استناد کرد و نقض قطعنامه توسط آمریکا را مورد نکوهش قرار داد. اما یک روز بود آمریکا - همان ناقض قطعنامه - در نشست شورای امنیت، موضوع ایران را پیش کشید و اتهامها و تهدیدهایی را متوجه ایران کرد. در این نشست رئیسجمهور فرانسه نیز خواستار تمهیداتی برای مهار موشکی ایران شد اما کسی که جانانه از کشورمان دفاع کرد، اوو مورالس رئیسجمهور بولیوی بود.
جالب اینکه سایت دولتی خبرآنلاین مدعی شده نماینده ایران در این جلسه حضور نداشت، چون در عنوان جلسه اشارهای به ایران نشده بود.
درواقع شورای امنیت و قطعنامه آن عملا به شکل قانونمند، دست و پای ما را میبندد و تعهداتی را متوجه ما میکند، بیآنکه کمترین مواخذهای نسبت به آمریکا داشته باشد.
جالب است توجه داشته باشیم در روزگاری که قطعنامههای شورای امنیت را با منافع ملی خود و موازین عدالت میسنجیدیم و با قعطنامههای ضدمنافع ملی مخالفت میکردیم، قیمت دلار 3300 تومان بود اما اکنون که روحانی با احترام از شورای امنیت یاد میکند، نرخ دلار به 18هزار تومان صعود کرده است. در آن دوره، چرخ اقتصاد ما با رونق میچرخید - هرچند که آزارهای تحریمها هم بود - اما اکنون با رکود تورمی بیسابقه مواجه هستیم.
آقای روحانی درحالی ذیل شورای امنیت و قطعنامه آن سخنرانی کرد که هیچ شکایت و اعتراض رسمی نسبت به نقض قطعنامه 2231 انجام نشده وخود شورای امنیت به خاطر بیمبالاتی در این زمینه مورد اعتراض قرار نگرفته است. اما درمقابل، آمریکای ناقض قطعنامه مشغول یکهتازی است.
شورای امنیت بارها قطعنامههای تحریمی علیه ما صادر کرد اما هنگامی که پای مذاکره رفتیم و توافقی خسارتآمیز را پذیرفتیم که مورد تایید شورا قرار گرفت و به اجرا گذاشتیم، طرف مقابل زیر آن زد و شورا فقط تماشاچی بوده است.
گفتنی است ترامپ در شورای امنیت مدعی شد ایران به دنبال صدور خشونت و هرجومرج و حامی اصلی تروریسم در منطقه خاورمیانه است.
وکیل ترامپ: دنبال براندازی هستیم نه تغییر رفتار ایران
یک نشریه آمریکایی نوشت دولت ترامپ برخلاف ادعا، دنبال براندازی در ایران است نه تغییر رفتار آن.
نشنال اینترست نوشت: «رودی جولیانی» وکیل «دونالد ترامپ» بر این باور است میان ضرورت تغییر رژیم ایران و سیاست دولت ترامپ که هدفش تغییر رفتار رژیم است، هیچ تفاوتی وجود ندارد.
«رودی جولیانی» شهردار پیشین نیویورک و وکیل «دونالد ترامپ» رئیسجمهوری آمریکا، در آخر هفته گفت تغییر رژیم ایران اساساً سیاست کنونی ایالات متحده است و باید هم باشد.
جولیانی در این مصاحبه توضیح داد که هیچگونه تفاوتی میان تغییر رژیم و تغییر رفتار آن نمیبیند.
100 میلیارد تومان خسارت روزانه حذف سهمیهبندی بنزین
خسارت روزانه قاچاق بنزین 100 میلیارد تومان است؛ موضوعی که کارت سوخت و سهمیهبندی تا همین چند سال پیش، مانع از آن بود.
روزنامه جام جم در گزارشی با همین موضوع مینویسد: در سال جاری با وجود افزایش قابل توجه ظرفیت تولید بنزین در داخل کشور، مصرف این کالای استراتژیک به طرز عجیبی بالا رفته است که بررسیها نشان میدهد دلیلی جز رونق گرفتن قاچاق ندارد.
براساس گزارش شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، مصرف بنزین کل کشور در روز 31 تیر ماه با ثبت رکوردی بیسابقه به 121 میلیون و 800 هزار لیتر رسید. هر چند پس از بالا رفتن حساسیتها نسبت به رشد بیرویه مصرف بنزین، وزارت نفت در دو ماه اخیر آمار مصرف را سانسور کرده، اما با توجه به اظهارات مطرح شده در دیدار اخیر هیئت دولت با رهبر انقلاب، مصرف بنزین کشور به 105 میلیون لیتر رسیده است. قطعاً دلیل افزایش مصرف بنزین، اضافه شدن خودروهای جدید نیست.
اگر مصرف بنزین در سال جاری مطابق با روال پنج سال اخیر یعنی کمتر از 5 درصد رشد پیدا کرده بود، باید به حدود 85 میلیون لیتر میرسید، اما همانطور که گفته شد به 105 میلیون لیتر هم رسیده است که قطعاً این فاصله 20 میلیون لیتری، ناشی از قاچاق بنزین است؛ یعنی روزانه 20 میلیارد تومان ضرر اقتصاد ایران از قاچاق بنزین و حذف کارت سوخت به عنوان مهمترین مانع قاچاق سوخت است.
در صورت محاسبه قیمت بنزین به نرخ فوب خلیج فارس با دلار آزاد 12000 تومانی هر لیتر بنزین حدود 5000 تومان برآورد میشود. اگر به جای قاچاق 20 میلیون لیتری بنزین، این حجم فرآورده توسط دولت صادر میشد روزانه درآمدی حدوداً 100 میلیارد تومانی نصیب کشور میشد که متأسفانه در شرایط فعلی با عدم النفع 100 میلیارد تومانی به علت قاچاق بنزین روبهرو هستیم.
با گذشت بیش از یک دهه از اجرای طرح سهمیهبندی سوخت، توقف اجرای این پروژه به عنوان ابزاری کارآمد در مدیریت مصرف و عدم استفاده کامل از ظرفیتهای کارت هوشمند عامل مهم در جهش مصرف (قاچاق) بنزین محسوب میشود.
آمارهای استخراج شده از اجرای طرح سهمیهبندی سوخت در سال 1385 و استمرار اجرای این طرح مدیریت سوخت نشان میدهد با اجرای سهمیهبندی و عرضه کارتی بنزین، متوسط مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی بالغ بر 10 درصد کاهش یافت. در شرایط فعلی نیز استفاده بهینه از ظرفیتهای کارتهای هوشمند سوخت میتواند نقشی تأثیرگذار در مدیریت مصرف فرآوردههای نفتی و بویژه بنزین در کشور داشته باشد. اجرای این طرح در کنار افزایش استفاده از سی-ان.جی در طول هشت سال بالغ بر 70 میلیارد دلار صرفهجویی در اقتصاد ملی ایجاد کرده است.
اعتماد: مشکل از وعدههای اروپاست نه تصویب FATF
یک روزنامه حامی دولت تصریح کرد کار نکردن بانکهای اروپایی با ایران ارتباطی با FATF ندارد.
درحالیکه برخی محافل رسانهای و سیاسی ادعا میکنند همکاری با FATF موجب همکاری بانکهای اروپایی با ایران و فقدان آن موجب قطع این همکاریها میشود، روزنامه اعتماد از قول احمد حاتمی یزد کارشناس اقتصادی نوشت: وعدههای اروپا برای حفظ برجام و تدوین برنامه برای جلوگیری از ضرر ایران در برابر تحریمها، تا به امروز به جایی نرسیده و برای نهایی شدنش، وقت لازم دارند. تا کی فرصت میخواهند؟ 4 ماه از اعلام خروج آمریکا از برجام میگذرد ولی همچنان بستههای حمایتی به سرانجام نرسیده است. دوره تعارفات سیاسی و بینالمللی به سر رسیده است.
وی با اشاره به سخنرانی رئیس کل اسبق بانک مرکزی در نشست صندوق بینالمللی پول گفت: زمانی جناب سیف در نشست شورای روابط خارجی آمریکا که در سال 95 برگزار شد، اشارهای به تحولات اقتصادی و مالی ایران در پساتحریم کردند. جمله ایشان «تقریبا هیچ چیز از برجام نصیب ما نشد»، بود و به صراحت از عملکرد طرف برجام درقبال ایران میگوید. شرایط فعلی نیز به مانند همان جمله دو سال پیش جناب سیف است. باید به صورت واضح و دقیق برنامههای حمایتی طرف متعهد به برجام اعلام شود. برنامه حمایتی یعنی به صورت واضح و شفاف عنوان شود که کشورهای طرف تجاری ایران به چه صورتی میتوانند برای بانک مرکزی در کشورشان حساب باز کنند. در حال حاضر مسئله اصلی ایران، نقل و انتقال آسان وجوه است نه کمک مالی یا وام.
حاتمی یزد میافزاید: به طور مثال اگر نفت در چین به فروش برسد، نمیتوان از پول آن برای خرید کالا از آلمان استفاده کرد چراکه بانکها از بیم تنبیههایی که درصورت همکاری با ایران نصیبشان میشود، فعالیت مالی نمیکنند و به همین خاطر بخشی از داراییهایمان در بانکهای بینالمللی بلوکه شده است.
حاتمی یزد درخصوص تصویب لایحه FATF و تاثیرش بر نقل و انتقال پول گفت: مسئله اساسی متعهدین به برجام تصویب یا عدم تصویب FATF نیست. همکاری بانکهای جهانی با کشور باید به دور از ترس از تنبیههای سیاسی و بینالمللی صورت بگیرد.
گزارش همشهری از خسارت هنگفت حذف کارت سوخت
یک روزنامه حامی دولت تصریح کرد چاره مهار مصرف و قاچاق بیرویه بنزین کارت سوخت است و حذف آن در دولت روحانی اشتباه و پرخسارت بوده است.
روزنامه همشهری در سرمقاله خود به قلم احمد قلعهبانی نوشت: رشد قاچاق سوخت و جستوجوی سازوکارهای مقابله با این پدیده، استفاده از کارت هوشمندسوخت را ضروری کرده است. واقعیت آن است که استفاده از زیرساخت کارت هوشمند سوخت در شرایط کنونی بهترین راهکار برای مقابله با افزایش مصرف و قاچاق سوخت است.
اگرچه باید اعتراف کنیم این سامانه هیچگاه نمیتواند به طور کامل از قاچاق سوخت جلوگیری کند اما با رصد میزان مصرف خودروها، میتواند دست کم تاثیری 50 درصدی بر کاهش قاچاق بنزین و گازوئیل داشته باشد و از هدرروی منابع ملی جلوگیری کند. در شرایطی که حداکثر مصرف واقعی روزانه بنزین در ایران بین 90 تا 100 میلیلیتر است، تازهترین آمارهای پالایش و پخش از عرضه روزانه 120 میلیون لیتر بنزین در سطح کشور حکایت دارد که این خود گواهی بر افزایش حجم قاچاق این فرآورده است. این تحلیل درمورد تولید و مصرف سایر فرآوردههای نفتی مانند گازوئیل، نفت کوره، مازوت و نظایر آن نیز مصداق دارد. به نظر میرسد با این روند روزانه حداقل 40 میلیون لیتر سوخت به خارج از کشور قاچاق میشود.
رشد 3 برابری نرخ ارز و افزایش شکاف قیمتی بین نرخ سوخت در ایران و کشورهای همسایه عملا شرایطی را رقم زده که صرفه اقتصادی قاچاق فرآوردههای نفتی تا 300 درصد افزایش یافته ودرمقابل قدرت تحمل ریسک تامین و انتقال سوخت قاچاق برای قاچاقچیان بیشتر شده است.
در چنین شرایطی باید هرچه سریعتر سامانه کارت هوشمند سوخت را فعال کنیم زیرا احیای کارت سوخت از یک سو زمینه فرهنگسازی در حوزه اصلاح الگوی مصرف را فراهم میسازد و از سوی دیگر با استفاده از این سامانه میتوانیم تعرفهها و مالیاتهای تشویقی و تنبیهی را متناسب با میزان مصرف سوخت و آلایندگی خودروها برای کممصرفها و پرمصرفها لحاظ کنیم.
قرار گرفتن در شرایط جنگ اقتصادی ضرورتهای مصرف بهینه ومقابله با قاچاق سوخت را دوچندان میسازد.
همشهری همچنین در گزارشی از قول محمدرضا محمدخانی، معاون سابق زیربنایی و امور تولید مرکز پژوهشهای مجلس نوشت: مشکلات کنونی عرضه مانند رواج قاچاق سوخت میتوانست با اعمال سیاستی درست در اجرای کارت هوشمند سوخت کنترل شود. فلسفه کارت هوشمند سوخت تنها به کنترل مصرف سوخت محدود نمیشد بلکه میتوانست در کنترل آلایندگی هوا و قاچاق سوخت نیز موثر باشد.
محمدخانی با اشاره به اینکه اگر سوخت براساس سهمیهبندی و با کارت هوشمند سوخت ارائه شود، امکان رصد مصرف و مقابله با قاچاق فراهم میشود، افزود: برخلاف انتقادهایی که برخی نسبت به مفاسد ناشی از اجرای کارت هوشمند سوخت مطرح کردند، تکنولوژی این سامانه باید به مرور زمان ارتقا مییافت. محمدخانی افزود: براساس آمارهای قبلی 44 درصد مصرف بنزین به حملونقل عمومی (تاکسیها و وانتبارها)، 10 درصد به موتورسیکلتها و بقیه به خودروهای شخصی و دولتی مربوط است. با این پراکندگی مصرف امکان کنترل قاچاق سوخت بدون استفاده از سهمیهبندی و کارت هوشمند
وجود ندارد.
همشهری تصریح کرد: عبور روزانه 40 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل قاچاق از مرزها شرایطی را رقم زده که سیاستگذاران بخش انرژی بر احیا و استفاده از ظرفیت کارتهای هوشمند سوخت برای رصد و پایش میزان مصرف و مقابله با قاچاق سوخت تاکید کنند.
جلیل سالاری، مدیرعامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در گفتوگو با همشهری اعلام کرد: با اجرای نظام سهمیهبندی و کارت هوشمند از چرخه توزیع سوخت، عملا تراکنشهای مصرف بنزین و گازوئیل دیگر قابل کنترل نیست و این امر زمینه رشد مصرف و قاچاق سوخت را فراهم کرده است. با ارائه آدرسی غلط اعلام کردند دیگر به استفاده از سامانه کارت هوشمند سوخت احتیاجی نیست.
سالاری افزود: در سال 84 با اجرای سهمیهبندی و کارت هوشمند سوخت میزان مصرف بنزین 75 میلیون لیتر به ترتیب به 59، 61، 63 و درنهایت 64 میلیون لیتر رسید و یک باره به 90میلیون لیتر افزایش یافت که این امر نشان میدهد رشد غیرمتعارف آمارهای مصرف بنزین، بیانگر غفلت در استفاده از بستر کارت هوشمند سوخت است.
سیلی قیمت نفت در گوش ترامپ صدا کرد
همزمان با اوجگیری قیمت جهانی نفت، رئیسجمهور آمریکا نسبت به این افزایش ابراز نگرانی کرد.
دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: تحمل قیمت بالای نفت را نداریم.
وی گفت: اوپک و کشورهایی مانند اوپک در حال تیغزدن کشورهای جهان است و من از آن راضی نیستم. ما از کشورهای مجانی حمایت میکنیم اما آنها قیمتها را افزایش میدهند. این کشورها باید قیمتها را پایین آورده و به شکل فزایندهای هزینه نظامی حمایت از خود را تأمین کنند.
یادآور میشود قیمت نفت به بشکهای 81 دلار رسید.
به نظر میرسد مقامات دولت به ویژه وزارت نفت اگر با قاطعیت و طراحی وارد فضاهای رسانهای و تبلیغاتی شوند، میتوانند از این حربه راهبردی به نفع کشور بهرهبرداری کنند.
دولت ترامپ مدعی تحریمهای نفتی ایران است و کشورها را به خاطر خرید نفت کشورمان تهدید میکند.