پس از خلف وعده بوئینگ
ایرباس: بعید است دیگر هواپیمایی به ایران بدهیم
پس از کنارکشیدن هواپیمایی بوئینگ از تحویل هوپیما به ایران، مدیر بخش غیرنظامی هواپیمایی ایرباس هم گفت: «بعید است که بتوانیم 97 هواپیمای باقی مانده از سفارشهای ایران را تحویل دهیم.»
پس از خروج آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت ماه سال جاری شرکتهای بسیاری از اروپا مانند هواپیماییهای بوئینگ و ایرباس از همکاری با ایران انصراف دادند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری آئرو، گوئلام فائوری، مدیر بخش غیرنظامی ایرباس به روزنامه آلمانی هامبورگر آبند بلات گفته است: «درحالی که ما هنوز در انتظار جزئیات تحریمهای جدید هستیم، اما بعید است که بتوانیم 97 هواپیمای باقی مانده از سفارشهای ایران را تحویل دهیم.»به نوشته این گزارش، ایرباس از تحریمهای آمریکا متاثر میشود، زیرا در تمامی جتهای این تولیدکننده اروپایی هواپیما، قطعات آمریکایی استفاده میشود.گفتنی است، پیش از این نیز شرکت آمریکایی هواپیما سازی بوئینگ، قرارداد خود با ایران برای فروش هواپیما را به بهانه تحریمهای جدید آمریکا لغو کرده بود و بر همین اساس، خبرگزاری فرانسه در این باره نوشته بود: «بوئینگ میگوید هیچ هواپیمایی به ایران تحویل نخواهد داد.»
سخنگوی بوئینگ در این خصوص گفته بود: «ما به ایران هیچ هواپیمایی تحویل ندادهایم و از آنجا که دیگر مجوزی برای فروش هواپیما به ایران در این مقطع زمانی نداریم، هیچ هواپیمایی به ایران تحویل نخواهیم داد.»
متاسفانه تا قبل از اجرای برجام، کشور معطل این توافقنامه مانده بود و همه چیز به اجرایی شدن آن گره خورده بود؛ پس از اجرایی شدن آن هم، هرچند توافقاتی با برخی شرکتها صورت گرفت (از جمله توتال، پژو، بوئینگ و...) اما با گذشت حدود دو سال، این شرکتها با اشاره آمریکا تصمیم به خروج از ایران گرفتند.نگاهی به خروج شرکتهای غربی از ایران نشان میدهد اولا مسئولان دولتی بیش از حد از چشم امید به این توافقات بسته بودند و گویی انتظار معجزه در اقتصاد ایران داشتند، از همین رو نسبت به ظرفیتهای داخلی و توانمندیهای کشور غفلت کردند که از سوی دیگر با کاهش سرمایهگذاری خارجی در پسابرجام مشکلات اقتصادی دوچندان شد، ثانیا توافقاتی که با این شرکتها بسته شد به قدری ضعیف بود که نتوانست از خلف وعده و خروج بیهزینه آنها از ایران (که در برخی موارد برای دومین بار رخ میدهد!) جلوگیری کند.
نکته دیگر اینکه هرچند بسیاری از شرکتهای اروپایی و آمریکایی در پسابرجام نتوانستند سرمایه خارجی قابل توجهی به کشور بیاورند و تحولی در اقتصاد ایران ایجاد کنند؛ اما دولت تدبیر و امید تا جایی که توانست از ورود این شرکتها استفادههای تبلیغاتی و انتخاباتی کرد.
به عنوان نمونه، برای همین شرکت هواپیمایی بوئینگ که به سادگی قید قرارداد 20 میلیارد دلاری خود با ایران را زده است، مسئولان دولت روحانی یک ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال پیش اعلام کرده بودند این شرکت تا یک ماه دیگر چند فروند هواپیما به ایران تحویل خواهد داد؛ اتفاقی که نه تنها یک ماه بعد، بلکه تا یکسال بعد هم نیفتاد و در حال حاضر هم کاملا منتفی شده است!