وظایف منتظران ظهور در عصر انقلاب اسلامی - بخش نخست
انتخاب اصلح دغدغه منتظران واقعی
ایرج نظافتی
دیدن گل عندلیبان را غزل خوان میکند
دیدن مهدی (عج)هزاران درد درمان میکند
مدعی گوید که با یک گل نمیگردد بهار
من گلی دارم که عالم را گلستان میکند
چراغانی و آذین بندی کوچه و محلههای شهرها نشان میدهد که نیمه شعبانی دیگر از راه رسیده و مردم مشتاق هر کس به طریقی در حال پخش شربت و شیرینی در گذرگاهها و محلههای مختلف هستند و شادی و شعف در بین مشتاقان مهدی موعود (عج) موج میزند.
همان مهدی صاحب الزمان (عج )که با حضور گرانقدرش جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد و با قدوم مبارکش ظلم و ستم از عالم فانی رخت بر خواهد بست و حق به حق دار میرسد و حکومت عدل مستضعفان جهان بر عالم هستی حکمرانی خواهد کرد.
با این حال باید اذعان کرد دنیای امروز لبزیز از ظلم و ستم شده و جهان تشنه عدالت از نوع عدالت علوی و مهدوی است.
بدون شک منتظران واقعی کسانی هستند که نسبت به جامعه اسلامی خود بیتفاوت نیستند و در تمام زمینههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی میدان دار مباحث و تحولات هستند و مسایل جامعه اسلامی را به خوبی رصد میکنند و در حد توان خود نقش آفرین عرصههای مختلفاند و هیچگاه از بار مسئولیتها شانه خالی نمیکنند و چه بسا بدنبال این هستند تا باری از دوش کسی بردارند و ظلمی را بر طرف نمایند و در خدمت به جامعه اسلامی پیشرو باشند.
در گزارش امروز و فردای کیهان به مناسبت فرا رسیدن ایام مبارک نیمه شعبان و میلاد امام عصر ارواحناه فدا، به بحث انتظار و وظایف منتظران حقیقی ظهور خواهیم پرداخت.
مناصب مدیریتی نعمتی الهی است
مناصب مدیریتی نعمتی الهی است؛ مراقب باشیم کفران نکنیم
این سخن گهربار رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در جلسه درس خارج فقه در دهم اردیبهشت۹۶ایراد فرمودند.
حضرت امام خامنهای در ادامه تصریح کردند: «قدرت و توانایی مدیریّت و احراز مناصب مدیریّتی یک نعمت است؛ یک روزی بود که ما و شما باید همینطور در جریان تصمیم مدیران جامعه- که به دشمنان دین و دشمنان کشور وابسته بودند- حرکت میکردیم، بدون اینکه اختیاری داشته باشیم؛ امروز، بسیاری از خود ما جزو مدیران کشور هستیم - در هر بخشی که هستیم، در هر حدّی که هستیم - و قدرت ایجاد مسیر، تغییر مسیر، تصحیح مسیر را خدای متعال به ما داده است؛ خب این یک نعمت است. این نعمت را چهجور مصرف میکنیم؟
اگر در جهت خدمت به مردم و هدایت جامعه به آن سمتی که مطلوب دین خدا است این مدیریّت بهکار رفت، خب این شکر نعمت است
اگر چنانچه در این جهت بهکار نرفت، معطّل ماند یا عکسش بهکار رفت، این کفر نعمت است.
گاهی این کفران نعمتها، بهحدّی است که قابل جبران هم نیست.»
در تفسیر این سخنان و توصیههای حکیمانه امام خامنهای باید اذعان داشت که متاسفانه اینک افرادی سکاندار بخشهای مهم و کلیدی جامعه امروز ایران اسلامی شدهاند که نه تنها فعالیت آنان هیچ سنخیتی با یک زمامدار حکومت اسلامی ندارد بلکه بازار دلال بازی را تداعی میکند که انگار دلالان در بازار رقابتی قرار گرفتهاند و به دنبال این هستند تا مبادا از قافله جمع آوری مال و اموال خود جا بمانند و در این میان آنچه که دیده نمیشود خدمت به جامعه اسلامی و مستضعفین است.
حجتالاسلام و المسلمین اسماعیل قبادی کارشناس امور فرهنگی و مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه در گفتگو با گزارشگر روزنامه کیهان ضمن بیان این دعا که خداوند ما و جامعه اسلامی ما را از شر مدیرانی که دارای چندین شرکت اقماری هستند نجات دهد، میگوید: « امروز شاهدیم که فلان مدیر یا وزیر در کنار کار سخت و وظیفه سنگین و خطیر وزارت، همزمان مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکتهای اقتصادی هستند و قطعا چنین حرکتی به هیچ عنوان در شان یک وزیر در نظام اسلامی نیست و چنین کاری با آن رسالت خطیر یک منتظر واقعی امام عصر(عج) فرسنگها فاصله دارد.»
حجتالاسلام قبادی در ادامه تصریح میکند: باید مردم هوشیار و بیدار باشند و بدانند با رای به چنین جریانی، در واقع به آرمانهای مهدویت پشت کردهاند و در جهت خواست و هدف دشمن و شیاطین زمانه قدم برداشتهاند.»
وی به گزارشگر روزنامه کیهان میگوید: «فردی که منتظر واقعی ظهور است باید ابتداییترین وظیفهاش که همان زمینه سازی برای ظهور است را انجام دهد، امروز تمامی جهان از ظلم و فساد و تبعیض رنج میبرند و جامعه اسلامی ما پرچم دار مبارزه با بیعدالتی در جهان است و سزاوار نیست ما که چنین پرچمی را برافراشته ایم در انتخاب فرد اصلح برای سکانداری جامعه اسلامی کوتاهی کنیم.»
وظایف یک منتظر
در گذر از پیچهای مهم تاریخی
یادمان باشد که ما خون دادهایم
یک بیابان مرد مجنون دادهایم
یادمان باشد پیام آفتاب
دست نااهلان نیفتد انقلاب
بدون شک یکی از وظایف منتظر واقعی امام زمان(عج) این است که شرایط و موقعیت جامعه اسلامی را به درستی درک کند و بداند در چه برههای باید چه حرکتی از خود نشان دهد.
امروز و با توجه به شرایط جامعه اسلامی، حفظ انقلاب اسلامی از اوجب واجبات است و باید در این زمینه همه تلاش و کوشش خود را بکار بندیم.
حجتالاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری کارشناس و مبلغ امور دینی و استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با گزارشگر روزنامه کیهان میگوید: «بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) فرمودند که ظهور آمدنی نیست بلکه رسیدنی است، یعنی باید در امر ظهور منجی عالم بشریت زمینهسازی کنیم و بسترهای لازم را فراهم کنیم و اینگونه نیست که ما از خودمان هیچ تحرکی نداشته باشیم و منتظر بمانیم تا امام عصر ظهور بفرمایند.»
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه همین بحث تصریح میکند: «رسالت یک فرد انقلابی باید همیشه پویشگر و ایستاده و انقلابی باشد و امام راحل معتقد بود که باید جهادگر و انقلابی باشیم یا اینکه الان حضرت آقا میفرمایند: «من یک انقلابی هستم!» بدان معناست که انقلابیگری یک پروژه نیست که مثلا فقط در سال 1357 شکل گرفت و تمام شد، بلکه انقلابیگری یک پروسه است که نهضت نرم افزاری میخواهد تا گفتمان آن را عینیت ببخشد و اینجاست که یک فرد انقلابی باید در انتخابش همچون انتخابات پیش رو بسیار دقت و وسواس به خرج دهد و بداند که با این انتخاب چقدر میتواند به روند رو به رشد این پروسه انقلابیگری و تداوم و استمرار آن کمک کند؟»
دکتر جهانگیری تاکید میکند: « اینجاست که هر نوع کوتاهی از سوی فرد انقلابی میتواند پروسه انقلاب را در مخاطره قرار دهد یا روند رو به رشد آن را کند و یا به عقب برگرداند، لذا لازم است فرد انقلابی که بدون شک در زمره منتظران مهدی موعود(عج) قرار دارد بسیار در انتخاب خود دقت نماید و بداند تمامی این رفتار و گفتار او بیکم و کاست در دفتر الهی ثبت و ضبط میشود و میتواند در رسیدن به بسترهای ظهور کمک کند.»
ضرورت شناخت بیشتر اهداف ظهور
یکی از نقاط ضعف جامعه امروز ما بدون شک نشناختن ضرورتهای اهداف ظهور منجی عالم بشریت است.
شواهد معتبر تاریخی و تجربههای عینی درنهضت بزرگ اسلامی ایران به خوبی نشان میدهند که نقش قشر جوان در ظهور حضرت حجت(عج) و حکومت آن حضرت به مراتب چشمگیرتر از گذشته و امروز خواهد شد و خدمات جوانان در راه تحقق آرمانهای امام عصر عجلالله تعالی فرجهالشریف به اوج خود خواهد رسید.
این موضوع با روایتی از امام صادق علیه السلام مورد تأکید قرار گرفته، ایشان میفرمایند: «هنگام ظهور حضرت مهدی موعود(عج)، جوانان شیعه در حالی که بر روی بامهای خانه هایشان در خواب به سر میبرند همگی در یک شب به ندای آسمانی آن حضرت لبیک میگویند و در همان شب، بدون وعده قبلی به سوی مکه میشتابند، در بامداد خود را به آن شهر میرسانند و به زیارت امام و رهبر خویش نایل میشوند».
حجتالاسلام جهانگیری در اینباره به گزارشگر روزنامه کیهان میگوید: «در وهله اول یک فرد منتظر باید اهداف اصلی ظهور را بشناسد و بداند که باید برای جامعه اسلامی یک الگوی خوب باشد و پارامترهای حکومت عدل الهی را به خوبی بشناسد، وقتی که شما به این شناخت عینی رسیدید آن وقت است که میتوانید بسترسازی کنید و نگذارید سرنوشت جامعه اسلامی به دست افرادی بیفتد که با این پارامترها فاصله دارند.»
وی انتخابات پیش رو در جمهوری اسلامی را بسیار سرنوشت ساز و حیاتی میداند و میگوید: «یک منتظر واقعی بدون شک با سرنوشت جامعه خود بیتفاوت نیست و بلکه بسیار هم حساسیت دارد تا مبادا در این انتخاب اشتباهی صورت بگیرد، چرا که بدون شک اگر کسی بدون شناخت به پای صندوق رای برود و دست به انتخابی ناآگاهانه بزند، قطعا در عقب ماندن جامعه اسلامی از اهداف اصلی ظهور موثر خواهد بود و حتی میتواند امر ظهور را به تاخیر بیندازد، از همین رو باید مطمئن باشیم که تصمیم ما در شکلگیری حکومت ناب اسلامی میتواند موثر و مفید باشد و در امر ظهور تعجیل صورت گیرد و در اینباره هیچگونه کوتاهی از ما پذیرفته نیست.»
امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: هنگام ظهور حضرت مهدی موعود، جوانی از سوی آن حضرت به عنوان سفیر انتخاب میشود و از جانب آن حضرت به سوی مکه میرود، تا پیام امام را به اهل مکه برساند و آنها را به پیروی از حکومت حق فراخواند. (دربرخی روایات، از او باعنوان «نفس زکیه» و «سید حسنی» یاد شده است). وی خود را به مکه میرساند و پیام آن حضرت را به مردم ابلاغ میکند، اما حکمرانان مکه او را میان رکن و مقام به شهادت میرسانند. این جوان سلحشور، نخستین سفیر حضرت حجت و اولین شهید در راه تحقق حکومت جهانی امام زمان عجلالله تعالی فرجهالشریف است.
313 یاور جوان
اوصاف و خصوصیاتی که در احادیث منقول از ائمه هدی علیهمالسلام برای 313 نفر از اصحاب خاص امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ذکر شده، عبارت است از: جوان، عالم، فقیه، عارف، ایمان استوار، شجاع، متواضع، شیفتة شهادت و... صفت جوانی یکی از ویژگیهای این گروه میباشد.
حضرت علی علیه السلام فرمودند: «اصحاب و یاران حضرت مهدی جوانانی هستند که در میان آنها پیرمرد به چشم نمیخورد مگر خیلی اندک مانند سرمه در چشم و نمک در غذا که کمترین چیزی است».