یک تولید کننده:
قطعهسازان داخلی بایکوت شدهاند
یک تولیدکننده قطعات خودرو از بایکوت قطعهسازان داخلی انتقاد کرد.
شهریاری در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به اینکه قطعهسازان کشور در مقطعی برای شرکتهای پژو و رنو قطعه تولید و آنها را در بازارهای صادراتی اروپا به فروش میرساندند، اظهار داشت: متأسفانه در چند سال اخیر افزایش واردات و حضور قطعهسازنماها که از چین قطعه وارد کشور کرده و به نام تولید داخل به فروش میرسانند مشکلاتی را برای این صنعت به وجود آورده است.
وی با بیان اینکه قطعهساز داخلی امروز بایکوت شده است، گفت: کمبود نقدینگی بهرههای سنگین بانکی و مناسب نبودن محیط کسب و کار باعث شده تا قطعه امکان رقابت را در بازار نداشته باشد. این در حالی است که قطعهسازان کشور از لحاظ تکنولوژی و دانش فنی مشکلی ندارند.
این قطعهساز با اشاره به اینکه در برخی از موارد خودروساز از قطعهساز میخواهد با کاهش کیفیت قیمت محصول را کاهش دهد، تصریح کرد: در این میان برخی از افراد که هیچ گونه تخصصی در صنعت قطعه ندارند به این حوزه ورود پیدا کرده و به دنبال کسب سود برای خود هستند.
شهریاری در مورد توانمندی قطعهسازان برای تولید قطعات خودروهای جدید پژو نیز گفت: اینکه برخی میگویند قطعهساز امکان تولید این قطعات را ندارد درست نیست اما شرایط با قطعهساز داخلی کاری کرده که او نمیتواند از توانمندی خود به نحو احسن استفاده کند وگرنه به راحتی میتوان درصد ساخت داخل خودروهای تولید مشترک را در کشور افزایش داد.
وی افزود: در حال حاضر قرار شده تولید محصول جدید ایران خودرو پژو با 20 درصد ساخت داخل آغاز شود که در این شرایط سهم قطعهساز داخلی با در نظر گرفتن خطوط رنگ و مونتاژ بسیار اندک است در حالی که قطعهساز داخلی توانمندی بالایی دارد.
این قطعهساز با تأکید بر اینکه باید اقدامات لازم برای رفع موانع پیشروی قطعه داخلی انجام شود، تصریح کرد: امروز قطعهسازان با کمتر از ظرفیت به تولید محصول میپردازند که همین امر فعالیت را برای آنها غیر اقتصادی کرده است.