جهانگیری :
فرهنگ مصرف در کشور ناموزون است
معاون اول رئیسجمهور گفت: هماکنون فرهنگ مصرف در کشور ناموزون است .
اسحاق جهانگیری دیروز در چهاردهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان با اشاره به اینکه دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود بازگشت به قانون اساسی را به عنوان شعار اصلی خود در فعالیتها قرار داده اظهار داشت: شما به خوبی از مسائل اقتصادی کشور و خواست و نیاز جامعه اطلاع کافی دارید. در همین زمینه باید برای توسعه اقتصاد کشور بخش خصوصی به همراه دولت ضمن شناسایی آسیبهای اجتماعی و فرهنگی جامعه اقدام به اصلاح آنها نماید.
جهانگیری با بیان اینکه هماکنون فرهنگ مصرف در کشور ناموزون شده است گفت: آثار سوء برخی سیاستها مثل پرداخت یارانه نقدی باعث شد نه تنها فرهنگ مصرف بلکه فرهنگ تولید در کشور نیز با آثار سوئی روبرو شود.
وی با تاکید بر اینکه تصمیمهای نامناسب در منابع نفتی باعث شده تا کشور بیشتر به سمت واردات کالاها حرکت کند تصریح کرد: سال ۸۹ حدود ۶۴ میلیارد دلار کالا از مبادی رسمی به کشور وارد شده که این موضوع برای کشور اثرات مخربی را بهوجود آورد. البته در ۱۱ ماه امسال حجم واردات کالا به کشور حدود ۴۸ میلیارد دلار اعلام شده که این میزان نسبت به سال ۸۹ روند کاهشی را تجربه کرده است.
معاون اول رئیسجمهور با بیان اینکه مدیریت غلط منافع کلان کشور به فسادهای اداری و اجتماعی دامن میزند اظهار داشت: نابرابری در صادرات و واردات کالاها و بالارفتن استفاده بیرویه از کالاهای خارجی در سالهای اخیر باعث شده تا مقام معظم رهبری نیز ضمن اشاره به این آسیبها از مسئولان و مردم بخواهند تا اقدام لازم را برای جلوگیری از این موضوع انجام دهند.
وی با تاکید بر اینکه جهتگیری ما ثبات اقتصادی و کاهش نرخ تورم است اظهار داشت: برای رونق کسب و کار وزارت اقتصاد و دارایی در کنار سایر بخشها باید پایش لازم را در شاخصهای فضای کسب و کار انجام و بستر لازم را برای حضور و تقویت بخش خصوصی در حوزه اقتصاد فراهم آورد.
وی اضافه کرد: توجه به صادرات برای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی یکی از موضوعات مهم به شمار میآید که در این زمینه نیز باید اقدامات لازم انجام شود.
جهانگیری با اشاره به اینکه دسترسی به کالاهای با کیفیت حق مصرفکنندگان است گفت: نشانها و برندها از همین منظر حائز اهمیت است. البته استانداردسازی و کنترل کیفیت نیز باید در این مسیر مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
معاون اول رئیسجمهور تصریح کرد: باید به کیفیت کالاهای داخلی برای افزایش توان رقابت توجه زیادی داشته باشیم. تولیدکنندگان باید بپذیرند که ورودشان به بازار مصرف برخواسته از موفقیت در رقابت است نه از تنگ کردن عرصه رقابت برای یکدیگر. دولت هم از رقابتی شدن تولید برای بالا رفتن کیفیت کالاها استقبال میکند .
وی به ایجاد شبکههای توزیع مناسب برای عرضه کالا و خدمات نیز جهت حمایت از مصرفکنندگان اشاره کرد و اظهار داشت: در دسترس بودن و قابل اعتماد بودن عرضهکننده نزد مصرفکنندگان بسیار مهم است. برای ارتباط شبکههای توزیع با مصرف کنندگان شبکههای توزیع اهمیت استراتژیک دارند همچنین قیمت در این رابطه نیز نقش موثری را ایفا مینماید.