واردات بنزین ۷۸ تا ۲۲۲ دلار گرانتر از قیمت فوب و ریفرمیت
قیمتهای رسمی اعلام شده در خلیج فارس و قرارداد تأمین ریفرمیت از پتروشیمیهای داخلی نشان میدهد که هر تن بنزین وارداتی ۷۸ تا ۲۲۲ دلار گرانتر از قیمت بنزین فوب و ریفرمیت داخلی خریداری میشود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، براساس صورتهای مالی و قراردادهای مبادله شده شرکت ملی پالایش و پخش با شرکتهای پتروشیمی برای خرید ریفرمیت مبنای تسویهحساب اکتانافزای دریافتی معادل ریالی نرخ تسعیر ارز مرجع و مبادلاتی بوده بنابراین قیمت تمام شده همواره کمتر از خرید خارجی است.
همچنین مستندات بنزین وارداتی نشان میدهد که میانگین قیمت محمولههای وارداتی در هشت ماهه اول سال 2014 میلادی همواره نسبت به قیمتهای رسمی بنزین استاندارد در بازار خلیج فارس گرانتر خریداری شده است حال آنکه این محمولهها مشخصات استانداردهای بینالمللی را نداشته و باید با قیمتهای نازلتر از بازار خلیج فارس خریداری میشد.
مقایسه قیمت بنزین وارداتی نسبت به قیمتهای رسمی اعلام شده در خلیج فارس - نشریه پِلَتس- و قرارداد تأمین ریفرمیت پتروشیمیها براساس تن- دلار در جدول ذیل آمده است.
هزینه آثار زیانبار بنزین وارداتی آلوده به فلزات ممنوعه بر عملکرد و فرسایش موتور و مبدلهای کاتالیستی خودروها و تشدید آلایندگی هوا را هم باید به خروج سرمایه ملی اضافه کرد.
در حالی ریفرمیت پتروشیمیها - که به لحاظ کیفیت از ریفرمیت تولیدی در پالایشگاههای کشور مرغوبتر و قیمت آن از قیمتهای بنزین فوب خلیج فارس و محمولههای بنزین وارداتی به مراتب پایینتر است- به عنوان یک افتخار ملی سرکوب میشود که در دهه 80 برای تامین اکتانافزای پالایشگاهها به تناوب مشابه ریفرمیت تولیدی در شرکتهای پتروشیمی از طریق واردات از هند و کشورهای جنوب شرق آسیا صورت گرفت و در برخی زمانها ریفرمیت صادراتی پتروشیمی نوری در کشورهای حاشیه خلیج فارس به بنزین تبدیل و وارد کشور میشد.
به گزارش تسنیم، ریفرمیت تولیدی در پتروشیمی نوری که بیش از 70 درصد از اکتانافزای دریافتی از پتروشیمیها را تشکیل میدهد از لحاظ کیفیت از ریفرمیت پالایشگاهها مرغوبتر و در سطح ریفرمیت تولیدی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند است. همچنین ترکیب نسبتهای دریافتی ریفرمیت پتروشیمی نوری و بندر امام مشابه ریفرمیت تولیدی در پالایشگاه بندر عباس با ظرفیت تولید روزانه 10 میلیون لیتر بنزین است. بنابراین در صورت صحت ادعای آلودگی بنزین ریفرمیت پتروشیمیها باید عرضه بنزین ریفرمیت پالایشگاههای بندرعباس، اصفهان و تهران در کشور هم قطع شود.
مشخصات ریفرمیت تولیدی در 9 واحد پالایشی و دو واحد پتروشیمی در جدول ذیل آورده شده است.
30 مهر ماه امسال 10 نماینده مجلس خواستار انجام تحقیق و تفحص از واردات بنزین شدند.
در متن تحقیق و تفحص از بنزین وارداتی آمده است: «براساس اسناد موجود وزارت نفت در رسانهها اعلام کرده است با واردات بنزین یورو 4 و همچنین توزیع آن در تهران و کلانشهرها، هوای این شهرها پاک شده است. لیکن طبق بررسیهای اولیه، بنزین وارداتی نه تنها از استاندارد یورو 4 برخوردار نیست، بلکه در برخی موارد از موادی ترکیب و تشکیل شده است که سالهاست اجازه توزیع آن در هیچ کشوری داده نمیشود.»در همین راستا نیز یک کارگروه برای بررسی مستندات بنزین وارداتی تشکیل شد تا در صورتی که طراحان طرح تحقیق و تفحص از بنزین وارداتی از گزارش این کارگروه قانع شدند، این طرح منتفی شود، در غیر این صورت طرح تحقیق و تفحص به جریان بیفتد.