kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۱۰
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۶

شرکت‌های لبنی قیمت محصولات خود را 15 درصد افزایش دادند

طی دو هفته اخیر شرکتهای لبنی در اقدامی هماهنگ و با مجوز دولت به یکباره 10 تا 15 درصد روی اجناس خود کشیدند.
گزارش میدانی فارس از فروشگاه‌های مختلف سطح شهر حاکی از آن است که یک واژه بین‌تمام فروشندگان مشابه است و آن این که دیگر به افزایش قیمت خودسرانه عادت کرده‌ایم و قیمتی که بالا رفت هرگز پایین نمی‌آید.
م-حسینی مسئول یکی از سوپرمارکت‌های مرکز شهر در مورد افزایش قیمت محصولات لبنی می‌گوید: از هفته گذشته تقریبا تمام برندهای محصولات لبنی قیمت‌های خود را 10 تا 15 درصد افزایش داده‌اند.
وی در پاسخ به اینکه آیا شرکت‌ها دلیلی هم برای افزایش اعلام کرده‌اند، تصریح می‌کند که مسئولان فروش شرکت‌های لبنی اصلا به روی خود هم نمی‌آورند که قیمت‌ها بالا رفته است و حرفی از علت گران شدن نمی‌زنند.
اما این همه ماجرا نیست! بلکه رسانه‌ای شدن موضوع استفاده از روغن پالم در لبنیات پرچرب بهانه‌ای به دست تولیدکنندگان محصولات لبنی  داد تا به دلیل فروش بیشتر لبنیات کم‌چرب از شیر گرفته تا ماست و پنیر قیمت این نوع محصول لبنی را که قیمتش همیشه پایین‌تر از لبنیات پرچرب بود را با لبنیات پرچرب یکسان کنند.
قیمت یکسان لبنیات کم‌چرب و پرچرب
همتی یکی دیگر از فروشندگان محصولات پاستوریزه لبنی می‌گوید: فروش لبنیات پرچرب طی دو هفته اخیر به شدت کاهش یافته است و اگر قبلا روزانه 50 بطری شیر پرچرب می‌فروختیم، اکنون این رقم به 20 بطری رسیده است.
وی به این نکته اشاره می‌کند که قبلا قیمت شیر و ماست کم‌چرب کمتر از نوع پرچرب بود، اما اکنون قیمت‌ها یکسان شده است.
محمد فربد عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی در مورد افزایش قیمت‌ها می‌گوید: طبق بخشنامه اوایل امسال دولت، صنایع لبنی اجازه افزایش قیمت محصولاتشان را در فروردین، اردیبهشت و خرداد امسال نداشتند، ولی از تیرماه امسال بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، امکان افزایش 15 درصدی قیمت تمام محصولات لبنی فراهم شد.
فربد بر این نکته صحه می‌گذارد که برخی تولیدکنندگان صنایع لبنی همزمان با ماه رمضان ترجیح دادند که قیمت محصولاتشان را افزایش ندهند و بسیاری از کارخانه‌ها، از مردادماه قیمت محصولات خود را تغییر دادند.
وی با تشریح جزئیات آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار در مورد قیمت‌گذاری انواع شیر، گفت: طبق این مصوبه، قیمت شیر پاستوریزه کم‌چرب 2 هزار تومان، شیر پرچرب با 3 درصد چربی 2300 تومان، شیر نیم‌چرب با میزان چربی 2/5 درصد 2200 تومان و شیرکامل با حداقل چربی 3/2 درصد 3500 تومان تعیین شده است.
این در حالی است مشاهدات در بازار نشان می‌دهد قیمت شیر کم‌چرب و پرچرب از دو هفته قبل تقریبا در برخی برندها بالاتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار به فروش می‌رسد.
به عنوان مثال اغلب برندهای لبنی شیر کم‌چرب را به قیمت 2200 تا 2300 تومان می‌فروشند، در حالی که طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار باید این رقم 2  هزار تومان باشد یا حتی برخی کارخانه‌ها شیر پرچرب پاستوریزه را 2500 تومان قیمت زده‌اند.
موضوع وضعیت نظارت بر قیمت‌ها را از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری کردیم و در نهایت معاون این سازمان از برخورد با متخلفان خبر داد.
رفیعی معاون سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان وزارت صنعت در مورد افزایش قیمت لبنیات می‌گوید: کارخانجات محصولات لبنی به دلیل افزایش قیمت شیرخام، افزایش دستمزد، هزینه بسته‌بندی و مالیات بر ارزش افزوده تقاضای افزایش34 درصدی محصولات لبنی را داشتند، اما مورد موافقت قرار نگرفت و در نهایت با توافق رئیس انجمن صنایع لبنی و تصمیم ستاد تنظیم بازار افزایش حداکثر 15 درصدی مورد موافقت قرار گرفت.
وی در عین حال به این نکته اشاره می‌کند که شرکت‌هایی که بیش از این رقم بر قیمت‌های خود افزوده‌اند را فراخوانده و تعهد دادند تا هفته آینده قیمت‌های خود را اصلاح کنند.
در این میان شرکت‌ها دست به کارهای جالب‌تری هم زده‌اند تا بتوانند نظر مشتری را جلب کنند و بفهمانند که از روغن پالم در محصولات خود استفاده نمی‌کنند. یکی از شرکتها روی محصولات خود جمله «بدون استفاده از چربی گیاهی» را درج کرده و آن یکی واژه استفاده از خامه سنتی را روی ماست‌های پرچرب با فونتی بزرگ حک نموده است.
یکی از مسئولان فروش شرکت‌های لبنی نیز در مورد علت افزایش قیمت محصولات لبنی می‌گوید: اگرچه همه سیاست سکوت را در پیش  گرفته‌اند، اما واقعیت این است که این افزایش کاملا هماهنگ بوده و از سوی انجمن یا اتحادیه مربوطه ابلاغ شده وگرنه شرکتها جرأت ندارند، بدون هماهنگی کاری کنند.
اما خانواده‌هایی که بنا بر آگاهی یا طبق عادت مصرف شیر و لبنیات را جزو سفره خانواده می‌دانند، اذعان دارند که با افزایش قیمت مجبورند، از میزان مصرف لبنیات کم کنند.
مینو - ب می‌گوید: ما خانواده سه نفره‌ای هستیم که روزانه یک بطری شیر به قیمت 2300 تومان و هفته‌ای یک دبه ماست به قیمت 8500 تومان می‌خریم و برای پسرم که به مهدکودک می‌رود روزی یک عدد شیر پاکتی یا شیر کاکائو 1200 تومان هزینه می‌کنیم که سر جمع به همراه قیمت ماهانه پنیر صبحانه بدون داشتن مهمان باید 150 هزار تومان فقط برای لبنیات هزینه کنیم که یک چهارم حقوق یک کارگر ساده است.
وی می‌افزاید: حالا اگر خانواده جمعیتش بیشتر از سه نفر باشد، باید چه کند؟ به علاوه در کنار آن باید برای سایر مایحتاج مانند مرغ، گوشت و برنج و روغن هم هزینه کنیم که عملا برایمان ممکن نیست.
ر-دریانی نیز مادر خانه‌داری است که به دلیل افزایش قیمت لبنیات، شیرهای کیسه‌ای با قیمت پایین‌تر را خریده و در منزل ماست مصرفی خانه را تهیه می‌کند.
او می‌گوید: خانواده شش نفره‌ای که در هر وعده ماست را بر سفره می‌گذارد توان خرید ماست دبه‌ای هر دو روز یکبار 8500 تومان را ندارد. 4 کیسه شیر مشمایی را می‌خریدم حدود 5 هزار تومان و با آن ماست درست می‌کردم، ولی الان آن هم گران شده و به کیسه‌ای 1500 تومان رسیده است.!
روند افزایشی قیمت لبنیات طی دو سال اخیر چیزی جز کاهش مصرف آن در بین مردم در پی نداشته که دودش علاوه بر آنکه تو چشم مردم می‌رود، در آینده نه چندان دور هزینه‌های بیشتری همچون شکستگی زودرس استخوان، پوکی استخوان و افزایش بار بیماری‌های قلبی عروقی را بر سیستم درمان کشور تحمیل خواهد کرد.
بنا بر تایید مسئولان وزارت بهداشت با افزایش قیمت لبنیات سرانه مصرف 30 درصد کاهش یافته است.
گرانی لبنیات در حالی اخیرا رخ داده که مسئولان دولت یازدهم تا پیش از این بارها اعلام کرده بودند که مخالف افزایش قیمت‌ها هستند.
افزایش قیمت محصولات لبنی
با مجوز ستاد تنظیم بازار
بنابراین گزارش: دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه افزایش قیمت محصولات لبنی با مجوز ستاد تنظیم بازار بوده است، گفت: سازمان حمایت درباره بازگشت قیمت‌ها به صنایع لبنی مهلت نداده است.
رضا باکری در پاسخ به اینکه معاون سازمان حمایت گفته است به صنایع متخلف لبنی برای بازگشت به قیمت‌های مصوب یک هفته مهلت داده شده گفت: تخلفی در قیمت نبوده افزایش اخیر 15 درصدی قیمت شیر با مصوبه ستاد تنظیم بازار انجام شده است.
وی در پاسخ به اینکه افزایش جدیدی به تازگی در برخی محصولات لبنی رخ داده است، گفت: برخی از کارخانه‌های لبنی افزایش قبل از ماه مبارک رمضان را اعمال نکرده بودند و بعد از ماه رمضان قیمت را افزایش دادند.
باکری در پاسخ به اینکه چه برندهایی افزایش قیمت نداده‌ بودند، گفت: مثلا کارخانه میهن و پگاه قبل از ماه رمضان قیمت را افزایش ندادند و برخی کارخانه‌ها هم تنها چند قلم کالای لبنی را افزایش داده بودند.
از باکری سوال شد، دلیل عدم افزایش قیمت آنها چه بوده است، گفت: کارخانه‌ها نگران شکست خوردن در بازار رقابت بودند، زیرا تقاضا برای آنها خیلی مهم است و به همین دلیل قیمت را افزایش نداده بودند.
دبیر انجمن صنایع لبنی تصریح کرد: افزایش محصولات لبنی از ابتدای تیرماه سال 93 و براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار به میزان 15 درصد نسبت به قیمت سال 92 بوده است.
باکری همچنین تاکید کرد: مجوز بهره‌برداری از پالم 450 کارخانه لبنی تا آخر شهریور لغو شد، سازمان ملی استاندارد، استاندارد جدیدی برای استفاده از روغن تدوین می‌کند.
عدم توجه دولت به بسته
 حمایت از لبنیات
محمدرضا اسماعیلی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی فرآورده‌های لبنی، گفت: بسته‌ پیشنهادی کاملی برای حمایت از صنایع لبنی آماده کرده‌ایم، اما دولت توجهی ندارد.
وی در مورد دلایل افزایش قیمت محصولات لبنی، اظهار داشت: در جلسه‌ای که در 9 تیرماه با حضور مدیران اتحادیه‌های تعاونی فرآورده‌های لبنی برگزار شد، تصمیم بر این شد که قیمت محصولات لبنی 15 درصد افزایش پیدا کند که البته این افزایش را برخی از واحدهای تولیدی اعمال کردند و برخی هم این کار را انجام ندادند.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران افزود: در این باره نامه‌نگاری‌هایی با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، مجلس و وزارتخانه‌های مرتبط انجام دادیم، تا بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم، چون قیمت تمام شده تولید محصولات لبنی افزایش پیدا کرده، وگرنه ما حاضر به گران کردن آن نیستیم، اما باوضعیت فعلی هم تولیدکنندگان نمی‌توانند ادامه فعالیت دهند.
وی گفت: با وجود پیشنهادات و برنامه‌هایی که برای کنترل قیمت‌ها در این صنعت داریم و بسته حمایتی توسعه صنعت لبنی را آماده کرده‌ایم، اما توجهی به پیشنهادات ما نمی‌شود و ما به عنوان تشکل‌های تعاونی که طبق قانون تشکیل شده‌ایم در جلسات تصمیم‌گیری حضور نداریم.
وی ضمن انتقاد از بکارگیری شیرهای خوراکی استرلیزه برای توزیع در مدارس، گفت: با وجود تاکیدات مکرر در مورد اقتصاد مقاومتی و استفاده از توان داخلی اما متاسفانه تصمیم بر آن است که در مدارس شیرهای استرلیزه توزیع شود که تولید آن وابسته به خارج از کشور است، در حالی که در همه جای دنیا از شیرهای پاستوریزه استفاده می‌شود و نیاز به توزیع شیر به صورت استرلیزه نیست، ضمن اینکه شیر استرلیزه در اختیار چند واحد تولیدی محدود است.
اسماعیلی با اشاره به اینکه وزارت صنعت و وزارت تعاون به نامه‌ها و پیشنهادات ما پاسخ نمی‌دهند، گفت: مواد لبنی 30 تا 35 درصد سبد غذایی خانوار را تشکیل می‌دهد، بنابراین باید از تولید و مصرف آنها حمایت شود.