kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۹۹۳
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۴

افزایش شهدای انفجارهای دمشق به 60 نفر، سازمان ملل محکوم کرد

بر اساس آخرین آمارها، شمار شهدای انفجارهای دوگانه روز شنبه در بخش قدیمی و زیارتی پایتخت سوریه، به حدود 60 نفر و مجروحان نیز به 120 تن رسیده است.



گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» وابسته به معارضان، شمار جان‌باختگان دو انفجار تروریستی روز شنبه در «باب‌الصغیر» واقع در بخش قدیمی دمشق را 59 نفر و تعداد زخمی‌ها را نیز 120 تن اعلام کرده است. از مهم‌ترین مقبره‌های اهل بیت(ع) در «باب‌الصغیر»، می‌توان به مقبره حضرت ام‌کلثوم(س)، حضرت سکینه(س)، فاطمه دختر امام حسین(ع)، عبدالله فرزند امام سجاد(ع)، عبدالله فرزند جعفر طیار و دیگر منسوبین به اهل بیت(ع) اشاره کرد.
انفجار دو بمب مذکور به فاصله یک دقیقه از هم رخ داد و اتوبوس‌های حامل زائران عراقی هدف قرار گرفت.
به گفته مقامات عراقی، حدود 40 تن از شهدای این حادثه تروریستی، عراقی هستند. پیش از این تعداد شهدا 40 نفر اعلام و گفته شده بود، برخی قربانیان ایرانی هستند که بلافاصله از سوی مقامات کشورمان تکذیب شد.
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) ‌اما اعلام کرده، بمب‌های کار گذاشته شده، علت این انفجارها بوده است. هیچ گروهی مسئولیت این عملیات را برعهده نگرفته است. با این حال، گمان می‌رود این عملیات تروریستی، کار داعش یا دیگر جریان‌های تکفیری بوده است. سازمان ملل و شماری از کشورها از جمله ایران این حمله تروریستی را محکوم کردند.
درخواست از سازمان ملل
وزارت خارجه سوریه در واکنش به این دو انفجار، دو نامه برای دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت ارسال کرده و از آنها خواسته بود این دو انفجار را محکوم کنند. در این دو نامه تاکید شده بود: «این تجاوز (دو انفجار) واکنشی به پیروزی‌های ارتش سوریه در جنگ با داعش و جبهه النصره و دیگر گروه‌ها در مناطقی مثل دیرالزور، تدمر، شمال شرق استان حلب و حومه دمشق و بیانگر مخالفت این گروه‌ها با آشتی‌های محلی در این مناطق است.»
وزارت خارجه سوریه همچنین، از شورای امنیت خواسته، از کشورهای حامی تروریسم و در راس آنها، ترکیه، عربستان و قطر بخواهد به حمایت از تروریسم پایان دهند.
فرار از رقه
از تحولات میدانی سوریه نیز خبر رسیده «رامی عبدالرحمن» مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، گفته بیش از 300 تن از اعضای خانواده عناصر داعش به همراه اعضای خارجی این گروه تروریستی جمعه گذشته از شهر «رقه» به استان‌های «دیرالزور» و حومه شرقی «حماه» گریختند. مسیرهای شمالی رقه توسط شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دموکرات سوریه» بسته است. با این حال، تروریست‌ها می‌توانند از محورهای جنوبی رقه، فرار کنند.
سایر رویدادها
* دولت سوریه و مخالفان بر سر خروج عناصر مخالف از منطقه «الوعر» استان «حمص» هم توافق کردند.
* پیتر تئوکرتیس» خبرنگار آمریکایی که پیش از این در اسارت جبهه النصره بود، از احتمال تشکیل یک گروه تروریستی جدید در شمال غرب سوریه خبر داد. وی گفت این گروه جدید متشکل از ترکیب گروه‌های به اصطلاح میانه‌رو و جبهه النصره خواهد بود.
* «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه، مدعی شد که برگزاری انتخابات تحت حاکمیت دولت «بشار اسد» غیرممکن است!
* هیئت نظامی مخالفان سوریه خواستار به تاخیر انداختن دور جدید مذاکرات آستانه به بعد از پایان مهلت آتش‌بس اعلام شده در مناطق «غوطه شرقی» دمشق شدند. آتش‌بس در غوطه شرقی تا 20 مارس (29 اسفند) ادامه دارد.