kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۰۸۴
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰

ترامپ حمایت از تروریست‌ها را در مقابل بشاراسد ادامه می‌دهد

تازه‌ترین موضعگیری وزیر خارجه آمریکا و اظهارات یک معارض سوری، این واقعیت را برملا می‌کند که «دونالد ترامپ» در قبال بحران سوریه، به وعده خود درباره مبارزه با تروریسم پشت می‌کند و راه رئیس جمهور قبلی آمریکا را ادامه خواهد داد.



یک منبع دیپلماتیک غربی در گفت و گو با رویترز اعلام کرده که «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا گفت تا زمانی که روسیه همه گروه‌های مخالف را تروریست قلمداد کند، همکاری نظامی واشنگتن و مسکو غیرممکن خواهد بود. این اظهار نظر تیلرسون درست همانند همان چیزی است که در دولت اوباما مطرح می‌شد، ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی و بعد از آن همیشه ابراز امیدواری می‌کرد که بتواند با پوتین در رابطه با مسائل بین‌المللی همکاری کرده و رابطه دوستانه‌ای با مسکو برقرار کند، با این وجود به نظر می‌رسد حاکمیت جدید آمریکا پس از مدتی به این نتیجه رسیده که روش اوباما را ادامه دهد. یک معارض سوری اما در گفت و گویی که با فارس داشته پرده را بطور کامل از واقعیت کنار زده است، وی تاکید کرده که آمریکا نه تنها از معارضین سوری (به اصطلاح تروریست‌های خوب) حمایت می‌کند بلکه درصدد ابقای جبهه النصره و داعش برای مقابله با دمشق است. «وائل الحسن» با اشاره به کارشکنی‌های آمریکا برای پیچیده کردن فرایند سیاسی حل بحران سوریه و با شکست مواجه کردن طرح مذاکرات آستانه روسیه، گفت: تحرکات تروریست‌ها در مناطق حومه حماه و ادلب نشان می‌دهد، رویارویی‌های میدانی گروه‌های تروریستی جنگ غیرمستقیم بین طرف‌های محور آمریکایی است و این رویارویی‌ها به تسلط جبهه النصره و متحدانش بر حماه، إدلب و جنوب غرب حلب منتهی می‌شود و این موضوع تثبیت آتش‌‌بس در این مناطق را غیرممکن می‌کند. وی همچنین خاطر نشان کرد، از آنجایی که جبهه النصره و داعش مشمول آتش‌بس نیستند،‌ آمریکا درصدد استفاده از این گروه‌ها برای ادامه جنگ در سوریه است، به این معنا که واشنگتن معارضان میانه‌رو را از بین برده اما همچنان از تروریسم تکفیری برای مبارزه با دولت سوریه استفاده می‌کند.اظهارات «وائل الحسن» و «تیلرسون» بیانگر عدم صداقت همیشگی آمریکایی‌ها در موضوع سوریه است.
درخواست نتانیاهو  از ترامپ
به گزارش شبکه العربیه، نخست وزیر رژیم اسرائیل در دیدار روز چهارشنبه خود با رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید از او خواسته است حاکمیت اسرائیل را بر بلندی‌های جولان سوریه که در جریان جنگ سال ۱۹۶۷ اشغال کرد، به رسمیت بشناسد. در جریان پرسش و پاسخ رسانه‌های خارجی و اسرائیلی در پی نشست بنیامین نتانیاهو با دونالد ترامپ در کاخ سفید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوالی درباره بررسی مسئله بلندی‌های جولان گفت: بله. ما این مسئله را بررسی کردیم و من درخواست الحاق بلندی‌های جولان را مطرح کردم و ترامپ هم از این پیشنهاد غافلگیر نشد.
کشته شدن صدها تن
در «الباب» توسط ترکیه
یک نهاد انگلیسی موسوم به «دیدبان حقوق بشر در سوریه» - وابسته به معارضان – اعلام کرد نظامیان ترکیه تاکنون «صدها غیرنظامی» را در شهر «الباب» و در جریان تجاوز نظامی به شمال سوریه، «عمدا» به قتل رسانده‌اند. در گزارش جدید این نهاد آمده است حداقل 419 شهروند الباب به دست نظامیان ترکیه در داخل این شهر کشته شده‌اند که از این میان 51 زن و 88 کودک دیده می‌شود. دیدبان حقوق بشر در سوریه همچنین افزود 328 نفر دیگر نیز شامل 47 زن و 79 کودک در حاشیه الباب کشته شدند در حالی که مشخص بود از عناصر گروه تروریستی «داعش» نبوده و هیچ ارتباطی هم با آنها نداشتند. بر این اساس، تنها در روز پنچشنبه گذشته، حداقل 24 نفر در عملیات نظامیان ترکیه برای تصرف الباب جان خود را از دست دادند.
وضعیت دردناک شیعیان فوعه و کفریا
به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ صدها تن از شیعیان دو شهرک شیعه نشین فوعه و کفریا با برگزاری تظاهراتی خواستار رسیدگی به وضعیت بحرانی خود و پایان محاصره تروریست‌های تکفیری شدند. چند روز پیش هماهنگ‌کننده‌ امور انسانی سازمان ملل در سوریه در بیانیه‌ خود از شرایط وخیم ساکنان فوعه و کفریا در استان ادلب خبر داده است. به گفته نماینده سازمان ملل به اهالی شهرهای یادشده مواد غذایی نمی‌رسد و کمک‌های پزشکی نیز در این مناطق انجام نمی‌گیرد ساکنان فوعه و کفریا با مظلومیت تمام و زیر شدیدترین فشارها و محاصره تروریست‌های تکفیری و در مقابل بی‌تفاوتی سازمان‌های جهانی حقوق بشر در حال مرگ تدریجی هستند.
اظهارات بشار اسد
بشار اسد با اعلام اینکه غرب اکنون بهای حمایت خود را از به اصطلاح «مخالفان میانه‌رو» می‌پردازد، تاکید کرد سوریه تا آخرین وجب از خاک خود را از دست تروریست‌ها خارج می‌کند. او همچنین دستور مهاجرتی ترامپ را اقدامی علیه شهروندان سوری دانست و نه علیه تروریسم. به گزارش ایسنا، رئیس جمهور سوریه در گفتگو با «رادیو اروپا 1» که روز پنجشنبه منتشر شد گفت: غرب به ظن خود از گروه‌های میانه‌رو حمایت می‌کند، اما در واقع حامی القاعده است و اکنون بهای این سیاست خود در سوریه را می‌پردازد.رئیس جمهوری سوریه همچنین فاش کرد که تماس‌هایی از سوی مسئولان اطلاعاتی فرانسه با او صورت گرفته است. اسد گفت: سیاست فرانسه در قبال سوریه از همان ابتدا بر حمایت از تروریسم استوار بود. ما با افرادی از سازمان اطلاعات فرانسه در جریان دیدار اخیر یک هیئت فرانسوی از سوریه تماس برقرار کردیم.