kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۹۷۹
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵

ترامپ بالاخره مقابل روسیه قرار گرفت /کاخ سفید: کریمه به اوکراین برگردد

اظهارات و حمایت‌های «دونالد ترامپ» از روابط دوستانه با روسیه برای نخستین بار، وارونه شد و کاخ سفید اعلام کرد که رئیس‌جمهور خواستار بازگشت کریمه به اوکراین است!



بهار روابط دوستانه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در حال تمام شدن است و ماه عسل این دو بسیار زودتر از حد انتظار در حال تمام شدن است. ترامپ که در دوران مبارزات تبلیغاتی خود را شیفته شخصیت پوتین نشان داده بود و حتی پس از پیروزی نیز علاقه‌اش به وی را مخفی نمی‌کرد، گویا سرانجام تسلیم واقعیت‌ها شده و اکنون خود را مجبور می‌بیند از پنجره‌های کاخ سفید به جهان بنگرد و دوران نگریستن به جهان از برج‌های خصوصی تمام شده است. در همین ارتباط «شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: «دونالد ترامپ به روشنی گفته است که انتظار دارد دولت روسیه تنش‌ها را در اوکراین کاهش داده و شبه جزیره کریمه را به این کشور بازگرداند.» به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، وی این سخنان را در کنفرانس مطبوعاتی روز سه‌شنبه ایراد کرد. شبه جزیره کریمه واقع در جنوب اوکراین در سال 2014 پس از برگزاری یک همه پرسی به خاک روسیه ملحق شد اما اوکراین و غرب روسیه را به «اشغال» این منطقه متهم می‌کنند. این شبه جزیره در دوران زمامداری «خروشچف» به اوکراین داده شده بود.
ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی، احتمال به رسمیت شناختن الحاق کریمه به روسیه و لغو تحریم‌های وضع شده علیه مسکو را مطرح کرده بود. وی اما چندی پیش در یک کنفرانس خبری با «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در این رابطه گفت که صحبت از لغو تحریم‌ها هنوز خیلی زود است.
«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل  هم در اولین حضورش در شورای امنیت سازمان ملل، موضعی تند در این رابطه گرفت و گفت: «ما خواستار توسعه روابط با روسیه هستیم؛ اما وضعیت ناراحت‌کننده شرق اوکراین موضوعی است که محکومیت آشکار و شدید اقدامات روسیه را طلب می‌کند.» هیلی در نشست یاد شده تاکید کرد که تحریم‌ها علیه روسیه تا بازگشت شبه جزیره کریمه به خاک اوکراین لغو نخواهد شد.
از سوی دیگر، یک مقام ارشد دولت آمریکا روز سه‌شنبه تاکید کرد: «روسیه یک موشک کروز جدید را علی‌رغم مخالفت‌های مقام‌های آمریکایی مستقر کرده و این اقدام مغایر با پیمان کنترل تسلیحات است که آمریکا و روسیه را از استقرار و توسعه موشک‌های میان برد منع کرده است.» جان مک‌کین سناتور آمریکایی که به شدت با روسیه مخالف است، در اظهاراتی در واکنش به این خبر، خواستار تقویت قدرت بازدارندگی آمریکا در اروپا شده است. این درخواست مک‌کین پس از آن مطرح شده است که آمریکا روسیه را به نقض پیمان نیروهای میان برد هسته‌ای و استقرار موشک‌های جدید کروز متهم کرده است. مک‌کین تصریح کرد: دولت ترامپ باید فورا نسبت به اقدام روسیه در استقرار موشک‌های کروز واکنش نشان دهد. وی این اقدام روسیه را یک تهدید جدی علیه نیروهای آمریکایی در اروپا و کشورهای هم پیمان ناتو ارزیابی کرده است.
همچنین «کنستانتین‌کاساچیف» رئیس‌ کمیسیون امور بین‌المللی شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) با اشاره به استعفای «مایکل فلین» از مقام مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد: «دونالد ترامپ گرفتار مخمصه شده است و فشارها بر وی افزایش می‌یابد.» رئیس‌کمیسیون امور بین‌المللی شورای فدراسیون روسیه تاکید کرد، حتی آمادگی برای گفت وگو با روسیه از طرف مقام‌های تندرو آمریکایی مانند جرم محسوب می‌شود. مایکل فلین به دنبال جنجال‌های مربوط به تماس‌های پنهانی با روسیه روز سه‌شنبه استعفا کرد. کاساچیف نوشت: «شرایط کنونی ترامپ مستقل نیست و به تدریج کار برای وی دشوارتر می‌شود یا اینکه روس‌هراسی دولت جدید آمریکا را هم فرا گرفته است.»