kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۷۹۱
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷

یحیی سنوار جانشین اسماعیل هنیه شد

«یحیی سنوار» از رهبران حماس و اسیر آزاده‌ای که در جریان قرارداد مبادله اسرا معروف به قرارداد «شالیت» از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شده بود دیروز به عنوان مسئول این جنبش و جانشین اسماعیل هنیه انتخاب شد.

 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین «یحیی سنوار» جای اسماعیل هنیه را به عنوان مسئول و رهبر جنبش حماس در نوار غزه گرفت و «خلیل حیه» از رهبران حماس نیز جانشین او خواهد بود. سنوار مسئول امور آزادگان حماس بود. به گفته منابع آگاه، «سنوار موفق به کسب تمامی آرا در سطح استان خان یونس شد و خلیل حیه نیز بیشترین آرا را در شرق غزه بدست آورد و در نهایت اکثریت آرای شهر غزه را بدست آورد و بر «روحی مشتهی» از رهبران حماس و نزدیک به یحیی سنوار پیش افتاد.» این منابع تصریح کردند که در نهایت رهبران سیاسی و نظامی حماس توافق کردند که یحیی سنوار مسئول کل جنبش حماس در نوار غزه و خلیل حیه هم جانشین او باشد. بنابر اعلام منابع مذکور فرماندهان نظامی گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس بر انتخابات مناطق جنبش حماس نظارت کامل داشته‌اند.
لازم به ذکر است که «یحیی سنوار» اسیری آزاده بود که به موجب قرارداد وفاداری با آزادگان آزاد شد. او به محض آزادی از زندان‌های رژیم صهیونیستی به عنوان مشاور اسماعیل هنیه نائب رئیس دفتر سیاسی حماس و مسئول پرونده نظامیان اسیر اسرائیلی نزد گردان‌های شهید عزالدین قسام انتخاب شد و مسئول پرونده مذاکرات بر سر مبادله اسرا هم بود.
 «ابراهیم المدهون» تحلیلگر سیاسی نزدیک به حماس نیز در این باره گفته، «طبیعی است که خون جدیدی در دفتر سیاسی حماس جریان یابد. این انتخابات در برخی سیاست‌های جنبش حماس تأثیر خواهد گذاشت و باعث خواهد شد تا جنبش تحرک و حضور بیشتری در پرونده‌های داخلی فلسطینی و همچنین پرونده روابط با کشورهای خارجی از جمله ایران و ترکیه و مصر داشته باشد.»
انتخابات داخلی در میان جنبش حماس برای تعیین رهبران جدید و اعضای دفاتر سیاسی از اواخر ماه ژانویه(دی ماه) گذشته آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود این انتخابات تا دو ماه آینده نیز ادامه داشته باشد.