kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۷۸۷
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶

تشییع نمادین 3 شهید بحرینی به دنبال ممانعت آل‌خلیفه از برگزاری مراسم ترحیم

ده‌ها هزار بحرینی بعد از ممانعت رژیم آل‌خلیفه از برگزاری مراسم تشییع پیکر سه جوانی که اخیرا به بهانه فرار از زندان به شهادت رسیدند، تظاهرات گسترده‌ای را در مناطق مختلف این کشور برگزار کردند.




ده‌ها هزار بحرینی  یکشنبه شب در چند تظاهرات جداگانه به صورت نمادین پیکر شهیدان «رضا الغسره»، «محمود یحیی» و «مصطفی یوسف» را تشییع کردند. این سه جوان روز پنجشنبه به بهانه تلاش برای خروج از کشور به دست گارد ساحلی بحرین به ضرب گلوله به شهادت رسیدند. نیروهای آل خلیفه اجازه دادند که تنها دو مرد از هر خانواده در مراسم تدفین آنها حضور داشته باشند و اجساد را نیز در قبرستانی بدون هیچ مراسمی دفن کنند. پس از این اقدام آل‌خلیفه هزاران بحرینی با در دست داشتن تصاویر این سه شهید در مراسم نمادین تشییع این جوانان شرکت و شعارهایی در محکومیت جنایت «حمد بن عیسی آل‌خلیفه»، پادشاه بحرین سر دادند و او را مسئول کشته شدن آنها و اعدام سه جوان دیگر در اواسط ژانویه(دی ماه) دانستند.
در «بنی جمره»، زادگاه «رضا الغسره نیز مغازه‌ها تعطیل و تظاهرات گسترده‌ای برگزار شد و تظاهرکنندگان شعارهایی نظیر «جان خود را فدای تو می‌کنیم،‌ای شهید» سر دادند. این در حالی است که نیروهای آل خلیفه از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان استفاده کردند. نیروهای امنیتی بحرین همچنین با گاز اشک‌آور به سمت تحصن‌کنندگان در اطراف منزل شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین که از سوی رژیم آل‌خلیفه سلب تابعیت و محاکمه شده است، حمله کردند.
مردم بحرین از حدود شش ماه پیش همچنان مقابل منزل عیسی قاسم تحصن می‌کنند.علمای بحرین در واکنش به اقدام دولت این کشور مبنی بر دفن 3 جوان بدون برگزاری مراسم تشییع و حضور خانواده‌های آنها، خواستار شرکت مردم در تشییع نمادین این جوانان شده بودند.
وزارت کشور بحرین اعلام کرده بود که 10 زندانی که اخیرا از زندان مرکزی «جو» فرار کرده بودند، قصد فرار از طریق دریا را داشتند که در نتیجه تبادل تیراندازی سه نفر از آنها کشته شده و 7 نفر دیگر نیز بازداشت شدند.