kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۷۸۳
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶

سعودی‌ها جلوی ارسال سوخت را هم به یمن گرفتند!

در ادامه محاصره ظالمانه یمن، منابع خبری اعلام کردند که نیروهای عربستان از ورود پنج کشتی حامل مشتقات نفتی به استان الحدیده یمن جلوگیری کردند.

 سرویس خارجی-

عربستان در دو سال گذشته با نابودی زیرساخت‌های یمن، مردم این کشور را در شرایط سختی قرار داده است. میلیون‌ها زن و کودک به دنبال نابودی بیمارستان‌ها در شرایط خطرناکی به سر می‌برند و طبق اعلام یونیسف هفته‌ای 1000 کودک یمنی جان خود را از دست می‌دهند. همه این مشکلات به دلیل حملات وحشیانه و محاصره ظالمانه آل‌سعود است. در همین ارتباط، به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، سه کشتی حامل مشتقات نفتی که قصد ورود به بندر الحدیده را داشتند با ممانعت عربستان نتوانستند وارد این بندر شوند. همچنین نیروهای عربستان دو کشتی دیگر حامل مشتقات نفتی را که قصد پهلوگرفتن در بندر راس عیسی واقع در شهرستان صلیف داشت، توقیف کردند. عربستان از دو سال پیش با محاصره گسترده زمینی، هوایی و دریایی مانع ورود کالا و موادغذایی به یمن می‌شود. ماه گذشته «استفان اوبراین» مسئول کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد هشدار داده بود که درصورتی که در سال جدید میلادی اقدامات جدی برای یمن صورت نگیرد، این کشور با گرسنگی گسترده مواجه خواهد شد.
اعلام منطقه نظامی
از سوی دیگر، ائتلاف سعودی شهر ساحلی «الحدیده» در غرب یمن را «منطقه نظامی» اعلام کرد و از ساکنان بندر که بر دریای سرخ مشرف است خواست در منازل خود باقی بمانند. ائتلاف سعودی در بیانیه‎ای که یکشنبه شب صادر شد، اعلام کرد «ساکنان الحدیده باید در منازل خود باقی بمانند و از مناطق درگیری دوری کنند. به گزارش رویترز، شبه نظامیان سعودی تحت حمایت ائتلاف با سیطره بر شهر المکلا مشرف بر دریای سرخ راه را برای پیشروی به سمت الحدیده باز کرده‌اند. نیروی دریایی یمن چند روز گذشته یک ناوچه وابسته به ائتلاف سعودی را در بندر الحدیده واقع در سواحل غربی یمن منهدم کردند. این ناوچه پیشرفته که «المدینه» نام داشت، حامل 176 سرباز، افسر و یک فروند بالگرد بود.
سومالی‌لند
خبر دیگر اینکه، جمهوری خودمختار سومالی‌لند اعلام کرده که امارات متحده عربی می‌تواند پایگاه نظامی مورد نظر خود در این منطقه را برپا کند. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» دولت امارات اخیرا تقاضای رسمی را برای کسب مجوز ایجاد پایگاه نظامی در شهر بندری «بربرا» تسلیم دولت محلی سومالی‌لند کرده بود. پارلمان سومالی‌لند نیز یکشنبه با طرح بحث برانگیز امارات برای ایجاد پایگاه نظامی موافقت کرد. طرحی که مخالفت کشورهای همسایه چون اتیوپی و جیبوتی را به همراه دارد. یک مقام رسمی سومالی‌لند در این زمینه گفته «دولت امارات در صدد ایجاد یک پایگاه دریایی مجهز به کشتی‌های جنگی است که می‌تواند علیه حوثی‌های یمن مورد استفاده قرار گیرد.» جمهوری سومالی‌لند از سال 1991 از کشور سومالی جدا شد و پایتخت آن «هارگیسا» است. هنوز هیچ کشوری سومالی‌لند را به رسمیت نشناخته و در سطح بین‌المللی تنها به عنوان منطقه خودمختار از سومالی شناخته می‌شود. خبر دیگر اینکه نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به انصار‌الله، روز یکشنبه انبار سلاح ارتش سعودی در منطقه عسیر در جنوب عربستان را منهدم کردند.