kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۲۹۱
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷
بعد از حمله موشکی به قلب عربستان اعلام شد

استراتژی جدید انصارالله در برابر آل سعود؛ شهر در برابر شهر، پایتخت در برابر پایتخت

یک روز بعد از شلیک موشک بالستیک یمنی‌ها به قلب عربستان، انصارالله استراتژی جدید خود در برابر آل سعود را این‌گونه اعلام کرد: «شهر در برابر شهر، پایتخت در برابر پایتخت.»


سرویس خارجی-

یک‌شنبه شب بود که خبر رسید یک فروند موشک بالستیک دوربُرد توسط انقلابیون یمنی برای نخستین‌بار به هدفی نظامی در ریاض، پایتخت عربستان اصابت کرده است. هدف این موشک «پایگاه نظامی» «المزاحمیه» در غرب ریاض(40 کیلومتری پایتخت عربستان) اعلام شد. این خبر برای آل سعود حکم «کابوس» را داشت چرا که به خطر افتادن امنیت ریاض به معنای تهدیدی جدی برای آل سعود است و ممکن است معادلات نبرد را به کلی به هم بریزد. با گذشت دو روز از این عملیات اکنون مقامات یمنی جزئیات بیشتری را اعلام کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری مهر، دو تن از مقامات بلند پایه سیاسی و نظامی یمن ضمن تایید حمله موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور به ریاض، استراتژی جدید یمن در مقابل تجاوزات ائتلاف سعودی را تشریح کردند. بر اساس این گزارش، «محمد مفتاح» عضو ارشد کمیته‌های انقلابی این کشور اظهار داشت: «استراتژی جدید یمن در مقابل تجاوزات ائتلاف عربستان، شهر در مقابل شهر، پایتخت در مقابل پایتخت خواهد بود؛ البته شهرهای مقدس مکه و مدینه از این راهبرد جدید مستثنی خواهند بود.» عضو ارشد کمیته‌های انقلابی یمن، در ادامه افزود: «این نوع موشک‌ها که توسط متخصصان نظامی یمنی طراحی شده‌اند، به صورت انبوه تولید و در راستای پاسخ به تجاوزات ائتلاف سعودی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.»
همچنین «حمید عبدالقادر عنتر» از فرماندهان ارشد گارد ویژه ارتش یمن هم تصریح کرد: «رهبران سیاسی و نظامی یمنی در پی تشدید حملات جنایتکارانه سعودی، راهبرد تهاجمی جدیدی در پیش گرفتند تا که بتوانند با فشار به عربستان، حمله ائتلاف به شهرها و زیرساخت‌های یمنی را متوقف کرده و در صورت ادامه مقابله به مثل نمایند.»
پیام این حمله چه بود؟
از سوی دیگر، «شرف لقمان» سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن به شبکه المنار گفت که موشک بالستیک شلیک شده در چارچوب راهبرد اعلام شده «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن به سمت غرب ریاض شلیک شد. «لقمان» با تاکید بر اینکه «مرحله آینده شامل اقدامات غافلگیرکننده بیشتر خواهد بود»، افزود: «شلیک موشک بالستیک به غرب ریاض برای کشورهای متخاصم پیام دارد.» وی افزود: «ما علیه آمریکا می‌جنگیم و از آن هراسی نداریم. ما در مرحله مقاومت پس از دو سال جنگ و محاصره قرار داریم.» سرتیپ شرف لقمان همچنین تاکید کرد «حمله اخیر موشکی  غیر نظامیان را هدف قرار نداده است.» وی که با المیادین گفت‌وگو می‌کرد افزود: «این حمله نشان داد نیروهای یمنی سلاح‌هایی دارند که تا امروز آن را از انبار بیرون نیاورده‌اند... باز هم دشمن را غافلگیر می‌کنیم.»
جزئیات موشک جدید
در همین حال، یگان موشکی ارتش و انصارالله یمن درباره این موشک جدید توضیحاتی ارائه کرده است. بر اساس این توضیحات موشک شلیک شده از نوع بالستیک «بُرکان2» بوده است. بنا بر اعلام شبکه المسیره، یگان موشکی یمن اعلام کرده که موشک بالستیک «برکان2» نوع پیشرفته «بُرکان1» و موشک «اسکاد» است. برخی خبرها برد این موشک را 1300 کیلومتر اعلام کرده‌اند. در بیانیه یگان موشکی یمن آمده است: ««برکان 2» در مرکز توسعه و پژوهش وابسته به یگان موشکی و به دست کارشناسان داخلی یمن ارتقا داده شده است.» این بیانیه می‌افزاید: «آزمایش موفقیت‌آمیز موشکی اخیر که معادله بازدارندگی را به نمایش گذاشته است؛ پایتخت نظام متجاوز سعودی را در تیررس موشک‌های ما قرار می‌دهد.»
سکوت ریاض
با وجود انتشار تصاویر موشک جدید انصارالله و همچنین فیلم شلیک موشک به قلب عربستان، ریاض هنوز درباره این رخداد اظهارنظری نکرده است؛ اما برخی از شهروندان عربستانی با انتشار پیام‌هایی در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کردند یک اردوگاه نظامی در غرب منطقۀ المزاحمیه در نزدیکی ریاض هدف حمله قرار گرفته است. عربستان در نشست روز دوشنبه هیئت دولت هم بدون هیچ‌گونه موضع‌گیری درباره این رویداد، تنها به حمله یمنی‌ها به ناوچه سعودی در سواحل این کشور اشاره کرد و آن را اقدامی «تروریستی» خواند. پادشاه عربستان در جلسه کابینه این کشور هدف قرار گرفتن ناوچه عربستانی در غرب بندر حدیده را «تحولی خطرناک» خواند که «دریانوردی بین‌المللی در دریای سرخ را تهدید می‌کند.» انقلابیون یمن در حالی هفته گذشته ناو مدرن سعودی را به قعر دریا فرستادند که آل سعود از این ناوها برای کشتار غیر نظامیان در مناطق جنوبی یمن استفاده می‌کند.
پایگاه خبری «سبق» که نزدیک به دولت عربستان است هم در این مورد مدعی شد، از منابع خود مطلع شدیم که هیچ موشکی در آسمان عربستان رصد نشده است!».
 این پایگاه خبری در ادامه ادعا کرد، «منابع می‌گویند در بسیاری از مواقعی که کودتاچیان در یمن مدعی شلیک موشک به عربستان می‌شوند، این موشک‌ها در خاک یمن سقوط می‌کند اما آنان ادعا می‌کنند که به داخل عربستان آمده و پایگاه‌های نظامی را نابود کرده است و این تلاش‌های ناامیدی است که برای پوشش شکست خودشان مقابل ائتلاف سعودی بیان می‌کنند! این ادعاها در حالی است که تصاویر ویدئویی این حمله منتشر شده است.