kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۵۷۳
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۲

نیروهای مسلح عراق به محل سخنرانی ابوبکر بغدادی در موصل رسیدند

نیروهای ارتش عراق در ادامه پیشروی‌های خود در موصل، موفق شدند مسجد محل سخنرانی خلیفه خودخوانده «داعش» را هم در این شهر، آزاد کنند. عملیات آزادسازی غرب موصل به تازگی آغاز شده است.



به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع)، «عبدالامیر رشید یارالله» فرمانده عملیات آزادسازی موصل اعلام کرد، نیروهای مبارزه با تروریسم (نظامیان عراقی) محله‌های «النعمانیه»، «العطشانه»، «الجزایر»، «الزارعی» در کرانه چپ موصل را آزاد و پرچم عراق را بر بالای ساختمان‌های این دو محله به اهتزاز درآوردند.
نیروهای عراقی همچنین، مسجد جامع الکبیر در مرکز شهر موصل را نیز از کنترل عناصر داعش پاکسازی کردند.
پیش از این نبرد در کرانه راست رود «دجله» در موصل جریان داشت.
در جریان آخرین پیشروی‌های نیروهای مسلح عراق، تلفات و خسارات سنگینی به «داعش» وارد آمد.
یارالله همچنین گفت، یک فروند پهپاد نیروی هوایی عراق یک بولدوزر بمب‌گذاری شده را در منطقه «وادی عکاب» غرب موصل هدف قرار داد و آن را منهدم کرد. شماری دیگر از عناصر داعش نیز در این حمله کشته شدند.»
با توجه به این پیشروی‌های گسترده، به نظر می‌رسد که نظم و نسق در جبهه تروریست‌های داعش، به هم خورده و احتمالا موصل زودتر از موعد تعیین شده آزاد گردد. عملیات آزادسازی موصل از بامداد 26 مهر با فرمان «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق آزاد شده است.
عبادی یک بازه زمانی پنج ماهه را برای آزادسازی کامل موصل پیش‌بینی کرده بود.
شهر موصل 20 خرداد 1393 به اشغال عناصر داعش درآمده است و اندکی پس از آن، «ابوبکر بغدادی» خلافت خود را اعلام و شهر موصل را مرکز خلافت تعیین کرده بود.
 خبرها از استان نینوا همچنین حاکی است، پهپادهای آمریکایی یک مجلس عزاداری را در غرب شهر موصل بمباران کردند که شهادت هشت غیرنظامی را به دنبال داشت.
حمله عبادی به آمریکا
خبر دیگر اینکه نخست‌وزیر عراق گفت، دخالت‌های آمریکا منجر به هرج و مرج در عراق شده و زمینه را برای ورود گروه‌های تروریستی به عراق فراهم کرده است.
عبادی خواستار انجام یک تحقیق فراگیر در خصوص خساراتی که در نتیجه ورود آمریکایی‌ها در سال 2003 به عراق شده و جبران این خسارات شد.
نخست‌وزیر عراق در ارتباط با شرایط عملیات آزادسازی موصل نیز گفت، نیروهای مسلح عراق عملیات را در غرب موصل (بخش غربی رود فرات) آغاز کردند.
وی اظهار داشت: دنیا مدیون عراق است، زیرا عراق به نیابت از کل دنیا، با تروریسم می‌جنگد.
«عبادی» با اشاره به خنثی‌سازی ده‌ها حمله تروریستی علیه مردم، تصریح کرد: «ما در نبرد علیه تروریسم از لحاظ نظامی و امنیتی موفق شده‌ایم و به همین خاطر داعش غیرنظامیان را هدف حمله قرار می‌دهد.»
پایان حکومت بارزانی
«بیستون عادل» نماینده وابسته به «اتحادیه میهنی کردستان عراق» در مجلس این کشور اما اعلام کرده که «مسعود بارزانی» دیگر نمی‌تواند به عنوان رئیس منطقه خودمختار مذکور انتخاب شود. بارزانی ریاست «حزب دموکرات کردستان عراق» را به عهده دارد.
مسعود بارزانی 25 ژوئیه 2009 ( سه مرداد سال 1388) برای بار دوم، به ریاست منطقه کردستان عراق انتخاب شد و دوره چهار ساله خود را در سال 2013 دو سال دیگر تمدید کرد.
سال 2015 نیز انتخابات برگزار نشد و در عوض، ریاست بارزانی بر منطقه دو سال دیگر تمدید شد.