kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۵۶۹
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱

فوکویاما رئیس‌جمهور جدید آمریکا را عامل نفوذی روسیه خواند

«فرانسیس فوکویاما» استاد معروف علوم سیاسی، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا را «عامل نفوذی روسیه» خواند.


سرویس خارجی-

«ترامپ» از روز جمعه همین هفته کار خود را در کاخ سفید آغاز می‌کند مخالفین تدارک گسترده‌ای دیده‌اند تا مراسم تحلیف را به بزرگترین تظاهرات ضد ترامپ تبدیل کنند. متهم کردن روسیه به دخالت در انتخابات هم ظاهرا نتوانسته جلوی ترامپ را برای ورود به کاخ سفید بگیرد.
اماحجم انتقادها و مطالب منتشر شده علیه ترامپ و مواضع او در قبال روسیه در رسانه‌های آمریکا طی روزهای گذشته به حدی رسیده که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه نیز سرانجام مجبور به واکنش شد. «پوتین» روز سه شنبه گفت: «در ایالات متحده به رغم پایان یافتن انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی دونالد ترامپ درآن، شاهد مبارزات سیاسی داخلی شدید در این کشور هستیم. مخالفان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا از ادامه مبارزه با وی چند هدف را دنبال می‌کنند که نامشروع و غیرقانونی جلوه دادن وی از مهم‌ترین این اهداف است.»
اما در جدیدترین موضع‌گیری‌ها علیه ترامپ و تلاش برای ایجاد نسبتی بین وی و روسیه فوکویاما مدیر «مرکز دموکراسی و توسعه» دانشگاه «استنفورد» آمریکا و استاد سابق دانشگاه «جان هاپکینز» در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «واقعا چطور توانستیم یک مامور اعمال نفوذ روسیه را به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب کنیم؟»
«فوکویاما» پیش از این نیز در مقاله‌ای که بازتاب زیادی در مطبوعات آمریکا داشت، با اشاره به «انتشار اخبار دروغ در سال 2016» این سال را زمان ظهور «جهان پسا حقیقت» نامید که در آن تقریبا تمام منابع اطلاعاتی با مطالب مغایر و مشکوک زیر سؤال رفت. وی نوشت: «تمام سیاستمداران دروغ می‌گویند یا حداقل حقیقت را به نفع خود کمی بالا و پایین می‌کنند اما ترامپ این رویه را تا حد جدید و بی‌سابقه‌ای تشدید کرده است.»
فوکویاما بیشتر به علت کتابی با نام «پایان تاریخ و آخرین انسان» (منتشر شده در سال 1992) شناخته شده است که در آن مدعی شده «گسترش جهانی لیبرال دمکراسی و سرمایه داری بازار آزاد غرب و سبک زندگی غربی می‌تواند به معنی پایان تحول اجتماعی - فرهنگی انسان و آخرین شکل دولت باشد.»