kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۲۶
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۲
در نشست خبری پس از پایان مذاکرات

ظریف: برنامه دفاعی ایران جایی در مذاکرات ندارد

دور سوم مذاکرات جامع هسته ای ایران و گروه 1+5 موسوم به وین 3 پس از دو روز گفت و گو های فشرده عصر دیروز(چهارشنبه) در حالی به پایان رسید که به گفته دکتر ظریف دو طرف توافق کردند که دور چهارم این مذاکرات که 23 اردیبهشت ماه در وین پیگیری می‌شود کار تدوین پیشنویس توافق نهایی را شروع کنند.
دور سوم از مذاکرات جامع ایران و گروه 1+5 به مدت دو روز در شهر وین اتریش برگزار شد دو طرف طی روز های سه شنبه و چهارشنبه با برگزاری دو جلسه مذاکره در سطح ظریف و اشتون و چهار دور مذاکره در سطح معاونان و همچنین دیدارهای دوجانبه درباره همه مسائل مربوط به توافق نهایی مذاکره کردند. دیروز همچنین نشست کمیسیون مشترک دو طرف برای ارزیابی نحوه اجرای توافق ژنو برگزارشد.
 سومین دور مذاکرات جامع عصر دیروز(چهارشنبه) با مذاکرات دو جانبه ظریف و اشتون و برگزاری کنفرانس مشترک دو طرف رسما به پایان رسید و ایران و 1+5 توافق کردند که مذاکرات را از روز 23 اردیبهشت در وین از سر بگیرند
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس ازپایان سومین دور مذاکرات ایران و 1+5 درباره گام پایانی توافقنامه ژنو در نشست خبری مشترک با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت :مجموعه‌ای از موضوعات اساسی که باید در قالب یک توافق جامع قرار گیرد را مورد تفاهم قرار دهیم و ملاقات بعدی ما روز 23 اردیبهشت در وین خواهد بود.
 کاترین اشتون نیز در این کنفرانس خبری مشترک با بیان اینکه گفت‌وگوهای اساسی و تفصیلی داشتیم گفت:. به سوی مرحله بعدی مذاکرات می‌رویم که هدف آن کاهش شکاف‌های موجود در عرصه‌های کلیدی است.اشتون  نیز اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات 13 می (23 اردیبهشت ماه) در وین خواهد بود.
ظریف : به میانه راه رسیده ایم
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین پس از پایان نشست خبری مشترک با کاترین اشتون در نشست خبری جداگانه در جمع خبرنگاران ایرانی به تشریح سومین دور مذاکرات ایران و 1+5 درباره گام پایانی توافق ژنو پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.
وی گفت : امیدواریم مذاکراتی که شروع شده و همانطور که رهبر انقلاب تاکید کردند با قدرت و صلابت ادامه خواهد یافت تا گرفتن تمامی حقوق ملت ایران و رفع موانع و فشارها ازاین مردم در آینده نه چندان دور به نتیجه‌ای برسد که همه مردم ما را شاد و خوشحال کند و این مهمترین هدف ما از این تلاش است.
ظریف عنوان کرد: مرحله دشوار هنوز در مقابل ماست تصمیم گرفتیم با جدیت و به صورت مشترک شروع کنیم به نگارش از روز 23 اردیبهشت ماه که با دیدار پایان روز کار را شروع و از صبح24  اردیبهشت در جلسه رسمی و بعد در جلسه نگارش بین ما و خانم اشتون مرحله تدوین را شروع می‌کنیم.
ظریف با بیان اینکه به میانه راه رسیده ایم گفت: در مرحله تدوین چارچوبی را مورد تفاهم قرار می‌دهیم و بعد جزییات را وارد چارچوب می‌کنیم تا به بهترین شکل بتوانیم مراحل مختلف رسیدن به یک تفاهم را به پیش ببریم.
ظریف ادامه داد: سه ماه فرصت است برای تدوین محصول نهایی و برای اینکه در این مرحله حداکثر دقت را داشته باشیم. یک کمیته مشورتی حقوقی از اساتید برجسته حقوق بین‌الملل تشکیل دادیم که در این اجلاس برخی از آنها به ما پیوستند و در تهران شکل نهایی خود را خواهد گرفت و در کنار هیات مذاکره کننده مسئولیت ارائه مشورت حقوقی را خواهند داشت که دقیق‌تر وارد  مرحله نهایی شویم.
ظریف گفت: اجازه نمی‌دهیم جز با زبان تکریم و احترام با نمایندگان مردم صحبت کنند. هر تصمیمی باید مبتنی بر منافع و منطق مشترک و آنچه در برنامه اقدام مشترک درباره آن توافق شده است باشد.
وزیر خارجه در خصوص فردو و رآکتور آب سنگین اراک و اینکه تا چه حد دیدگاه‌ها نزدیک شده؟ گفت: معتقدیم تنها زمانی می‌توانیم قضاوت کنیم که دیدگاهها چقدر نزدیک شده اینکه به مرحله نگارش برسیم. مذاکره در اتاق مذاکره صورت می‌گیرد. فضاسازی نه کمک کننده است نه تعیین کننده. رسانه‌ها تحت تاثیر فضاسازی‌ها قرار نگیرند.
ظریف ادامه داد: هیچ کس با فضاسازی نمی‌تواند موضوعی را بر مردم ایران تحمیل کند. برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و ادامه می‌یابد و آمادگی داریم نگرانی‌های معقول را برطرف کنیم.
وی در پاسخ به سوالی گفت که مسائل سوریه و مقاومت اسلامی نه جایگاهی دارد و نه در مذاکرات طرح شد. بحث موشکی ممکن است در افکار عمومی مطرح شده باشد. هیچ موضوعی که مرتبط با برنامه دفاعی ایران باشد جایی در این مذاکرات ندارد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: دیدگاه‌هایمان را راجع به اینکه هیچ برنامه‌ای متوقف و هیچ تاسیساتی تعطیل نخواهد شد و فناوری هسته‌ای ایران حفظ خواهد شد بیان کردیم.
ظریف ادامه داد: من و تمام دوستان متعهدیم هر چه توافق شد عینا در اختیار مردم قرار گیرد و هیچ چیزی از مردم و افکار عمومی پوشیده نخواهد بود.
وی تصریح کرد: هیچ وقت اجازه نمی‌دهیم از مذاکره به عنوان عامل فشار علیه ایران استفاده شود. مذاکره باید اطمینان ساز باشد نه اطمینان برانداز. مذاکرات از موضع اقتدار ایران و خودباوری ماست.
ظریف اضافه کرد: توافق کردیم هیچ چیز مورد توافق نیست تا همه چیز مورد توافق باشد.
عراقچی: موضوع موشک
در دستور کار ما نیست
سیدعباس عراقچی سه‌شنبه شب پس از پایان روز نخست مذاکرات در جمع خبرنگاران داخلی گفت: مذاکرات اصلی ما که وارد جزئیات و وارد نگارش متن توافق نهایی خواهیم شد از دور آینده  مذاکرات خواهد بود.
به گزارش فارس وی درباره موشک‌های بالستیک گفت: موضوع موشک در دستور کار ما نیست و بحث سیستم‌های دفاعی کشور را به هیچ وجه مورد مذاکره قرار نخواهیم داد. البته بخشی از موضوع موشک و کلاهک‌های هسته‌ای یکی از موضوعات مندرج در قطعنامه 1929 شورای امنیت است ولی از نظر ما موضوع مذاکراتی نیست.
 رآکتور اراک به کار خود ادامه می‌دهد
وی در پاسخ به این سوال که آیا درباره رآکتور اراک به دیدگاه مشترکی رسیده‌اید؟ با بیان اینکه اراک یکی از موضوعات در دستور کار ماست، گفت: ما پذیرفتیم نگرانی‌ها مربوط به رآکتور اراک را به نحوی برطرف کنیم. معتقدیم از طریق فنی و استفاده از تکنولوژی‌های روز می‌توان این نگرانی‌ها را کاهش داد و به حداقل رساند. از نظر ما رآکتور اراک به کار خود ادامه خواهد داد و در این زمینه دیدگاه‌های مختلفی مطرح شده و فکر می‌کنیم می‌شود با استفاده از شیوه‌ها و فناوری‌های جدید این نگرانی‌ها را پوشش داد. دیدگاه‌های مختلفی که مطرح شده به تدریج در حال نزدیک شدن به دیدگاه ایران است.
عراقچی در پاسخ به این سوال که آب سنگین اراک به آب سبک تبدیل شود، تصریح کرد: هرگز، تکنولوژی تغییر پیدا نمی‌کند. با استفاده از تکنولوژی‌های روز تغییراتی صورت می‌گیرد که نگرانی‌ها برطرف شود. رآکتور اراک آب سنگین است و آب سنگین خواهد ماند. برخی تغییرات تکنیکی صورت می‌گیرد که نگرانی‌ها کاهش یابد.
وی تصریح کرد: هیچ موضوعی غیر از برنامه هسته‌ای ایران موضوع مذاکره نیست. نه ما مذاکره می‌کنیم نه اجازه مذاکره داریم، نه به آنها اجازه می‌دهیم وارد مسائل دیگر شوند و نه آنها می‌شوند.
غنی‌سازی تحت هیچ شرایطی تعلیق نمی‌شود
عراقچی درباره اظهارات جان کری درباره غنی‌سازی و موشک‌های بالستیک ایران، گفت: موضوع ابعاد و دامنه برنامه غنی‌سازی ایران یکی از موضوعات مذاکره هست و بر اساس توافق ژنو غنی‌سازی ایران ادامه خواهد یافت، ولی ابعاد و اندازه‌‌های آن موضوع مذاکره است. غنی‌سازی ایران ادامه می‌یابد تحت هیچ شرایطی تحدید و تعلیق نخواهد شد، اما ابعاد و اندازه‌های آن بر اساس نیازهای عملی کشور در طول مذاکره تعیین خواهد شد.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در خصوص مشکلات بازگشت در‌آمدهای نفتی به کشور خاطرنشان کرد: مسائل بانکی سختی‌هایی دارد چون مکانیسم‌های بانکی پیچیده است و سال‌ها آمریکایی‌ها تلاش کردند این مکانیسم‌ها را متوقف و منجمد کنند. راه‌اندازی دوباره آنها سختی‌‌ها و پیچیدگی‌های خود را دارد و زمان خاص خود را می‌طلبد. تا آنجایی که مطلع هستیم این مکانیسم‌ها الان فعال شده و کار می‌کند حتما توضیحات بیشتر را دوستان در بانک مرکزی خواهند داد. از نظر ما مشکلی در این زمینه وجود ندارد و در تماس با مقامات 5+1 هستیم که اگر موانعی وجود داشته رفع شود.