kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۷۱۶
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۱
مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره مردمی عمار برگزار شد

فانوس‌های جشنواره عمار، راه سینمای ایران را روشن کردند

مراسم پایانی هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور گسترده خانواده شهدا، هنرمندان و عموم مردم و تجلیل از شهدای واقعه کشف‌حجاب، جمعه شب گذشته در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

سرویس ادب و هنر-

در این مراسم از ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم «یتیم‌خانه ایران» تجلیل شد. نادر طالب‌زاده، دبیر این جشنواره نیز پیرامون ابوالقاسم طالبی، یتیم‌خانه ایران را اثری فاخر و موجب رسوایی انگلیس دانست و افزود: ماجرای قحطی ایران سانسور بزرگ غرب است که در این فیلم به بهترین شکل نمایان شد. این فیلم عزت و افتخار ایران اسلامی را نمایان و سانسور ۱۰۰ ساله غرب را برملا کرد.
طالبی هم با بیان این که جشنواره عمار همواره رؤیایی برای من در سینما بود، اظهار داشت: این مسئله که در سینما نیز مردم پای کار بیایند، امری مهم است؛ چرا که تا مردم در مسئله‌ای پای کار نیایند اتفاقی نخواهد افتاد.
وی افزود: حجج الاسلام پناهیان، علم‌الهدی، حسینیان، شهاب مرادی و ائمه جمعه اهواز و کنگان از فیلم یتیم‌خانه ایران حمایت کردند و حمایت از فیلم‌های ضداستکباری حمایت از سینمای انقلاب و آشنایی جوانان و نوجوانان با تاریخ ایران است.
مادر شهیدان خالقی‌پور نیز گفت: هدیه‌ای که من به همراه آورده‌ام چفیه شهید رسول خالقی‌پور است که شش سال و در عملیات‌های مختلف بر گردن شهیدم بود و این چفیه خون‌آلود را من با اشک‌های دیده شستم و امروز این چفیه را به فیلمسازان عماری تقدیم می‌کنم.
مادر شهید ادیب حسینی یکی از شهدای مدافع حرم پاکستانی نیز هدیه‌ای به عمار اهدا کرد که پیامی از سخنان مقام معظم رهبری بود و توسط پنج خانواده شهید امضاء شده است.
مادر شهید نیکوفرد و همسر شهید علی محمدی نیز سخنرانی کردند.
بخش بعدی مراسم پایانی هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار به زنان شهید حجاب که در فاجعه مسجد گوهرشاد به شهادت رسیدند اختصاص داشت که در این بخش عبدخدایی، قدیمی‌ترین زندانی سیاسی و مذهبی کشور، سخنرانی کرد.
همچنین پدر شهید احمدی روشن پیام نشان مردمی استقلال را قرائت کرد و گفت: جشنواره مردمی فیلم عمار کانون به هم رسیدن استعدادهای متعهد و مجمع توانایی‌های غریب مردمان ایران اسلامی است، اینجا می‌شود طریق اکتشاف گنج را آموخت.
در بخش مسابقه مستند جنگ نرم، «جایزه ویژه موزاییک مرگ بر آمریکا» را به اثر «شب‌نامه» به کارگردانی «سیدمهدی کرباسی» و به دو اثر «جزیره فارسی» به کارگردانی «سید محمدعلی صدری‌نیا» و «بازگشت گمورا» به کارگردانی «محمدجواد رئیسی» فانوس بهترین اثر تعلق گرفت. همچنین اعلام شد خانم جعفری مدیر مجموعه فروشگاهی «یا علی» هدیه ۵۰۰هزار تومانی به برگزیدگان جنگ نرم، اقتصاد مقاومتی و نقد درون گفتمانی اهدا کرده است که از مجموعه جوایز مردمی بود.
مهدی کرباسی، کارگردان مستند شب‌نامه پس از دریافت این جوایز، این اثر را آغاز مسیری بزرگ و استکبارستیزانه دانست و گفت: شب‌نامه بستری است برای نمایش این که هر چه فریاد داریم همچنان نیز باید بر سر آمریکا بزنیم.با همکاری دوستان به دنبال این هستیم تا در حوزه سینمای فانتزی، گامی در راستای اعتلای سینمای دینی کشور برداریم.
علی صدری‌نیا، کارگردان مستند جزیره فارسی نیز با بیان این که این مستند در رابطه با دستگیری نیروهای آمریکا در جزیره فارسی است، اظهار داشت: زحمت اصلی بر دوش بر و بچه‌های تیم نیروی دریایی بود که مایه ذلت نیروهای آمریکایی را به وجود آوردند. من این فانوس را به دورترین نقطه کشور یعنی جزیره فارسی می‌فرستم و آن را تقدیم به عزیزان نیروی دریایی می‌کنم که اگرچه حقوق نجومی نمی‌گیرند در حال بر افراشتن پرچم ایران اسلامی‌اند.
در بخش داستانی بلند، فانوس بهترین فیلم به «ترمینال غرب» به کارگردانی «قربانعلی طاهرفر»، لوح افتخار فیلمنامه به «محمد نیکدل» برای نویسندگی «ترمینال غرب»، لوح افتخار بازیگری به «هوشنگ توکلی» و «یوسف مرادیان» برای بازی در فیلم «ترمینال غرب» اهداء شد.
در بخش داستانی کوتاه، جایزه ویژه به اثر «روزی روزگاری در شرق» به کارگردانی «حامد بذرافکن» و فانوس به فیلم «دوئل» به کارگردانی «سیدمحمدرضا خردمندان» اعطا شد.
در بخش داستانی نیمه‌بلند، فانوس بهترین اثر به «سلام» به کارگردانی «محمدرضا حاجی‌غلامی» و جایزه ویژه به «روزهای بارانی» به کارگردانی «عبدالله عزیزی» اهداء شد.
در بخش بیداری اسلامی و وحدت، جایزه ویژه به «خاطرات نارنجی» به کارگردانی «وحید فرجی»، فانوس بهترین فیلم به «بومرنگ» به کارگردانی «محسن نقی‌زاده» تقدیم شد.
در بخش مدافعان حرم، جایزه ویژه به اثر «آهنگر» به کارگردانی «محمدمهدی خالقی» و فانوس به اثر «پل» به کارگردانی «امیر حسین نوروزی» اهدا شد. در ضمن هیئت داوران جایزه ویژه تصویربرداری را به «گروه رسانه‌ای فاطمیون» به دلیل حضور مستمر و موثر در میدان‌های نبرد به‌گونه‌ای که در بسیاری از تولیدات تصاویر این گروه هدف بهره‌برداری قرار گرفته تقدیم کرد. در بخش سبک زندگی، اثر «۱۲ نفر» به کارگردانی «عباس صالح مدرسه‌ای» فانوس گرفت. در بخش اقتصاد مقاومتی، فانوس به «۴۴ نفر» به کارگردانی «امیر مهریزدان» اهدا شد.
در ادامه جایزه استقلال به احمد بلندنظر، قهرمان مستند زیر درختان زیتون، خانم جعفری قهرمان مستند ۴۴ نفر، خانم چنو محمدی قهرمان شخصیت کرکم، رسول ممیان قهرمان مستند «وقتی گفتند نمی‌شود» تقدیم شد.
در بخش تاریخ انقلاب و فتنه ۸۸، فانوس‌ به اثر «شورش در شهر» به کارگردانی «علیرضا بوالی» و «تحریم‌شکنان» به کارگردانی «عماد‌الدین قانعی» تقدیم شد. در بخش تاریخ فرهنگی اجتماعی انقلاب و دفاع مقدس، فانوس به اثر «گردان قاطریزه» به کارگردانی «سیدمجتبی خیام‌الحسینی» و «خوشه انار» به کارگردانی «علی پورطالبی وراعون» اعطا شد. در بخش ملت قهرمان، فانوس‌ به «خیر‌النساء» به کارگردانی «علیرضا باغشنی» اهدا شد. در بخش نقد درون گفتمانی، جایزه ویژه به اثر «داد» به کارگردانی «حجت عدالت‌پناه» و فانوس به دو اثر «راه غریب» به کارگردانی «علیرضا کاظمیان بابلی» و «من سیلاب و کلوارم» به کارگردانی «سیدمسعود پرهیزگاری» اهدا شد. در این بخش از برنامه چفیه شهید حریری به «حجت عدالت‌پناه» اهداء شد.
در بخش تولیدات رادیویی، نمایش نامه «آغازی بر یک پایان» به تهیه‌کنندگی «سهیلا خدادادی»، در بخش پویانمایی «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی «عبدالامیر سبیعی» فانوس گرفتند.
مداحی «مهدی رسولی» و سرود «به پا خیزید» هم از دیگر برنامه‌های مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره عمار بود.