kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۰۵۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹

هیئت نامحسوس بررسی کتاب و ناشرانی که از تروریسم و فساد حمایت می‌کنند!(اخبار ادبی و هنری)

یکی از اعضای هیئت بررسی اداره کتاب وزارت ارشاد از وجود «هیئت نامحسوس» در این اداره خبر داد و گفت: این هیئت نامحسوس، گاهی حکم‌های هیئت بررسی رسمی و قانونی را وتو می‌کند!



این عضو هیئت بررسی کتاب‌ها در حوزه ادبیات داستانی که نخواست نامش فاش شود، در گفت وگو با خبرنگار کیهان از تمرکز جریان شبه روشنفکری بر دو محور در کتاب‌های داستان و رمان خبر داد و گفت: «طی سال‌های اخیر شاهد رشد نگارش کتاب‌های داستان و رمان در دو محور «تطهیر گروهک‌های تروریستی» و «ترویج فحشا و فساد اخلاقی» هستیم. یعنی کتاب‌هایی را می‌بینیم که در آن‌ها به طور صریح و آشکار، جنایات گروهک‌های تروریستی، مثل گروهک منافقین، امری مثبت و لازم جلوه داده می‌شود! همچنین کتاب‌هایی به وفور در زمینه داستان و رمان تولید می‌شوند که به طور مشخص، قصد تخریب خانواده و نجابت و عفاف را دارند.»
این داستان نویس تصریح می‌کند: «این جریان از سوی طیف ناشران «شبه روشنفکر» نه تنها حمایت می‌شود، بلکه حتی برخی از این ناشران، به طور مشخص و آشکار به نویسنده‌ها سفارش تولید اثر با مضامین مذکور را می‌دهند.
این بررس اداره کتاب مدعی است: «اعضای هیئت بررسی کتاب‌ها، روی برخی از کتاب‌های متضاد با ضوابط قانونی، مهر «غیر قابل چاپ» می‌زنند. اما اتفاق شگفت انگیز این است که برخی از همین کتاب‌ها، علیرغم تشخیص غیرقابل چاپ از سوی بررس‌ها، گاهی مجوز انتشار می‌گیرند.»
این نویسنده درباره چگونگی صدور این مجوزها هم گفت: «در وزارت ارشاد علاوه بر شورای بررسی و نظارت کتاب، یک شورای نامحسوس هم وجود دارد. این شورا، حضور رسمی و قانونی ندارد. اعضای این شورای نامحسوس اغلب از بررس‌ها و ناظران کتاب دولت به اصطلاح اصلاحات تشکیل شده است. آن‌ها گاهی رأی بررس‌های رسمی و قانونی اداره کتاب را وتو می‌کنند. یعنی برخی از کتاب‌ها، علیرغم اینکه از سوی هیئت بررسی رسمی اداره کتاب، غیر مجاز تشخیص داده می‌شوند، اما از سوی شورای نامحسوس و در سایه، مجوز انتشار می‌گیرند!»