kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۷۹۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸

توقیف زیردریایی پنتاگون اولین پاسخ عملی پکن به اظهارات ضد چینی ترامپ

در تازه‌ترین مورد از تشدید اختلافات بین آمریکا و چین مقام‌های آمریکایی از توقیف یک فروند زیردریایی بدون سرنشین خود از سوی کشتی نظامی چین در دریای چین خبر داده‌اند.

 
 
 سرویس خارجی-

تنش‌ها بین آمریکا و چین طی هفته‌های اخیر روز به روز افزایش یافته است. اخیرا ترامپ با رئیس‌جمهور تایوان به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کرد و سیاست «چین واحد» پکن را به چالش کشید.
 این اقدام به شدت خشم چینی‌ها را برانگیخت پیش از این نیز دو طرف در مورد ادعای حاکمیت چین بر دریای چین جنوبی دچار اختلاف شده بودند اما این گفت‌وگوی تلفنی که عملا خط بطلانی کشید بر روی سیاست 37 ساله تمام دولتمردان آمریکا، تنش‌ها بین دو کشور را به اوج رساند. دولت اوباما نیز این اقدام ترامپ را مردود دانست.
در جدیدترین این تنش‌ها روز پنج‌شنبه یک  زیردریایی بدون سرنشین آمریکا در دریای چین جنوبی توسط نیروی دریایی چین توقیف شد.  مقام‌های آمریکایی می‌گویند واشنگتن ضمن اعلام اعتراض دیپلماتیک، خواستار بازگرداندن سریع این زیردریایی شده است. یکی از مقام‌های نیروی دریایی آمریکا نیز که خواست نامش فاش نشود، گفته‌:‌ «این زیردریایی بدون سرنشین برای انجام آزمایش درباره شوری و دمای آب مورد استفاده قرار گرفته است.
 پنتاگون گفته از راه‌های ارتباطی میان دو دولت درخواست خود را مبنی بر رهاسازی و بازگرداندن این زیردریایی به مقام‌های چین ارسال کرده است.»
در واکنش به این اظهارات، ارتش چین اعلام کرده که مقام‌های آمریکایی این زیردریایی را در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی مستقر کرده بودند و نیروی دریایی چین آن را توقیف کرده است. مقامات چین در حال بررسی ادعاهای آمریکایی‌ها هستند.همزمان با این تنش، وزیر خارجه چین نیز  در دیدار با همتای فرانسوی‌ خود طی هشداری که به نظر می‌رسد، مخاطب آن ترامپ باشد گفته: اصل «چین واحد» بنای توسعه روابط با چین است و هیچ کشوری از این قانون مستثنی نیست.
در بیانیه وزارت خارجه چین نیز در این زمینه آمده است: «اصل چین واحد، پیش‌نیاز و پایه‌ای برای سایر کشورهایی است که خواستار ارتقای روابط با چین هستند و زمانی که مسئله حیاتی درست و غلط پیش می‌آید، هیچ کشوری از این اصل مستثنی نیست.»