kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۶۹۶
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱
در آخرین روز رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص)4 انجام شد

تمرین تاکتیک‌های جدید عملیاتی و رونمایی از ۲ پهپاد جدید رزمی و شناسایی

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از دو فروند پهپاد شناسایی و رزمی رونمایی کرد.


روز سه‌شنبه، مرحله سوم و پایانی رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله‌(ص)4 نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه عمومی جنوب شرق کشور برگزار شد.
در آغاز سومین روز از رزمایش از دو فروند پهپاد جدید رونمایی شد.
این دو پهپاد در حوزه رزمی و شناسایی بوده و پهپاد رزمی با نام «شاهین»، مکان حمل موشک‌های جدید هوا به سطح را نیز دارد.
نام پروژه طراحی و ساخت این پهپاد نیز شهید «قوطاسلو» بوده است. شهید قوطاسلو یکی از تکاوران تیپ 65 نوهد بود که در سوریه به شهادت رسید.
پهپاد دیگر در حوزه شناسایی و مراقب نیز، به نام «عقاب» نامگذاری شده و 24 ساعت مداومت پروازی دارد.
عملیات مشترک فانتوم و میراژ
در مرحله سوم و آخرین مرحله از رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص)4، دو فروند جنگنده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر فراز منطقه عمومی به پرواز در آمدند.
در این عملیات که یک فروند جنگنده F4 و یک فروند جنگنده میراژ F1 حضور داشتند، جنگنده F4 با دو بمب 500 پوندی اهداف از پیش تعیین شده را مورد اصابت قرار داد.
رصد آنلاین منطقه رزمایش توسط پهپاد
در ادامه مرحله سوم از رزمایش محمد رسول‌الله(ص) 4، پهپاد مهاجر 2 نوین از جمله پهپادهای شناسایی متعلق به نیروی زمینی ارتش در منطقه عمومی رزمایش به پرواز در آمد و  فرماندهی رزمایش توسط این پهپاد به رصد، کنترل و مدیریت رزمایش پرداخت.این پهپاد که «مهاجر 2 نوین» نام دارد با نام تجاری «M2-N»، به تازگی رونمایی شده و علاوه بر نصب دوربین‌هایی با قابلیت گردش 360 درجه، لانچرهایی در زیر بال خود دارد که می‌تواند موشک‌های مختلفی با خود حمل کنند.
این پهپاد نسبت به نمونه قبلی آن یعنی مهاجر2 که 50 کیلومتر برد داشت، افزایش برد قابل ملاحظه‌ای داشته و برد این پهپاد به 150 کیلومتر رسیده است.
 اجرای آتش سنگین بالگردهای هوانیروز
در ادامه رزمایش، 6 فروند بالگرد کبرا با حضور در منطقه، اهداف از پیش تعیین شده را با راکت و تیربار منهدم کردند.
این بالگردها در یک عملیات مشترک ایجاد آتش سنگین روی هدف را به نمایش گذاشتند.
همچنین یک فروند پهپاد انتحاری متعلق به نیروی زمینی ارتش در منطقه رزمایش به پرواز در آمد.
این پهپاد انتحاری پس از رصد و تحلیل منطقه توسط قرارگاه فرماندهی، ضمن شناسایی دقیق یک هدف از پیش تعیین شده، خود را به هدف رسانده و در یک عملیات انتحاری ضمن کوبیدن خود به هدف از پیش تعیین شده، آن را منهدم کرد.
تهاجم سنگین تانک‌های تی۷۲
زره‌پوش‌های نیروی زمینی ارتش با اجرای آتش سنگین، عملیات تک محدود را به اجرا گذاشتند.
در این عملیات تعداد زیادی از تانک‌های «تی 72» نیروی زمینی ارتش با پشتیبانی آتش نفربرهای «بی‌ام‌پی‌2» مواضع دشمن فرضی را منهدم کردند.
همزمان نیز قرارگاه پدافند هوایی با توپ‌های 23 میلیمتری عملیات پشتیبانی پدافندی از یگان‌های عملیات‌کننده را به اجرا گذاشت.در سوی دیگر میدان نیز توپخانه‌های نزاجا با شلیک ده‌ها گلوله توپ سنگین، مواضع دشمن فرضی را در هم کوبیدند.
 نیروهای مسلح ایران
آماده درهم کوبیدن زندگی کثیف دشمنان
به گزارش تسنیم، امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در پایان رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص)4، طی سخنانی گفت: در این رزمایش تاکتیک‌های جدید و خلاقانه‌ای را در سطح یگان‌های عمل‌کننده مختلف، توانستیم به منصه ظهور برسانیم و حتی در اجرای تاکتیک‌ها بخش اندکی از مواردی که در آنها نقاط ضعفی دیده شده بود را نیز پیدا کردیم و در همان موارد آن نقاط را در همین رزمایش برطرف کردیم.
وی افزود: یکی از موارد مهم و کلیدی که فرماندهی کل قوا مکرراً بر آن تأکید داشتند استفاده از تاکتیک‌های بومی و تکنیک‌هایی است که خودمان آنها را طراحی کرده‌ایم که در این رزمایش تلاش کردیم که این تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها را در سطح یگان‌ها نهادینه کنیم.فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه این رزمایش دو پیام را به جهان مخابره کرد، گفت: پیام اول این رزمایش به دوستان انقلاب اسلامی و ملت‌های مسلمان در سراسر جهان بود و ما به آنها اعلام کردیم که آنچه که در رزمایش نزاجا دیدند بخشی از اقتدار اسلام است و این اقتدار می‌تواند به یاوه گویی های تمام دشمنان پاسخ قاطع بدهد اما پیام دوم مربوط به کسانی بود که سر دشمنی با ملت ایران دارند و باید ببینند که فرزندان انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح ایران آماده هستند تا طومار زندگی کثیف آنها را در هم بکوبند.
پایان رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص) ۴
رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص) 4 نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران که از صبح روز یکشنبه 21 آذرماه با اعلام رمز مقدس و مبارک «لبیک یا رسول‌الله(ص)» از سوی امیر سرتیپ ستاد کیومرث حیدری فرمانده این نیرو در منطقه عمومی جنوب شرق کشور(کنارک تا ایرانشهر) به مدت سه روز آغاز شده بود، روز سه‌شنبه 23 آذر با دستیابی کامل به تمام اهداف خود پایان یافت.
این رزمایش در منطقه راهبردی جنوب شرق کشور(سواحل مکران) و در وسعتی بیش از 220 هزار کیلومتر مربع و با شرکت یگان‌های مختلف نیروی زمینی و پشتیبانی نیروی هوایی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) آجا و با محوریت قرارگاه ولایت نیروی زمینی ارتش برگزار شد.