kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۴۸۸
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۸

خشم پکن از تهدید ترامپ به پایان سیاست «چین واحد»

وزارت خارجه چین نسبت به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره تایوان واکنش نشان داد و نگرانی عمیق خود را نسبت به بی‌توجهی واشنگتن به منافع پکن اعلام کرد. رسانه‌های چین نیز به شدت علیه ترامپ موضع گرفتند.

سرویس خارجی -

ترامپ هنوز رئیس‌جمهور نشده، بحران در روابط چین و آمریکا شروع شده است. چندی پیش ترامپ سیاست 37 ساله واشنگتن مبنی  بر ممنوعیت تماس مستقیم روسای جمهور آمریکا و تایوان را کنار گذاشت و با رئیس‌جمهور تایوان تلفنی صحبت کرد. این تماس تلفنی به شدت مورد اعتراض مقامات چینی قرار گرفت هنوز این تنش به پایان نرسیده روز یک‌شنبه ترامپ در مصاحبه با فاکس نیوز اعلام کرد که آمریکا لزوما خود را به موضع دیرینه «چین واحد» محدود نخواهد کرد، سیاستی که تایوان را بخشی از چین واحد می‌داند.
ترامپ گفت: «من به طور کامل سیاست چین واحد را درک می‌کنم ولی نمی‌دانم چرا باید خود را به سیاست چین واحد محدود کنیم، آن هم تا زمانی که به قراردادی با چین بر سر سایر مسائل از جمله تجارت دست نیافته‌ایم.»
بلافاصله بعد از این اظهارات وزارت خارجه چین نگرانی «شدید» خود را از این اظهارات اعلام کرد و «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «اگر واشنگتن منافع اصلی پکن درباره تایوان را به رسمیت نشناسد، جایی برای همکاری وجود نخواهد داشت. به نظر می‌رسد ترامپ قصد دارد از مسئله تایوان به عنوان اهرم فشاری برای چانه زنی درباره مسائل تجاری و مشکلات امنیتی دو کشور استفاده کند.»
این مقام چینی افزود: «پایبندی به اصل «چین واحد» پایه و اساس سیاسی برای توسعه روابط آمریکا و چین خواهد بود. اگر این پایه و اساس خدشه دار شود یا آسیبی ببیند، آنگاه توسعه روابط آمریکا و چین و همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مهم، دلیلی نخواهد داشت.»
روزنامه رسمی« گلوبال تایمز» چین نیز در واکنش به این اظهارات  ترامپ را یک «کودک، نادان و ساده‌لوح» دانست که فهم درستی از سیاست ندارد.
گلوبال تایمز تنها چند ساعت پس از گفت‌وگوی ترامپ با شبکه فاکس نیوز، سرمقاله‌ای را با این تیتر منتشر کرد: «ترامپ، لطفا با دقت گوش کن، چین واحد، معامله نمی‌شود.»
در این سرمقاله آمده است: «چین باید یک پاسخ قاطع را به اظهارات ترامپ بدهد. تنها در این صورت خواهد بود که ترامپ درک کند که چین و سایر کشورهای جهان مرعوب نخواهند شد. در زمینه دیپلماسی، ترامپ واقعا بی‌تجربه و ساده‌لوح است.»
ترامپ: آدم باهوشی هستم
ترامپ در مصاحبه با فاکس نیوز همچنین درباره دریافت روزانه اخبار اطلاعاتی از مراکز اطلاعاتی گفت: «گزارش‌های اطلاعاتی روزانه از نظر من ضرورتی ندارد. من شخصی باهوش هستم و لازم نیست که در هر روز برای 8 سال آینده بیایند یک چیز را دائم در گوش من فرو کنند. هفته‌ای یک بار اطلاع‌رسانی کنند کافی است.»