kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۲۷
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹
افشاگری روزنامه‌نگار آمریکایی

حمله شیمیایی در سوریه کار ترکیه بود

یک نویسنده و روزنامه‌نگار معروف آمریکایی فاش کرد، حمله شیمیایی با گاز «سارین» در سوریه، اقدام مخفیانه ترکیه بوده است.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «سیمور هرش» طی گزارشی در مجله «نیویورکر» نوشت: حمله شیمیایی 21 اوت سال 2013 (30 مرداد گذشته) در سوریه توسط گروه «جبهه النصره» صورت گرفت و هدف از آن، زمینه‌سازی برای حمله آمریکا و غرب به سوریه بود.
هرش افزود: گاز سارین مورد استفاده در این حمله شیمیایی از ترکیه برای گروه جبهه النصره تامین شد و شخص «رجب طیب اردوغان»  نخست‌وزیر ترکیه در جریان این اقدام بوده است.
در پی حمله مذکور که در منطقه «غوطه» حومه دمشق صورت گرفته بود، صدها نفر از جمله شماری کودک جان خود را از دست دادند.
این روزنامه‌نگار آمریکایی نوشت: حمله شیمیایی سوریه توسط «بشار اسد» صورت نگرفته، بلکه یک اقدام مخفیانه از سوی ترکیه بوده است.
وی با تاکید بر اینکه افشای این موضوع نتیجه گفت‌وگو با مسئولان اطلاعاتی و وزارت دفاع آمریکا و ماه‌ها تحقیق و بررسی است، ادامه داد: آمریکا در آخرین لحظات به واقعیت پی برد و از حمله به سوریه منصرف شد، زیرا افشای این مسئله می‌توانست پیامدهای بسیار بدی (برای آمریکا) داشته باشد. بر اساس گفته‌های هرش، آمریکا تاکنون در مورد این واقعیت، سکوت کرده است.
گزارش سیمور هرش بازتاب‌های زیادی در داخل ترکیه داشت و به گفته کارشناسان، اگر این گزارش چند هفته زودتر منتشر می‌شد، می‌توانست، نتایج انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه را به ضرر حزب حاکم تغییر دهد.
شهریور ماه گذشته دادگاهی در ترکیه مواد کشف شده از عناصر «جبهه النصره» در این کشور را ضد یخ عنوان و افراد دستگیر شده را آزاد کرده بود. اما دادستانی «آدانا» اعلام  کرد،  مواد کشف شده در تولید گاز سارین مورد استفاده قرار گرفته است. در صورتی که دادگاه‌های ترکیه این دادخواست دادستان مذکور را بپذیرند و این پرونده را به جریان بیندازند، ابعاد تازه‌ای از نقش این کشور در بحران سوریه افشا خواهد شد.
12 عضو گروه تروریستی «جبهه النصره» وابسته به القاعده، اردیبهشت ماه سال گذشته در شهر آدانا (جنوب ترکیه) دستگیر شده‌اند. از این افراد دو کیلوگرم مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید گاز سارین و مقادیر زیادی اسناد و مدارک در رابطه با فعالیت تروریست‌های وابسته به این گروه کشف و ضبط شده است.
همزمان با گزارش نیویورکر، اخبار میدانی از شمال سوریه حاکی است که بر اساس اخبار به دست آمده، نقش و دخالت مستقیم ترکیه در حوادث سوریه آشکار‌تر شده است؛ به گزارش واحد مرکزی خبر، افراد مسلح در  واکنش به شکست خود در «یبرود» و «قلمون»، از مرزهای ترکیه به شهر «کسب» در شمال استان «لاذقیه» حمله کردند. علاوه بر آن، آنکارا دور تازه ارسال سلاح‌های پیشرفته آمریکایی برای تروریست‌های فعال در سوریه را آغاز کرد. موشک‌های ضد زره «تاو» از جمله سلاح‌های ارسالی ترکیه است. پیش از این آنکارا شماری از افراد مسلح را برای استفاده از این موشک‌ها آموزش داده بود.
خبرگزاری فارس نیز از دمشق گزارش داد، حدود 1000 جنگجوی آموزش دیده  هفته گذشته از اردن به ترکیه منتقل شدند تا از آنجا به سوریه اعزام شوند. به نظر می‌رسد که این افراد کسانی  هستند که از ترکیه به منطقه «کسب» انتقال داده شده‌اند.
هلاکت تروریست‌ها
نیروهای ارتش سوریه طی 24 ساعت گذشته حدود 50 فرد مسلح مخالف دولت را در بخش قدیمی شهر «حمص» کشتند. در میان افراد کشته شده، شماری از فرماندهان گروه موسوم به «ارتش آزاد» مشاهده شده‌اند.
خبر دیگری از حمص نیز حاکی است، آماده‌سازی یک خودروی بمب‌گذاری شده برای انفجار باعث مرگ 63 تروریست مسلح شد.
بیش از 2000 فرد مسلح نیز پس از زمین گذاشتن سلاح و دادن تعهد، آزاد شدند. مرزبانان سوری نیز چهار خودروی  دارای پلاک سعودی را در مناطق مرزی نزدیک به اردن منهدم کردند.
گروه تروریستی «جبهه النصره» هم اعتراف کرد، «ابومحمد الجولانی» رهبر این گروه هم اکنون در «حلب» در محاصره نیروهای ارتش قرار دارد.