kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۶۲
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰

منابع آب کشور 30 میلیارد متر مکعب کسری دارد

مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از کسری 30 میلیارد متر مکعبی منابع سطحی آب کشور خبر داد.
محمدحاج رسولی‌ها در گفت‌وگو با ایرنا افزود: منابع آبی سطحی در کشور بیش از 90 میلیارد متر مکعب برآورد شده بود که میزان آب واقعی موجود در این منابع تنها 55 تا 60 میلیارد متر مکعب است.
وی با بیان اینکه میزان برداشت از منابع سطحی در خشک‌ترین کشورها نیز حدود 40 درصد منابع است، گفت: این در حالی است که در کشور ما میزان برداشت از منابع سطحی بیش‌تر از 60 درصد است.
وی گفت: تاکنون 147 سد بزرگ و بیش از 500 سد کوچک در کشور ساخته شده، 119 سد در حال اجرا و 147 سد بزرگ نیز در دست مطالعه است اما آب موجود پاسخگوی نیاز این سدها نیست.
مشاور وزیر نیرو گفت: تنها بخشی از این کاهش منابع آبی به دلیل تغییر اقلیم و بخش عمده‌ای از آن از اضافه برداشت‌ها و مصرف بی‌رویه ناشی می‌شود.
حاج رسولی‌ها افزود: بر اساس آماری که از سال 51 موجود است میزان بهره‌برداری از منابع زیرزمینی حدود پنج برابر افزایش داشته است.
وی بازده پایین را از دیگر دلایل کمبود آب دانست و گفت: به ازای یک متر مکعب آب 0/9 کیلوگرم محصول خشک در کشور تولید می‌شود در حالی که میزان تولید محصول خشک در دنیا به طور متوسط حدود 1/3 کیلوگرم و حتی در برخی کشورها تا 2/7 کیلوگرم به ازای هر متر مکعب آب است.
حاج رسولی‌ها،  کمبود اعتبار را از چالش‌های پیش روی اجرای پروژه‌های تامین آب کشور دانست و افزود: برای اجرای پروژه‌های در دست اجرا
یک میلیون و 200 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی یادآوری کرد: سالانه میزان اعتباری که برای تمام پروژه‌های آبرسانی و فاضلاب تخصیص داده می‌شود حدود 40 هزار میلیارد ریال است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: این شرکت با وجود کمبود اعتبار اجرا و اتمام پروژه‌های نیمه تمام و با پیشرفت بالای 60 درصد را در اولویت کاری خود قرار داده است.