kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۹۱
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۹

دور جدید مذاکرات جامع ایران و 5+1 از فردا در وین

نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه موسوم به 5+1 از فردا (18فروردین) به مدت سه روز در وین پایتخت اتریش گردهم می‌آیند تا مذاکرات جامع خود را درباره تهیه و تدوین گام نهایی برنامه اقدام مشترک از سر بگیرند.
«سیدعباس عراقچی» در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، پیرامون دور جدید مذاکرات ایران و 5+1، گفت: به منظور از سرگیری این دور از گفت‌وگوها با گروه 5+1 روز دوشنبه (1‍8 فروردین ماه) عازم «وین» شهر محل مذاکرات می‌شویم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا ضیافت کاری مشترکی میان ظریف و اشتون پیش از آغاز گفت‌وگوها صورت خواهد گرفت یا خیر اظهار داشت: ان‌شاءالله دوشنبه شب، شام کاری مشترکی میان وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد.
عضو تیم هسته‌ای کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در این دور از گفت‌وگوها میان ایران و 5+1 چه مسائلی مطرح می‌شود تصریح کرد: همه موضوعات مربوط به پرونده هسته‌ای در این دور مطرح خواهد شد.
سه روز مذاکره فشرده کارشناسان در وین
تیم کارشناسی ایران و گروه 5+1 که تاکنون درباره موضوعات فنی مختلف و مهم هسته‌ای با یکدیگر مذاکره کرده‌اند، دیروز (شنبه) مذاکرات تخصصی فشرده و جدی خود را در وین اتریش ادامه دادند.
هیئت کارشناسی مذاکره‌کننده کشورمان به ریاست حمید بعیدی‌نژاد مدیر کل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه از روز پنجشنبه (14 فروردین ماه) با هیئت کارشناسی 5+1 به ریاست استفان کلمنت دستیار ویژه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات کارشناسی را آغاز کردند.
نتیجه مذاکرات کارشناسی پیش از آغاز دور جدید مذاکرات ایران و گروه 5+1 به مدیران سیاسی گزارش خواهد شد تا در مذاکراتی که قرار است روزهای 18 تا 20 فروردین ماه برگزار شود، آن را بررسی کنند.
بعیدی‌نژاد در گفت‌وگویی اظهار داشت: طرفین در چارچوب گام نهایی توافق ژنو برای رسیدن به راه‌حل جامع درباره موضوعات فنی مختلف و مهمی با یکدیگر مذاکره کردند.
پیش از این سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی اظهار داشته بود که همه موضوعات فنی که از سوی مدیران سیاسی به کارشناسان ارجاع شده است، در این دور از مذاکرات کارشناسی بررسی می‌شود.
وی ادامه داد: موضوعاتی که از دید مدیران سیاسی به بررسی‌های کارشناسی بیشتری نیاز داشته است در این مذاکرات مطرح می‌شود.
عراقچی در پاسخ به اینکه آیا درباره رآکتور آب سنگین اراک نیز گفت‌وگو می‌شود، اظهار داشت: این موضوع و ابعاد فنی آن، و چگونگی از بین بردن نگرانی‌ها با حفظ ماهیت آب سنگین، یکی از موضوعات فنی است که جزئیات آن توسط کارشناسان بحث خواهد شد.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به اینکه در مذاکرات قبلی اعلام شد ایران و 5+1 درباره غنی‌سازی و ابعاد آن به درک مشترکی رسیده‌اند، این موضوع هنوز در دستور کار مذاکرات کارشناسی قرار دارد؟ گفت: بحث درباره این موضوع و سایر موضوعات همچنان ادامه خواهد داشت تا طرفین به تفاهم نهایی دست یابند.