kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۶۰۵
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰

شوک ترامپ بر پیکر ساختار سیاسی آمریکا/دموکرات‌ها حذف سیستم الکترال را کلید زدند

اعتراضات گسترده سراسری علیه نتایج انتخابات آمریکا در کنار مواضع ساختارشکنانه ترامپ رفته رفته تاثیر خود را بر ساختار سیاسی حاکم بر آمریکا گذاشته و دموکرات‌ها به فکر حذف سیستم الکترال کالج افتاده اند.


سرویس خارجی-

آمریکا همواره مدعی بوده لیبرال دموکراسی به عنوان الگویی برای حکمرانی خوب در جهان محسوب می‌شود و سایر کشورها به دلخواه یا حتی به زور سرنیزه هم که شده باید نظام سیاسی خود را به مدل لیبرال دموکراسی آمریکایی شبیه کنند. با همین استدلال آمریکا طی دو دهه گذشته صد‌ها هزار نفر را در منطقه غرب آسیا به خاک و خون کشیده است  اما همین یک هفته‌ای که از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌گذرد و اعتراضات گسترده‌ای که راه افتاده به خوبی نشان می‌دهد که مردم و برخی سردمداران این کشور حتی  حاضر نیستند خروجی از دموکراسی خود را هم بپذیرند چرا که ترامپ هم از همین سیستم خارج شده است.
خبر  رسیده دموکرات‌ها  در گرماگرم اعتراضات سراسری مردمی به فکر افتاده‌اند سیستم انتخاباتی آمریکا را  که با پیروزی ترامپ «غیرعادلانه» شده اصلاح کنند تا افراد فاسدی مثل ترامپ نتوانند به قدرت رسیده و پشت پرده‌های فساد ساختار حاکمیتی آمریکا را عیان کنند. هر چند ترامپ گفته بدون سیستم الکترال کالج هم پیروز انتخابات سه‌شنبه گذشته بود.
به گزارش فارس، بعد از آنکه «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016، علیرغم کسب اکثریت آراء مردمی موفق به کسب آراء الکترال نشد و در مقابل «دونالد ترامپ»، متحمل شکست شد، خبر رسیده سناتور «باربارا باکسر» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا درصدد است لایحه‌ای را برای حذف سیستم آراء الکترال به کنگره ارائه کند. پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا هم گزارش داده که «باکسر» در بیانیه‌ای اعلام کرده «در تمام عمرم، دو انتخابات دیدم که پیروز انتخابات سراسری، آراء مردمی را به دست نیاورده است. در سال 2012، دونالد ترامپ در یک پیام توییتری اعلام کرد که مجمع الکترال در واقع یک فاجعه برای دموکراسی است. من کاملاً با این قضیه موافقم. هر فرد باید یک رأی داشته باشد» وی ادامه داد «مجمع انتخاباتی یک سیستم قدیمی و غیردموکراتیک است که جامعه مدرن ما را منعکس نمی‌کند و خیلی فوری باید تغییر کند».
در انتخابات سه‌شنبه گذشته کلینتون در آراء مردمی با اختلاف تقریباً یک میلیون رأی از ترامپ جلوتر بود اما ترامپ آراء بیشتری در مجمع الکترال به دست آورد و موفق شد در انتخابات پیروز شود. بنا به گزارش مؤسسه نظرسنجی پیو، کلینتون پنجمین رئیس‌جمهوری است که آراء مردمی بیشتری به دست‌آورد اما در انتخابات شکست می‌خورد. چنین اتفاقی در سال 2000 برای «ال گور»هم  افتاده بود. لایحه «باکسر»، قانون اساسی را به گونه‌ای اصلاح می‌کند که نظام مجمع الکترال را حذف می‌کند. این لایحه در صورتی که در کنگره تصویب شود، قبل از اجرایی شدن باید ظرف هفت سال، مورد تأیید سه چهارم ایالات آمریکا قرار گیرد.
گفتنی است این تحولات در حالی در دستور کار مقامات آمریکایی قرار می‌گیرد که پیروزی دیوانه‌ای مثل ترامپ وحشت را بر سراسر این کشور حاکم کرده است. ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود سیستم حاکم بر آمریکا را بر لجن کشید و به گفته جان کری آبروی آمریکا را در جهان برد. شورش‌ها و اعتراض‌های خیابانی حاکم بر آمریکا به گفته ترامپ و رسانه‌هایی مثل پولیتیکو از سوی همین سیستم حاکم علیه ترامپ راه‌اندازی شده است.
ادامه اعتراض‌ها
اما با وجود گذشت یک هفته از اعلام نتیجه انتخابات2016 آمریکا، اعتراضات معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری همچنان در شهرهای مختلف ادامه دارد. رسانه‌های آمریکایی از تداوم اعتراضات در شهرهای مختلفی از قبیل «آرکون» در ایالت «اوهایو»، «سن متئو» در ایالت «کالیفرنیا»، «نیویورک» و همچنین «واشنگتن دی‌سی» پایتخت این کشور خبر می‌دهند. بر همین اساس، روزنامه «نیویورک تایمز» و شبکه «ای‌بی‌سی» خبر دادند که تظاهرات علیه نتایج انتخابات برای هفتمین روز متوالی در شهرهای زیادی در سراسر کشور ادامه دارد. این اعتراضات در حالی صورت گرفته که طبق برخی گزارش‌ها، معترضان درصدد برگزاری یک تظاهرات بزرگ در روز تحلیف چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا در روز اول بهمن هستند.گفتنی است برخی رسانه‌های آمریکایی نوشته‌اند این اعتراض‌ها با هدف واداشتن ترامپ برای همراه شدن با نظام حاکم بر آمریکا یا برکناری وی از قدرت سازماندهی شده‌اند. گفته می‌شود جرج سوروس صهیونیست پشت این جریان است.